selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon May 19, 2025 00:55

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 506 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 734 Next
Author Message
PostPosted: Tue May 31, 2011 00:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 691
haraldur wrote:
Grabbar,helt från hjärtat vilken befrielse det är att få höra detta. Missförstå mig inte nu. Jag har inget intresse i att snacka ner någons grejor eller smutskasta Linn. Det är bara det att när man upplever exempelvis att krutet fattas.något man känner igen från exempelvis billjudstiden,och det vrids på varenda sten för att skydda produkten eller fabrikatet. jag och Tykho hade ett jättebra snack om detta för en tid sedan. Förlåt Archangel ifall jag drar in dig i det här exemplet men Komrisarna var med på ett hörn i vår debatt.
Jag tar absolut inte illa upp! Men blir väldigt nyfiken på vad som sas? :) Så låt höra?
Quote:
Vi får inte bli så religiösa att ifrågasättande måste ifrågasättas. Hmm,felriggat? Icke kunniga i tunedem? Är verkligen tennet rätt,lödningen,kablaget,planeternas förhållande till varandra eller lyssnar de på rätt sätt? Att allt drar åt rätt håll med att momentdra element,kretskort,löda med ett bra tenn osv det tvivlar jag inte för en sekund på. Det är den hjälplöshet eller den dumskallemössa man tar på sig när man försiktigt undrar varför det känns klent att exempelvis driva en fullregisterhögtalare med ett slutsteg specat till 4x200watt utan framgång.
Snackar vi fortfarande komri? För den har ju egna slutsteg för basarna. Bas saknar jag inte här hemma.

Quote:
Jag förstår det är lite speciellt med stora kompromisslösa burkar som Komri eller Keltik. Blir lite knepigt för Linn att gå ut med att det är i tunnaste laget. I stället för att säga att det blir tunt så heter det att det spelar mera rätt. För mig så spelar det ingen roll,det vore i mitt fall bättre om jag var låst till sånt där förstärkeri att köpa mig ett par A242 för då får du upplevelsen av det där diskantarrangemanget som är riktigt förföriskt,snabbt och högupplöst.
Komri fortfarande? Tror dom spelar mer högupplöst än 242 :). Men är tungdrivna, absolut.
Quote:
Jag menar inte att reta upp någon,detta jag skriver är tänkt att vara konstruktivt.
Ja man måste ju diskutera och ifrågasätta för att komma någonstans. Så det är helt rätt!
Quote:
Det blir jag inte av mina och Pekkas..
Det är det som är så konstigt. Mycket konstigt. Men vore ytterst intressant höra hur det går med klout eller lk140 på basarna.
Quote:
Hur imponerande spelar Komri assisterade av 4200/2200?
Mycket.

:)

Spelar magiskt tycker då jag här hemma nu med en 4200, kan dock inte spela riktigt så högt som jag önskar. Det blir nog bättre när 4200 nummer två kommer tillbaka. Men då har den ju inte en lågbas att driva, det sköter ju högtalaren själv. Det är ju det som är så bra.
LÄngtar dock efter klimaxfilter till den.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
PostPosted: Tue May 31, 2011 00:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
pekka71 wrote:
HCL wrote:
Känns som att en förklaring från Linn är på sin plats!

Att t.ex. Ha en 300 W nätdel till en 4x200 W förstärkare är inte sunt. Att 2250 har en 1000 W nätdel, men C4200 en 300 W. Det haltar en aning. Förklaring?
2250 har den 1000 watts nätdel ?
TwinChakra har även den 1000W nätdel men vet ni vad?
Jag har testat Twin på Komri och i jämförelse med 4200 (300Wnätdel) så blev Komri tama som lamm. Slöa, veka och dynamiskt begränsade.
Tydligen är en 300W nätdel inte så tokig trotts allt, tom jämfört med en Klimax 1000Wnätdel :wink:
(samma hände på 242 då vi jämförde 2200/D mot Twin)

Jag har spelat Komri med 4200 (med/utan Dynamik) så lamporna i huset blinkat i takt. Utan att 4200 tappade orken. Komri är som ni vet en svår last. Även om basarna drivs av egna steg så tas signalen från övre basingången och impedansen närmar sig 1 Ohm (plus reäl fasvridning) på ett ställe pga komlext filter. Ingen lek att driva.
Och då var inte 4200 ens varma ska ni veta. knappt fisljumna.

