HCL wrote:
pekka71 wrote:
Tror inte att det är någon som bryr sig i siffror på detta forum utan alla lyssnar hur det låter, ta t.e.x en klout som är specad till 160w i 4 ohm, ganska säker att den kör åttor i kraft runt en 2200, sen att 2200 spelar på mycket bättre är en annan sak, men orkar inte 2200 driva elementet rätt kanske klouten ändå är mera rätt
Det här verkar du snöat in på eftersom du skrivit inlägg i den här riktningen flera ggr. Jag tycker du skall jämföra innan du cementerar denna åsikt, både hos dig själv och hos oss andra, som en sanning. Jag tror (OBS! tror - eftersom jag inte jämför de båda mot varandra) inte det är så som du skriver. 5125 (pre-Dynamik) har jag jämfört med Klout och där tyckte jag att de båda hade sina fördelar. Inte solklar fördel för Klout således. 5125 är ju långt ifrån något kraftsteg även om det har hög uteffekt på papperet. 2200 f.f.a. med Dynamik kommer troligen inte tillkorta på något sätt jämfört med Klout som, enligt vissa, hade en tendens att stänga av sig när man spelade riktigt högt (på f.f.a. just Keltik). Några föredrog då LK240 eftersom den inte stängde av lika lätt.
Jag skulle inte bli förvånad alls om den där särskilda karaktären som man får när man driver Keltik hårt med Klout är något som mer är kopplat till slutstegets tillkortakommanden än dess förtjänster, även om det givetvis är förtjänsterna som i grunden gör att det låter riktigt bra. Den extra kryddan man kan få passar dock bra också ibland d.v.s. alla brister i en konstruktion behöver inte med automatik alltid (d.v.s. med all musik) resultera i något man inte gillar. Nästan alltid brukar man dock föredra att bli av med extra krydda när den väl tas bort. T.ex. LK280 hade också en särskild karaktär som gjorde att den lät väldigt disco-aktig jämfört med Klout som var mycket mer torr och kontrollerad.
Att du saknar något i nuvarande setup är tydligt frågan är vad som är grunden till gnaget och hur det fixas.
KOmmer snart ha möjlighet att jämföra med Klout, men jag är inte gjord av pengar så att bara köpa ett par klout för att testa känns våghalsigt, men faktum är att trots att jag testat i 3 olika rum så producerar Keltik med 2x4200 mindre än ett par passiva Espek
Det jag drar min slutsatser av vad det gäller klout vs switchat är av en person som jobbat i Linnbutik och haft audio intresse sen slutet på 70 talet och varit med om skiftet mellan klout/2250, som han sa det när han jämförde dessa steg på Keltik, mycket bättre tunedem men det var som att ta bort rocken ur rockenroll.
Testen jag därimot gjort är att köra 3x 4200 på mina keltik alltså et på treb/mid och 2 st på till att driva basarna och skillnaden att köra 2x 4200 i basen är extrem jämfört med att använda 1 trots att det ska vara samma effekt i praktiken, men nätdelen orkar inte driva 4 kealtikbasar, därimot så blir det i stort sett dubbelt så bra med dubbla nätdelar
Som jag kör idag med en 4200 på varje högtalare funkar det hjälpligt men höjer man över vol 65 så börjar mellanregistret att låta ansträngt och vasst, därimot om stegen bara behöver driva treb/mid uppkommer inte detta problem men då skulle man behöva 2x 2200 i basen för att man ska kunna spela över volym 55, för en 4200 i basen är en katastrof, därav kommer mina slutsatser att klout kanske är mera lämpade till att driva basarna i ett par keltik eller det kanske inte gick att spela över 55 med klout heller?
Testet med 2x 4200 i basen gjorde att man kom ifrån att det rentutsagt låter illa på nivåer över volym 70, men det blir bara som en trimmad 242 i basen, och då finns det ingen anledning att äga ett par Keltik utan då finns det mycket bättre nya alternativ
Som lite mera info kan jag nämna att om man ställer ner baskortet till 20 hz på akuratestegen så får man mindre tryck än om man väljer en högre delningsfrekvens (t..e.x 35hz) detta tror jag beror på att man försöker åstakomma ett konstgjort tryck ökning eftersom 20hz inställningen även ger +7 db under 40 hz vilket i sin tur kommer att pressa steget med nästan det dubbla, har man därimot 35hz inställt blir det bara +4db vilket gör att stegen inte blir lika drenerat
Så mina åsikter är bara grundat på det jag hört, av den utrustning jag äger idag, och jämför jag med Keltiksystemet som jag lyssnade på i happaranda som består av Exotik/6100/LK140, så förfaller mina keltik som ett par kaber i jämförelse, och på pappret ska mitt system spö det i Happaranda med hästlängder men det går inte ens att jämföra, jag har även testat grejerna på ett par andra Keltik med samma resulltat så det är inga fel på högtalarna.
Givetviss skulle jag kunna sitta här på forumet och säja att allt är magiskt bra och att jag aldrig har varit med om bättre, men vem har nytta av det? tycket faktiskt att det är ganska vässentligt så andra ska kunna dra erfarenhet av och slippa göra samma fel/felinvesteringar
Jag har lyssnat på ganska många system, inget har varit i närheten av Keltiksytemet i Happarnada på de saker som jag tycker är viktiga, eller föresten Komrisystemet i umeå var åt det hållet men här är det nog radikal 12án som gjorde att jag fördrog keltiksystemet