selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 10:32

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 506 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 634 Next
Author Message
PostPosted: Mon May 30, 2011 17:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Man bör testa o jämföra fler olika individer vid olika tillfällen och i olika anläggningar för att kunna dra säkra slutsatser.
Speciellt om man kommer till oväntade slutsatser (som vi sett ett antal av i tråden)

Jag som ägt både Klout o 4200 (utan/med dynamik) vet att 4200 är mycket renare och har överlägset bättre kontroll så det märks direkt när gränsen är nådd och det börjar låta illa, medan Klout i jämförelse bullrar på mest hela tiden från låg volym så det märks inte när det börjar dista.
Visst kan man spela något högre med Klout, men ska det vara högt&rent vinner ju 4200 på walkover!!! Även utan dynamik.

Baserat på att ni inte märker en "natt o dag" skillnad mellan keltiksystemen med "äldre steg" och Keltik med 4200 MED dynamik, tror jag att något är tokigt.
Frågan är vad.
Hur presterar 4200 passivt jämfört med andra slutsteg?
Hur bra är de aktiva Keltikfiltren?

PS
Det vore en enastående bedrift att med 300W in få ut 4*200W. Men tänk på att redan 10W är en herrans massa effekt, speciellt när det gäller aktiv drift.

PS2, en KDS med rätt förutsättningar slår ledigt en 30år gammal mid-spec LP12. O KDSmkII är än bättre...

PostPosted: Mon May 30, 2011 19:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för din input sportis. Ja nått är det ju som inte blir bra med 4200. Filtren är chakra och justerade på alla sätt och vis. Blir rejäl bakåtgradering här nu med monokort och klout. Slutstegen har i vart fall fått goda förutsättningar,mitt rum är bra kanske lite hårt,tre olika rum,två olika högtalarpar,ett momentdraget av ankan och ett av takt å ton. Enda gemensamma nämnare: samma KK ADS 4200 filter silverkablar och NAS. LP12 åsikten är min egen. Inte någon sanning,dock så lät det så kasst om mina keltik sist att jag verkligen undrar vad i h vete jag gått och köpt,enda som lät bra var när vi testade min enkla tolva genom en LK1 det spelade musik! Hade det inte varit för den stunden så hade burkarna legat på salutorget nu..

Jag kommer ställa upp rena LK grejor,wakonda,klout,svarta IC,LP12,har två för stunden,får jag det inte släppa så bryter jag ihop.

PostPosted: Mon May 30, 2011 19:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är det inte det här som har diskuterats i trådar på engelska forumet? Att nåt skumt händer då m an kopplar chakra till keltik. Att allt tryck/bas försvinner?

PostPosted: Mon May 30, 2011 20:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Känns som att en förklaring från Linn är på sin plats!

Att t.ex. Ha en 300 W nätdel till en 4x200 W förstärkare är inte sunt. Att 2250 har en 1000 W nätdel, men C4200 en 300 W. Det haltar en aning. Förklaring?

PostPosted: Mon May 30, 2011 20:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
pekka71 wrote:
2000 – 500W Power Amplifier developed for Sizmik bass re-inforcement loudspeakers
2001 – 500W Power Amplifier enhancements – Class V, adjustable voltage rails.
2004 – 500W Power Amplifier enhancements – Lower Noise and Auto-ranging.
Du vill gärna att de ska vara på mer än 300W, eller hur? :wink:

Men Linn anger i både Majik- och Akuratemanualen att maximal kontinuerlig effektförbrukning är 300W. Det vore ett lagbrott av dem att skriva så om effekten i själva verket är mycket högre. De dokument du hänvisar till är dock fritt skriven text med ungefärliga angivelser, helt utan laglig innebörd. Därför tror jag på manualens uppgifter.

I en switchande nätdel är effektuttaget begränsat med styrelektronik. Därför kan den maximala kontinuerliga effektförbrukningen inte överskridas. Om slutstegen suger mer ström än nätdelen är inställd för att klara så sänker nätdelen utspänningen. Därmed hålls effekten konstant.

Nä igentligen inte, om det ger max 300w så förklarar det ju ett och annat, 300/4=75 som en lk85, därimot stör det mig att Linn lurar sina kunder med att deras flerkanalsförstärkar inte ger det de skriver, men det blir ju inte så imponerande att skriva 4x75w i 4 ohm och 4x37w i 8 ohm konstant last.

Måste bara förtydliga att jag tycker om 4200 med rätt högtalare, tycker att den spelar grymt bra och det var min förhoppning att att keltik/4200 skulle funka bra men hittils så känns det inte bra

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Mon May 30, 2011 20:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

HCL wrote:

Att t.ex. Ha en 300 W nätdel till en 4x200 W förstärkare är inte sunt. Att 2250 har en 1000 W nätdel, men C4200 en 300 W. Det haltar en aning. Förklaring?
2250 har den 1000 watts nätdel ?

