selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 21:12

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 506 posts ]  Go to page Previous 18 9 10 11 1234 Next
Author Message
PostPosted: Mon Jun 06, 2011 22:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller med Archangel, kämpar är rätta ordet. Själv kroknar jag efter 15 minuter av "högtalarplaceringstester" och blir alldeles kallsvettig av bara tanken att försöka reda ut ett så komplext problem som detta med så många parametrar...
Kul med bilderna förresten, strulet blir lite mer påtagligt på något sätt...

PostPosted: Tue Jun 07, 2011 11:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Men hur är det med ampare? alltså mängden ström som finns att tillgå?
Som Sportis skrev så krävs det inga strömmar att tala om. Med samma räkneexempel som tidigare blir det så här:

Vid volym 45 matar slutsteget högtalarna med 1 V i musikens toppar.
Vid 8 ohm på högtalarna betyder det 0,125 A.
Vid 4 ohm på högtalarna betyder det 0,25 A.
Vid 2 ohm på högtalarna betyder det 0,5 A.
Vid 1 ohm på högtalarna betyder det 1 A.

En ampere är inte mycket för en 4200.
pekka71 wrote:
om vi tar ett konkret ex Dire straits, man to strong har ett parti där det produseras ganska mycket ljupbas på komri får man upplevelsen av en sprängning i gruvan, keltik med klout ger inte samma kännsla men ganska nära, medans 4200/keltik ger samma kännsla som när en telefon ringer och vibrerar
Det låter som en typisk indikation på att Chakrafiltren har en annan kurva. Anledningen till detta skulle kunna vara att någon på Linn fann att 100W Chakrasteg slog av redan vid medelhöga volymer med den ursprungliga kurvan. Och att slutsteg slår av kan generera missnöje. Lösningen blev att trimma baskurvan.

Notera att ovanstående är en ren gissning. Men jag skulle definitivt jämföra olika filter med varandra. Kanske går det att modda Chakrafiltren så att de får samma kurva som de äldre?

PostPosted: Tue Jun 07, 2011 13:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
pekka71 wrote:
Men hur är det med ampare? alltså mängden ström som finns att tillgå?
Som Sportis skrev så krävs det inga strömmar att tala om. Med samma räkneexempel som tidigare blir det så här:

Vid volym 45 matar slutsteget högtalarna med 1 V i musikens toppar.
Vid 8 ohm på högtalarna betyder det 0,125 A.
Vid 4 ohm på högtalarna betyder det 0,25 A.
Vid 2 ohm på högtalarna betyder det 0,5 A.
Vid 1 ohm på högtalarna betyder det 1 A.

En ampere är inte mycket för en 4200.
pekka71 wrote:
om vi tar ett konkret ex Dire straits, man to strong har ett parti där det produseras ganska mycket ljupbas på komri får man upplevelsen av en sprängning i gruvan, keltik med klout ger inte samma kännsla men ganska nära, medans 4200/keltik ger samma kännsla som när en telefon ringer och vibrerar
Det låter som en typisk indikation på att Chakrafiltren har en annan kurva. Anledningen till detta skulle kunna vara att någon på Linn fann att 100W Chakrasteg slog av redan vid medelhöga volymer med den ursprungliga kurvan. Och att slutsteg slår av kan generera missnöje. Lösningen blev att trimma baskurvan.

Notera att ovanstående är en ren gissning. Men jag skulle definitivt jämföra olika filter med varandra. Kanske går det att modda Chakrafiltren så att de får samma kurva som de äldre?
Du kan ha en poäng i det, men det som känns konstigt i allt detta är att om man väljer inställning 7 på baskortet som enligt anvisning ska ge 20hz rolloff samt +7 db under 40 hz om man istället ställer kortet på 4 där man har rolloff på 35hz +4db under 40 hz så får man helt plötsligt mera tryck och ett mindre ansträngt övre register när ett steg driver hela högtalaren, det är just detta som får mig att tveka på effekten.

Nåväl vi kommer att köra baskorten chakra/gammla mono i filterbox med de olika stegen då kommer ju detta att visa sig vad som gör vad

När du pratar om att ändra på korten, är det något som du tror är enkelt eller? det är ju klart intressant lösning om man skulle få 4200 att spela för det är inget snack om att klouten är betydligt mindre musikalisk

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Tue Jun 07, 2011 13:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En annan sak som jag inte kan förstå i sammanhanget är att om det inte är ett problem med effekten i stegen, hur kan det då bli så mycket bättre när man lägger till ett ytterligare chakrasteg

PostPosted: Tue Jun 07, 2011 13:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Nåväl vi kommer att köra baskorten chakra/gammla mono i filterbox med de olika stegen då kommer ju detta att visa sig vad som gör vad
Har du chakra-adaptrar? Då kan du väl testa chakra-korten i i Kloutarna också.