Finns en kille som har Solo in i 242 som klagar på att de stänger av sig på vol70 (eller var det 60?)
Nåväl...Solo klarar ju normalt KLART mer.
Dock intressant då det är liknande problem som du Pekka har. Han har liksom du kollat det mesta.
Börjar fundera...kan det vara insignalen till stegen som inte är hundra? (skräp, jordfel, störningar mm) Som gör att stegen belastas mer än normalt och sålunda viker ned sig tidigt?
Vet bara att under åren jag hade Klout/Keltik uppgraderade jag från Karik/Kairn i flera steg till Uni1.1/KK och JÄKLAR vilken skillnad i tryck/volym trots orörda steg/högtalare. Klout fick helt enkelt bättre förutsättningar att leverera.
Dvs du kanske ska kolla din källa&försteg. Jo vet om att de är skitbra! Men de kanske får skit från strömmatningen? eller...

Mycket spekulation men det är bara så man till slut kommer på orsaken.


Dvs jämför 4200 med andra steg i annan anlägning, stoppa sedan in andra steg i ditt system.
Skillnader?


Top
   
PostPosted: Tue May 31, 2011 00:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Kom på en sak, hur mycket maxeffekt förbrukar 350A?
Har ju inte hört de tappa andan...o de har ju 2reäla bassteg plus 4 som driver resten - och alla 6 stegen (med chakra) ska då dela på den tillgängliga max ineffekten.


Top
   
PostPosted: Tue May 31, 2011 05:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1210
Vet inte hur offtopic det här är men,i alla fulla fall så har jag precis läst Linnbibeln från 1992 från pärm till pärm. Otroligt intressant läsning! Trodde först att den bara tog upp LP12/Axis/Basik men den visade sig ingående behandla ALLT i sortimentet så där ingående så att var och en av handlarna ska kunna göra så mycket som möjligt själv..

I alla fulla fall står där att läsa om LK2áns utveckling till LK280,dess uppbyggnad och slutligen om SPARK som förvandlar den till en äkta dual mono för att främst orka driva isobarikkonstruktioner och BINGO-expansionen dvs EQ av basen.

Man kan vidare läsa att redan en "snäll" LK280 trafo klarar av att kontinuerligt leverera 32ampere per kanal eller transformatorlindning och att det inte ger 2X80Watt vid 8 ohm utan MINST 2x80W per kanal vid 8 Ohm. Med SPARK så får varje kanal en egen ringkärnetrafo på 640VA,därtill egen nätsladd,matning,ja dubbelt av allt..

I servicemanualen beskrivs ingående modifikation för att konvertera 280 till SPARK samt hur man förbereder den för KELTIK och kringgår problemet med att förstärkeriet släcker ner var tjugonde minut vid hård spelning och full bass extension.

Det var den bästa skönlitteratur jag läst detta år. Sånt här ger hobbyn ett mervärde för mig.

Vi skulle kunna misstänka att Klout och LK280 är Klass AB så verkningsgraden är lägre än i de här nya lättviktarna. Däremot så matar nätdelarna i dessa gamla slutsteg på i sakta mak med bra kraft hela tiden oavsett vad som händer. Går det lite tungt så brummar det kanske lite ur dem rent mekaniskt men kroknar gör de icke i första taget.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Tue May 31, 2011 08:31 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
sportbilsentusiasten wrote:
Kom på en sak, hur mycket maxeffekt förbrukar 350A?
Har ju inte hört de tappa andan...o de har ju 2reäla bassteg plus 4 som driver resten - och alla 6 stegen (med chakra) ska då dela på den tillgängliga max ineffekten.
Max 600W st enligt instr. bok, men det är också tillräkligt för att lamporna ska blinka på volym 70, blir effektfullt om man spelar tex. The Wall. (;
Har aldrig haft ett Linn steg som slår av eller klipper, fast jag tex spelat hela Metalica "one" på volym 100 på aktiva 242 och 5125 or. Men visst lät de lite ansträngt över volym 80-85 fast det är ju också oliderligt hög volym. Mitt nuvarande system har jag inte spelat så mycket över 70-75, det balanserade kablaget gör ju att volymen ökar, med vid dessa mycket höga volymer spelar de ledigt i varge fall.


