selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 10:19

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
 Post subject: Aktiva M109
PostPosted: Sun May 29, 2011 10:28 
Ny Medlem
Ny Medlem

Hej,

Jag har en Majik DS-I och ett par Majik 109. Nu funderar jag på aktivt. Jag har inte lyssnat på aktiva 109:or ännu
men jag vet vilket lyft det kan bli. Tidigare hade jag aktiva Keilidh.

Det jag har tänkt är en Majik 6100 och sätta alla kort i den. samt stänga av slutsteget i min DS-I.

Jag är inte så sugen på att skiljas från min DS-I då den har allt jag vill. Digitala ingångar mm. PS3, TV och Mac Mini är inkopplad i den.
Vad tycker ni?

Post subject: Re: Aktiva M109
PostPosted: Sun May 29, 2011 12:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Funkar utmärkt. DSi:n kommer låta bättre med slutsteget avlastat och du har fortfarande en kompakt anläggning och som spelar ännu bättre än nu. Förbättringen är rätt stor vid aktivering av 109:orna (enl. min mening). Det finns (som vanligt) en massa alternativa vägar att förbättra anläggningen, men till rätt pris så är nog detta ändå en rätt kul uppgradering. Bara det att de små 109:orna fås att spela som en klart större högtalare tycker jag är kul i sig. Alltid roligt med små högtalare som presterar stort än stora högtalare som man liksom förväntar sig det från.

PostPosted: Sun May 29, 2011 14:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Skriver under på HCL:s inlägg. Har inte ångrat mig en sekund och det var ett tydligt lyft med aktiv drift. 109:orna är makalöst bra högtalare som blir ännu bättre aktiva.

PostPosted: Sat Jun 04, 2011 09:46 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Vad tror ni om att istället köra med ett 4kanals-steg och använda DS-I'ns 2 kanaler?

PostPosted: Sat Jun 04, 2011 16:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Funkar naturligtvis, men se HCL's inlägg ovan. 6 kanaler och avstängt slutsteg ger ett bättre slutresultat.

PostPosted: Mon Jun 06, 2011 10:58 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Frågan är hur stor skillnaden blir. Det blir såklart en större kostnad och betala för kejsarens nya kläder är oklokt. Tyvärr inte helt ovanligt i dessa kretsar. Har någon gjort någon seriös jämförelse och kan backa upp sin tro?

PostPosted: Mon Jun 06, 2011 11:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

OhSoGood wrote:
Frågan är hur stor skillnaden blir. Det blir såklart en större kostnad och betala för kejsarens nya kläder är oklokt. Tyvärr inte helt ovanligt i dessa kretsar. Har någon gjort någon seriös jämförelse och kan backa upp sin tro?
Har inte jämfört MDSi+C4100 med C6100 (aktivt på M109) så där kan jag intesäga säkert, men Linnofils ide att avlasta nätdelen i MDSi:n är nog vettig. Hur väsentlig skillnaden är i realiteten får man själv avgöra.

Hur det är med prominenta personers klädetyg och hur det hänger ihop med hifi, vet inte jag. Att man kan få betala mycket pengar helt i onödan när man slantar upp för många prylar är dock klart. Det gäller enligt minerfarenhet inte Linn dock. Även om Linn-prylar kan kosta rätt mycket pengar så brukar dom leverera väl i paritet med priset och oftast mer därtill jämfört med konkurrensen.

PostPosted: Mon Jun 06, 2011 17:00 
Ny Medlem
Ny Medlem

Är det samma nätdel i en C4100 som i en C6100 ?
I så fall borde ju en C4100 låta bättre för att den är mindre lastad?

PostPosted: Mon Jun 06, 2011 20:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

nikke wrote:
Är det samma nätdel i en C4100 som i en C6100 ?
I så fall borde ju en C4100 låta bättre för att den är mindre lastad?
Ja, men en mindre lastad signalkälla torde göra betydligt större skillnad. Enklast är såklart att prova och jämföra.

PostPosted: Tue Jun 07, 2011 20:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är slutsteget i MDSi lika bra som de externa Majikstegen?
Jag skulle försökt satsa på en begagnad C6100, de säljs alldeles för billigt (liten diff mot en begagnad C4100)
och det kan vara bra med en extra kanalen om man skall byta till M140.
Det blir även enklare att uppgradera källan om du har ett C6100
Går det förresten att montera aktiva filter i MDSi?

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

PostPosted: Tue Jun 07, 2011 21:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Att köra aktivt med en 4100 låter som ett rätt dumt alternativ. Förutom att det naturligtvis låter sämre än en 6100 så har man ju låst sig fast vid en och samma lösning för en rätt liten besparing. Det går inte att byta något i den anläggningen utan att göra om allt.

Kejsarens nya kläder i detta fall är väl snarare om det över huvud taget är värt att köpa en massa slutsteg + kort istället för att slappna av och njuta av musiken...

Själv har jag valt en 2200 istället för 6100 + kort, till mina 109. Helt utan att jämföra, men jag vill kunna byta högtalare om jag har lust + att det är mindre att dribbla med vid installation eller om något skulle börja låta konstigt.

PostPosted: Tue Jun 07, 2011 22:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Vad som är rätt eller fel, framtidssäkert osv. ändrar sig hela tiden. Utvecklingen står ju inte stilla och och funderar man på uppgradering på högtalarsidan i framtiden blir det mycket att ta hänsyn till. Bäst är att lyssna själv och prata med sin handlare. Jag själv kan inte (vill inte) ha större högtalare i mitt lyssningsrum och 6100 räcker och blir över. Jag får det trycket jag vill ha med min lösning.
Andra på forat menar ju att man skall lägga pengarna på källan istället men då faller ju DSi bort...en annan diskussion.

PostPosted: Wed Jun 08, 2011 10:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

nonick wrote:
Vad som är rätt eller fel, framtidssäkert osv. ändrar sig hela tiden. Utvecklingen står ju inte stilla och och funderar man på uppgradering på högtalarsidan i framtiden blir det mycket att ta hänsyn till.
Jasså? Och jag som trodde att det räckte med att inte bygga in högtalarfiltren i slutstegen?
nonick wrote:
Bäst är att lyssna själv och prata med sin handlare.
Om man till exempel vill köpa ett begagnat slutsteg så kan det ju vara bra att kunna vända sig till andra än sin handlare, jag tror att det är det som är tanken med ett forum som detta?

Jag menar inte att aktivt är någon "bluff" eller så, 109 är säkert bättre med aktivt+6100 än 2200, min poäng var bara att lösningen med 4100 + inbyggda slutstegen i MDS var ganska avig, och knappast kostnadseffektiv.

Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC+02:00