PostPosted: Tue Jun 07, 2011 18:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Drabbades precis av samma inläggshaveri som Haraldur brukar drabbas av, suck!

I korthet tänkte jag bara skriva något om att jag tycker det raljeras för mycket och slarvas med tekniska begrepp. Trist och leder inte framåt.

Annars tycker jag också att tråden är intressant och att det skall bli intressant att läsa om hur det faller ut nu när ni går till botten med problemen.

För att återgå till ämnet så är sannolikt inte Keltik den mest lätthanterliga last och en 300 W nätdel drivandes en 4x200 W förstärkare är kanske ofta tillräckligt (om konstruktionene har rejält headroom och f.ö. har hög verkningsgrad), men det går säkert hitta fall då det är underdimensionerat. Bas-EQ och aktiv konfiguration som medger mycket hög kontinuerlig belastning av vissa register utan påverkan på resterande register är givetvis inte lätt. Läste om någon, på LinnForum, som drev Keltik med 4200 med framgång och som hade rekomendationer om hur man lämpligen kopplar stegen. > LÄNK <

PostPosted: Wed Jun 08, 2011 03:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Klout i basen-en per kanal,monokort,20hz,bass extension +1,7dB
4200 chakrakort övre register diskant +1

Lyssningsintryck:
Fullt tryck i botten redan vid volym 55
Inte samma finess som förr,de bästa spåren förr sticker inte ut lika mycket nu.
Det ansträngda i mellanregistet betydligt bättre.
Vissa låtar skräms man rent av liret,öset och trycket nu.
Jag lyssnar till musik nu som jag annars inte orkat ta mig igenom,exempel Doors:light my fire,förr:bra låt men som har bra intro,såsigt mellanlir innan den går upp i nirvanan i slutet då slingan på VOX en kommer tillbaka ni vet,nu sitter man och myser till LSD slingan också,det finns ett groove med klouten/monokorten som saknas i Chakra/4200

Det spelar så bra att jag kommer att ha svårt dels att tuna in det bättre(vill hellre bara spela musik)och sen känns det surt att riva något som fungerar så bra.

Spelade Diana Krall igen,det låter trevligt men det där luftiga audiofilsystemet som fanns med 4200 försvann under volym45. -Å andra sidan så blev kontrabasen mer verklig och inte en liten luta som den var förr..

Kan vara tune som saknas,ut från väggen mer och ihop känns det som. Att ta ner basen känns inte frestande.

Spelade ALLA Pekkas Beatles plattor och förundrades över hur bra de var. Johnny Cash berörde mig,vilket han inte alltid gör på sista plattan.

referensmappens låtar avslutade jag kvällen med,körde fram tills dess på volym 59 för det mesta.

Sanningens minut:
BUDGIE: BREADFAN försiktigt på volym 73.. Basintrot,livet i strängarna,flytet,kroppen,den fysiska känslan som trumkaggarna ger när de kommer in FAN NU SPELAR DET PÅ RIKTIGT!

Var tvungen spela den ingen,det kan ju inte vara sant?

Jo,tydligen..

Upphetsat letar jag fram låten från Haparanda: BLACK COUNTRY plattan med låten med samma titel. Så sjukt! Efter att ha känt soffan vibera till takterna av basgitarren så kommer Bea och ber mig sänka. Lugnar ner mig med Cornelis och det spelar finlir också verkar det som emellanåt. "Min älskling är som ett tomtebloss" Det är inte lika tajt,men inte så illa som jag läst att det ska göra. Jag tror klout är en bra stärkare.

Metallicas garageplatta gör sig bra,liksom Bob dylan. Munspelen är uthärdliga och man hör saker som inte fanns tidigare,eller jo det gjorde de men man orkade inte höra efter då det lät för ansträngande för öronen.

Överhuvudtaget så är det en lätthet i systemet som jag gillar..

Jag vet inte hur jag ska gå vidare. Tidsödande blir det att börja fintrimma innan man börjar byta delar men ska det bli så lite missvisande som möjligt då måste det bli så. Svågern kanske kommer på Lördag,han är duktig på det sista på slutet så det lutar mot att lyssna vidare så här ett par dagar.