mvh/

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
PostPosted: Tue May 31, 2011 09:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1670
sportbilsentusiasten wrote:
Kom på en sak, hur mycket maxeffekt förbrukar 350A?
Power consumtion (fully AKTIV models)
Standby 49 W
Rated 100 W
Maximum (continuous) 600 W


Top
   
PostPosted: Tue May 31, 2011 20:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1210
Citat linnbibeln mars 1992:

"The LK280´s innovative design combines two mono amplifiers in one chassis,with each channel being fed from a separate winding on a large capacity transformer. The LK280´s circuitry eliminates quiescent current adjustment and output device temperature sensing. Another interresting feature is that the LK280 does not have any convetional current-limiting circuits. An overloaded channel will be sensed by the regulator and shut down completely to reduce the chances of accidental speaker damage. The amplifier will re-set after it has been switched off for five minutes.

The LK280 offers a significant improvement over earlier versions of the power amplifier. It incorporates all the strong design features of the LK2 and adds several major benefits; the bandwidh has been extended considerably,low level distortion has been further reduced and the output transistor drivers can provide significantly higher safe drive level,giving better performace at both low and high output levels with much improved reliability.

Technically speaking,the LK280 incorporates all of our latest innovations in power amplifier design. The amplifier will deliver over 80 watts into 8Ohms and over 160watts into 4Ohms

It s current output capacity has also been considerably increased(it is capable of delivering 32amp!)"

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Tue May 31, 2011 20:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1210
När man bläddrar vidare så finner man rekommenderade anpassningar för att slutsteget bättre ska klara den enorma påfrestning som en isobarikkonstruktion utsätter förstärkeriet för:

"The protection trip on the LK280/KLOUT was originally set to withstand a "reasonable" overload when driving Isobariks/Keltiks. The introduction of the Bingo and Keltik active crossover systems has cased a reassessment of the trip level. These active crossovers produce considerable amounts of low frequency equalisation to extend frequency response of associated loudspeaker systems. This requires much more low frequency power than a conventional speaker system,and cause the LK280/KLOUT to trip unexpectedly. On an LK280/KLOUT,this requires the power amp to be switched off for around five minutes to reset,if you are using an SPARK,about twenty minutes. This is a real pain!

Sedan följer en bulletin över hur man kan kringgå detta problem. Troligtvis samma bulletin som gör att vissa KLOUT levt ett hårt liv och slocknat på en kanal till följd att de är jättebilliga på EBAY då och då. Kontentan är att Keltik är en tungdriven pjäs.. -I synnerhet när man kör med bass extension!

Helst ser Linn att man gör följande innan man fipplar med basen:

"The Linn SPARK is a power supply unit for the Linn LK280 power amplifier. The SPARK converts the LK280 into a true DUAL MONO design with a dedicated transformer and mains filter for each channel."

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Tue May 31, 2011 22:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2353
Location: Göteborg
Ett antal frågor ställs i tråden och en del tyckanden som inte känns helt logiska.

Hur mycket kan t.ex. en C4200/D leverera då alla fyra kanalerna drivs samtidigt? Om en ensam 4200 drivandes samtliga baselement i Keltik kroknar redan vid volym ~55 så är något galet helt enkelt. 55 lär inte svara mot mer än kanske 25-50 W total toppeffekt vid de mest extrema passagerna och troligen inte mer än någon watts medeleffekt. En ensam 4200 kan kanske antas börja krokna vid 65 eller strax under med extrem musik och mer vanligt bortåt 70. Kopplat med en 4200 per sida borde de normalt hänga med en bit över 70. Våldsamt olika dämpade rum kan också göra sitt till den upplevda ljudnivån.

