Lejonklou wrote:
pekka71 wrote:
2000 – 500W Power Amplifier developed for Sizmik bass re-inforcement loudspeakers
2001 – 500W Power Amplifier enhancements – Class V, adjustable voltage rails.
2004 – 500W Power Amplifier enhancements – Lower Noise and Auto-ranging.
Du vill gärna att de ska vara på mer än 300W, eller hur?
Men Linn anger i både Majik- och Akuratemanualen att maximal kontinuerlig effektförbrukning är 300W. Det vore ett lagbrott av dem att skriva så om effekten i själva verket är mycket högre. De dokument du hänvisar till är dock fritt skriven text med ungefärliga angivelser, helt utan laglig innebörd. Därför tror jag på manualens uppgifter.
I en switchande nätdel är effektuttaget begränsat med styrelektronik. Därför kan den maximala kontinuerliga effektförbrukningen inte överskridas. Om slutstegen suger mer ström än nätdelen är inställd för att klara så sänker nätdelen utspänningen. Därmed hålls effekten konstant.
Nä igentligen inte, om det ger max 300w så förklarar det ju ett och annat, 300/4=75 som en lk85, därimot stör det mig att Linn lurar sina kunder med att deras flerkanalsförstärkar inte ger det de skriver, men det blir ju inte så imponerande att skriva 4x75w i 4 ohm och 4x37w i 8 ohm konstant last.
Måste bara förtydliga att jag tycker om 4200 med rätt högtalare, tycker att den spelar grymt bra och det var min förhoppning att att keltik/4200 skulle funka bra men hittils så känns det inte bra