Hur filtren är EQ ade vore spännade att utröna.

Vore det att ägna sig åt satanism att fuska med Tuneboxen undrar jag hövligt er andra? Den drar ner kvaliteerna lika mycket resonerar jag för bägge stegen och jag slipper opereras för diskbråck innan det här är klart..

PostPosted: Wed Jun 08, 2011 07:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Skulle nog själv kört med tune-box under experimentfasen. Om skillnaden mellan chakra/4200 och monokort/Klout inte är större än så så vore det nog inte så mycket att krångla om. Dessutom begränsas säkert 4200 mycket mer av Tune-boxen i.o.m. dess äldre konstruktion.

PostPosted: Wed Jun 08, 2011 09:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kul att det äntligen lirar på det sättet som ni önskar! :D

En sak som slog mig är att OM det är filtren som gör skillnaden så finns det ju en viss möjlighet att detta är en medveten ändring från Linn för att försöka få systemet att låta mera enligt ett ljudideal som vid tidpunkten var "det som gällde" hos Linn. Man kanske helt enkelt tyckte att det lät bättre på detta sätt än med tidigare filter?

PostPosted: Thu Jun 09, 2011 20:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kanske kan köpa loss Klimaxfiltren av den här killen?
http://www.lejonklou.com/forum/viewtopic.php?t=969

PostPosted: Sun Jun 12, 2011 00:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kvällens övningar:
1. Kloutar i basen,monokort inmonterade, samt chakra i pekkas 4200 till mellanregister och diskant

2.Kloutar i basen-monokort in da house..
klout i mellanregistret-monokort inuti även detta
4200 med Chakra i diskant

Samma som ovan fast mellanregistret och diskanten körda med monokort via tunebox in i pekkas 4200

Detta blir en delrapport då vi av tids och termiska skäl inte kunde fortsätta (29 grader varmt i vardagsrummet)

Vi börjar misstänka att roten till vad vi upplever så olika här på forumet gällande Keltik hänger samman med Chakrafiltrens och 4200áns karaktär. kanske främst filtren. Om vi forcerar fram till test två där 4200 fick sin delning genom den icke mest optimala lösningen tunebox-monokort så fick ändå chakrafiltret/kombinationen spö så det var pinsamt. Innan jag får en svärm ovett över mig så kan jag tillägga att på hissmusiksvolymer så är fortfarande chakra och 4200 oöverträffat-som en riktigt välinstallerad Kaber ungefär i ett litet rum.

Systemet spelar betydligt mer köttigt med de äldre korten. Innan vi nergraderade systemet försökte vi hitta en position där högtalarna spelade bäst vilket var nästan omöjligt. Först misstänkte vi diskanten och kopplade till sist helt sonika ur dem. Döm om vår förvåning då det fortfarande lät fel. Klouten fick inmonterade filter och 4200 fick spela vidare på diskanten. Då började det hända saker som var positiva. Det jag gillar gällande värmen och det öppna sweeta mellanregistret och känner igen från kaber kom tillbaka och högtalarna blev både mer varma,midre påträngande i mellanregistren MEN istället spelade de mer samtidigt. Klout i keltiks mellaregister är riktigt bra. 4200 också med monokorten. Mer återhållsamt än tidigare men nu finns det headroom att höja ifall man vill det ska släppa,något som det gör rätt fort i alla fall.

När de äldre korten skötte delningen föll balansen på plats och vi det började kännas konstruktivt,meningsfullt att dra i högtalarna,högtalarna åkte ihop litegrann och liret blev svårt att motstå för vidare justering,sedan lyssnades det flitigt på systemet tills det var dags att avrunda.

Glädjande besked till Pekka: 4200 till övre halvan av Keltik fungerar,mindre glädjande men säkert väntat:Chakrafiltret i alla fall i mitt lilla sommarhus är ingen bra ingrediens för att få det jag letar efter.

Kvar att utreda är hur 4200 trivs med monokorten i basen. Tänkte fortsätta antingen i morgon eller så sparar vi det till midsommarhelgen när det är beachparty på Pite Havsbad,kunde vara kul med en musikhappening innan konserten med Chicago och spela lite kubb på gräsmattan..