Hur kan ett par Keltik drivna med ett 6100 och en LK140 spela mer övertygande än ett par drivna med 2xC4200/D? Just detta verkar lång ifrån vettigt om inte de tidigare har en mycket bättre källa eller, som sportis är inne på, något inte är som det skall med den senare anläggningen.

Sen är det nog också så att upplevelsen av tryck även till en icke försumbar del hänger ihop med distorsion. Med riktigt bra anläggningar märker man inte att det är högt förrän man mimar till varandra utan att inte omedbart insé varför. Mellanbaspunchen tycks också till en del hänga ihop med mellanbasresonanser. Visst kan det ge en häftig känsla när det känns som att systemet levererar rejält tryck (punch), men man kanske borde fundera över vad man har anläggningen till om strävande efter detta tillåts överskugga allt annat.


Top
   
PostPosted: Wed Jun 01, 2011 09:27 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
Håller med HCL.
Jag har erfarenheten att slutstegen har mycket lite att göra med nivån på "punch", ivarge fall på normala och lite högre volymer. Det är källan som gräver fram "punchen" och även ett bra försteg hjälper till att behålla tydligheten, dynamiken, annars är det placeringen av högtalarna i rummet som ger mycket. Jag har klart mer "punch" i mitt system efter att Andkan varit o tunat trotts att Subben är nedstäld flera steg. Hörde samma sak på AAs Komri system i Umeå.

Finns inte "punchen" på normala nivåer så kommer den inte att finnas vid höga häller, men, har man "punch" och den omvandlas till att börja låta mer och mer distat vid högre volymer så kan man kanske fundera på om stegen börjar krokna såklart. Borde inte vara fallet om man har 4200.

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
PostPosted: Wed Jun 01, 2011 11:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Kanske lite off topic, men jag vet att jag skickade en fråga till Linn angående hur mycket effekt som man kan ta ut samtidigt ur de olika kanalerna i en C6100, och de skrev att man inte kan få max effekt ur samtliga kanaler samtidigt (pga att nätdelen inte räckte för detta).
Detta är i och för sig inte något konstigt, det som jag tycker är mer fascinerande är att en C2100, en C6100 och en A4200 samtliga har samma nätdel, vilket innebär att man kan säga att speciellt C2100:ans nätdel är starkt överdimensionerad.
På samma sätt borde det vara stor skillnad på att driva ett par tungdrivna högtalare som Keltik med två A2100:or i basen istället för en A4200:a.
Det jag personligen upplevt när jag gick från 3st LK100 till en C6100 var att det lät mycket renare på hög volym och att detta i sin tur gjorde att det lät "lägre", man kunde helt enkelt spela musik på högre volym än tidigare pga att det inte låter lika "högt" eller brötigt.

Jag tror att disten i gamla slutsteg skapar en upplevelse av att det låter väldigt högt.

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
PostPosted: Wed Jun 01, 2011 14:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Stephan wrote:
Jag tror att disten i gamla slutsteg skapar en upplevelse av att det låter väldigt högt.
Absolut! Ju renare signal, desto mindre känsla av "högt".

Hur absurt det än kan verka ur ett tekniskt perspektiv så gör Dynamik till Radikal att musiken upplevs som om volymen var lägre ställd. Dynamiken tycks öka och jag skruvar upp högre än tidigare. Först när det kommer ett starkt parti på skivan så fattar jag hur högt du är. Dåligt för tinnitusen, som inte tycks bry sig om hur bra det låter.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Wed Jun 01, 2011 14:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1210
Hej Stephan,jag tror vi närmar oss någon slags sanning här. Dels att "rivigare" ljud upplevs kraftigare/jhögre. När allt stämmer får man ett lugn i musiken och samtidigt "liret" redan betydligt tidigare. Det är det jag ständigt återkommer till när jag säger att vid volym 55 på KK så var det magiskt hos mig men Pekkas grejor. Vad som också är sant,vilket Peter på Takt & Ton också är inne på är att man med keltik måste upp i en viss volym innan "det släpper"