PostPosted: Mon May 30, 2011 20:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
HCL wrote:

2250 har den 1000 watts nätdel ?
Enligt databladet.

PostPosted: Mon May 30, 2011 21:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Grejen är nog att nätdelen levererar bortåt 300 W oberoende av hur stärkaren lastas. Säg att nätdelen har 85 % verkningsgrad alltså ca. 250 W att driva elektronik och högtalare. Ett normalt slutsteg har låg verknngsgrad (kanske 15-20 %), men Chakra förstärkarna ligger nog och reglerar spänningen så att verkningsgraden hålls uppe. Vilken verkningsgrad de kan nå på det viset är svårt att sia om, men högre än 50 % är mycket osannolikt. C4200 skulle m.a.o. kanske kunna leverera 30 W, vilket inte är så imponerande även om den antagligen gör det oberoende av högtalarimpedans. Det räcker i.o.f. sig bra om man driver alla register i en högtalare eftersom det då handlar om medeleffekt, men som drivning till enbart basregistret som man kan anta kan tillåtas klippa rätt friskt utat att det nödvändigtvis hörs speciellt mycket så räcker givetvis inte 4x30 W lika långt. Återstår att fråga Linn hur det ligger till med vilken totalefffekt en C4200 kan leverera.

Last edited by HCL on Mon May 30, 2011 21:10, edited 3 times in total.

PostPosted: Mon May 30, 2011 21:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Nä igentligen inte, om det ger max 300w så förklarar det ju ett och annat, 300/4=75 som en lk85, därimot stör det mig att Linn lurar sina kunder med att deras flerkanalsförstärkar inte ger det de skriver, men det blir ju inte så imponerande att skriva 4x75w i 4 ohm och 4x37w i 8 ohm konstant last.
Det är ju sällan man behöver några högre effekter överhuvudtaget och förmodligen mycket sällan i alla kanaler samtidigt. Det viktiga är ju att det finns kräm nog för transienterna och att respektive slutsteg inte kroknar pga högtalarlasten. Det går givetvis att bygga flerkanalsslutsteg som lämnar full effekt under alla förhållanden men det blir ofta en överdimensionering som inte ger bättre ljud.

För den som absolut vill ha full effekt i alla kanaler är det säkrast att skaffa monoslutsteg.

/ B

PostPosted: Mon May 30, 2011 21:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
pekka71 wrote:
Det är ju sällan man behöver några högre effekter överhuvudtaget och förmodligen mycket sällan i alla kanaler samtidigt. Det viktiga är ju att det finns kräm nog för transienterna och att respektive slutsteg inte kroknar pga högtalarlasten. Det går givetvis att bygga flerkanalsslutsteg som lämnar full effekt under alla förhållanden men det blir ofta en överdimensionering som inte ger bättre ljud.

För den som absolut vill ha full effekt i alla kanaler är det säkrast att skaffa monoslutsteg.

/ B
Det är inte helt osannolikt att C4200 alldrig varit tänkt att på egen hand driva samtliga basar i Keltik (med ett steg) utan troligen i så fall en högtalare per steg, som pekka71 ju gör. I de flesta fall kanske det räcker bra. Vill man kunna spela riktigt högt och rent så behövs kanske 2xC2200 på basarna istället. Inte orimligt, men man kan tycka att handlarna borde kunna informera om en sådan sak i så fall.

PostPosted: Mon May 30, 2011 21:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

helt ärligt tror jag Linn visste detta, därför släpptes det inga Chakrafilter till keltik från början

PostPosted: Mon May 30, 2011 22:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hrm. Vad har A2200 för nätdel? Samma? För då hade man ju lika gärna kunnat köpa två st A2200, med egentligen samma uteffekt som två st A4200 då det är nätdelarna som begränsar det hela.

Smått irriterande måste jag säga själv.

PostPosted: Mon May 30, 2011 22:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

The Archangel wrote:
Är det inte det här som har diskuterats i trådar på engelska forumet? Att nåt skumt händer då m an kopplar chakra till keltik. Att allt tryck/bas försvinner?
Jag hade nog kollat upp detta också, minns inte om filtren
var felaktiga eller bara felaktigt anslutna.

PostPosted: Mon May 30, 2011 22:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fredrik wrote:
The Archangel wrote:
Jag hade nog kollat upp detta också, minns inte om filtren
var felaktiga eller bara felaktigt anslutna.
På de engelska forumet tror de att det är filterproblem som orsakar att mellanregistret låter vasst, men problemet försvinner när man lastar in flera nätdelar

Det är samma nätdel i alla akurate/majik slutsteg, och jag tror tyvärr att du har rätt archengel att passivt hade det funkat lika bra med 2 st 2200

PostPosted: Mon May 30, 2011 23:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tune Dem

Last edited by haraldur on Fri Aug 26, 2011 04:49, edited 1 time in total.

Post new topic  Reply to topic  [ 506 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 634 Next

All times are UTC+02:00