PS och Edit: Fredrik Lejonklou: är det här med justering av tonkurvan i ett fast aktivt delningsfilter någonting som du har kunskap i? Borde ju vara möjligt att justera till/bort otrevligheterna i mellanregistret och stuka till baskortet i fall det visar sig vara samma fenomen i där. Nåja,kanske värt att undersöka hur 4200 beter sig i basen först med monokorten..DS

Last edited by haraldur on Sun Jun 12, 2011 01:09, edited 1 time in total.

PostPosted: Sun Jun 12, 2011 00:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Så ni har tuneboxen men har fortfarande inte kopplat in 4200 till basarna för att se vad som händer? Trodde det var detta som ni skulle göra först :)

PostPosted: Sun Jun 12, 2011 01:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Förtydligande:
-mina två kloutar i basen -monokort
-Andreas Klout på lån i mellanregistret
-I brist på ett fjärde Klout,Pekkas 4200 & Chakrafilter

Denna kombination klart bättre än:

2x4200 & Chakrafilter rakt igenom

Kör man Pekkas 4200 i toppen fast med gamla filter så blir det nästan likadant som i tidigare exempel men mindre påträngande diskant,verkar ha med filtret att göra det med.

Naturligtvis så ska vi köra baskorten i 4200 också det blev bara så för---gt varmt i stugan och sent dessutom(som alltid när man har kul)

Edit till nedanstående text:måste vara värmen som gör en mosig i skallen. Skriver utan meningsbyggnad och på ett sätt som ingen begriper,förtydligande nummer två: Innan vi skulle göra den spännande slutgiltiga och förlösande testen med baskort från 1995 till 4200 an i basen så ville vi köra chakra baskorten i tunebox för att kolla hur klouten och basen i keltik skulle bete sig...

(Läs vidare här nere, end of EDIT)

Tursamt nog ringde Linnkompis Xanlin för en lägesrapport just som chakrakorten skulle in i boxen. Var visst inte bara plug and play där inte. I vart fall inte om man saknar slimline i boxen. Därför fick vi skippa försöket för i dag att jäklas med kloutarna genom att dela dem med chakra.

Detta är orsaken till att vi inte gjorde baskortstestet.

Jag är helt slut som artist bara av att koppla,flytta kort,lyfta i och ur,positionera högtalare(tunga)och därtill hinna lyssna.

Kärt besvär i alla fall!

PS:Tror den äldre svågern vill ha ett par Keltik också efter kvällens afton,svågrarna börjar ha gott om högtalare,ser nästan ut som hos mig snart..

PostPosted: Sun Jun 12, 2011 02:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tja efter era tester kanske man måste dra slutsatsen att något är konstigt med chakrafiltren till Keltik, de kanske inte är helt ute och cycklar på Linnforumet, men som sagt att testa tuneboxen med gammla monokort samt 4200 skulle ju också vara mycket intressant, inte för att gammla tuneboxen och 4200 är en bra kombo, men det gör att Klimax xover blir betydligt mera intressant

Jag tackar för erat slit i afton, och kanske ett steg närmare en lösning, skulle vara intressant att höra vad Linn har att säja om dettta?, men eftersom de inte kommenterat den 19 sidor långa tråden på sitt eget forum är väl chansen inte så stor att de ska reagera nu heller

PostPosted: Sun Jun 12, 2011 02:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag är väldigt sugen på att dra iväg ett mail faktiskt. Någon vet säkert,frågan är om de får/vill/törs svara de som vet?

Fånig offtopic betraktelse men ändå på sin plats,-rummet,Svåger Andreas som har mina Kaber. Medan jag inväntade att han skulle bli klar när jag hämtade honom i dag så placerade han mig i soffan med mina gamla högtalare,aktiverade med två LK100 och en Klout. Rummet ganska avlångt,ungefär proportionellt enligt det gyllene snittet,hårt och definitivt inte ekofritt,ett baselement inte krytt och väntar på ersättare, högtalarna spelar efter långsidan med avståndet emellan lite bredare än en 60 tummare till teve tillåter utan att det ser dumt ut,avstånd från vägg max en decimeter. Sjukt att det kan spela så bra! Ett livligt RÄTT rum tillför snarare än förstör. I Andreas rum skulle Keltik bli en ren katastrof med de där nya filtren. Min tanke gick till Engelska stenhus och engelsk hifi. Å andra sidan kan inte britterna vara så urbota korkade att de komponerar grejor enbart för de inhemska kunderna.

Post new topic  Reply to topic  [ 506 posts ]  Go to page Previous 18 9 10 11 1234 Next

All times are UTC+02:00