Om nätdelarna kroknar innan man når dit så spelar det liksom ingen roll. För mig blir det då som med en rör rigg,det där sista förlösande snäppet man skulle vilja höja saknas. Om vi tänker oss att vi riggat rätt,att bitarna är okej(Andkan har trots allt gått igenom allt utom just mitt par keltik vilka ska förbli oskruvade)så är det enda som kvarstår storleken på rummet,efterklang,gyllene snittet osv. Jag har en gjuten platta med klinkergolv,kåken är av timmer,stadigt reglad,invändigt är väggarna klädda med tjock panel klyvd ur samma timmer som på utsidan. Taket är spont med gott om diffusorer. Möjligen så skulle jag borda upp med gardiner och ta in en tjockare matta. Men annars så tycker jag det borde funka. Ifall det är så dåligt med överkapacitet i slutstegen att man ska måsta ha ett Öhmanrum eller Svanårum för att det ska funka ¨så är det något tokigt. Det blir inget tryck helt enkelt.

Antingen är det för vekt med 4200 eller så är inte Keltik så bra på leverera bas i alla fall som jag ville göra gällande. I det senare fallet så kommer jag i så fall djupt att gräma mig över Tykhos Isobariks som var ytterst nära att hamna här samma dag som Pekka lånade ut Keltikarna till mig.


Tillbaka till ditt inlägg så köper jag allt du säger,4200 är underdiemensionerad i nätdelen medan 2100 blir kraftfull i jämförelse. Det du säger är precis vad jag försökte säga sisådär femtio inlägg tillbaka i tråden eller om det var i pekkas tråd. Man ska,verkar det som,hellre köra med fler,tvåkanalare än flerkanaligt på krävande applikationer som denna. Det blir mer smutt med en låda på en lättdriven högtalare,läs elegant och relativt bra,exempelvis M140 än att hålla på med fler slutsteg. På Keltik som exempel blir det då direkt fel eftersom krämen inte räcker till ordentligt.

Undrar vad som blir bäst för Pekka?

*2 st 2200 till basen
*1 st 2200/2100 till mellanregistret
*1 st 2100 på diskanterna

alternativt:
*2 st 2200 i basen
*1 st 4200/4100/5100/6100 till menna diskanten

En jädrans massa prövande blir det..

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Wed Jun 01, 2011 15:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
haraldur wrote:
Vad som också är sant,vilket Peter på Takt & Ton också är inne på är att man med keltik måste upp i en viss volym innan "det släpper"
ok då är jag SÄKER på att något är tokigt.
Har ju ägt aktiva Isobarik o Keltik (och drivit med olika steg) och är det något de (plus Komri) är överlägsna på är det JUST att de är bra redan från volym 0.

O du kan vara helt lugn, Keltik är klart bättre än Isobarik. :wink:

haraldur wrote:
Tillbaka till ditt inlägg så köper jag allt du säger, 4200 är underdiemensionerad i nätdelen medan 2100 blir kraftfull i jämförelse..
Har du jämfört stegen mot varandra rakt av?
Oavsett att de har samma nätdel upplevs ju 4200 som rena kärnkraftverket.

Skit is specar och hur dessa påverkar ljudet, bara lyssna.


Top
   
PostPosted: Wed Jun 01, 2011 17:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Jag kan ju tycka att två A4200:or borde ha testats i flera Keltiksystem, eftersom det är en så smutt lösning.
Är det någon som en sådan lösning som har fungerat bra?

C6100 funkar bra till mina Espek (jag har ganska blygsamma krav :wink: ), men dessa har bara en bas per högtalare, och jag antar att det är basen som står för strömförbrukningen.
Jag kan oxå tänka mig (verkar logiskt) att Linn dimensionerar sina slutsteg för att ge bra resultat med sina egna högtalare och i aktiva konfigurationer.
Det är möjligt att gamla högtalare som Keltik inte ingick eller hoppades över i den verifieringsrundan eftersom det är en utgången modell.

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 506 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 734 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited