selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 10:20

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 506 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 534 Next
Author Message
PostPosted: Sun May 29, 2011 14:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

HCL wrote:
pekka71 wrote:
Tror inte att det är någon som bryr sig i siffror på detta forum utan alla lyssnar hur det låter, ta t.e.x en klout som är specad till 160w i 4 ohm, ganska säker att den kör åttor i kraft runt en 2200, sen att 2200 spelar på mycket bättre är en annan sak, men orkar inte 2200 driva elementet rätt kanske klouten ändå är mera rätt
Det här verkar du snöat in på eftersom du skrivit inlägg i den här riktningen flera ggr. Jag tycker du skall jämföra innan du cementerar denna åsikt, både hos dig själv och hos oss andra, som en sanning. Jag tror (OBS! tror - eftersom jag inte jämför de båda mot varandra) inte det är så som du skriver. 5125 (pre-Dynamik) har jag jämfört med Klout och där tyckte jag att de båda hade sina fördelar. Inte solklar fördel för Klout således. 5125 är ju långt ifrån något kraftsteg även om det har hög uteffekt på papperet. 2200 f.f.a. med Dynamik kommer troligen inte tillkorta på något sätt jämfört med Klout som, enligt vissa, hade en tendens att stänga av sig när man spelade riktigt högt (på f.f.a. just Keltik). Några föredrog då LK240 eftersom den inte stängde av lika lätt.

Jag skulle inte bli förvånad alls om den där särskilda karaktären som man får när man driver Keltik hårt med Klout är något som mer är kopplat till slutstegets tillkortakommanden än dess förtjänster, även om det givetvis är förtjänsterna som i grunden gör att det låter riktigt bra. Den extra kryddan man kan få passar dock bra också ibland d.v.s. alla brister i en konstruktion behöver inte med automatik alltid (d.v.s. med all musik) resultera i något man inte gillar. Nästan alltid brukar man dock föredra att bli av med extra krydda när den väl tas bort. T.ex. LK280 hade också en särskild karaktär som gjorde att den lät väldigt disco-aktig jämfört med Klout som var mycket mer torr och kontrollerad.

Att du saknar något i nuvarande setup är tydligt frågan är vad som är grunden till gnaget och hur det fixas.
KOmmer snart ha möjlighet att jämföra med Klout, men jag är inte gjord av pengar så att bara köpa ett par klout för att testa känns våghalsigt, men faktum är att trots att jag testat i 3 olika rum så producerar Keltik med 2x4200 mindre än ett par passiva Espek
Det jag drar min slutsatser av vad det gäller klout vs switchat är av en person som jobbat i Linnbutik och haft audio intresse sen slutet på 70 talet och varit med om skiftet mellan klout/2250, som han sa det när han jämförde dessa steg på Keltik, mycket bättre tunedem men det var som att ta bort rocken ur rockenroll.

Testen jag därimot gjort är att köra 3x 4200 på mina keltik alltså et på treb/mid och 2 st på till att driva basarna och skillnaden att köra 2x 4200 i basen är extrem jämfört med att använda 1 trots att det ska vara samma effekt i praktiken, men nätdelen orkar inte driva 4 kealtikbasar, därimot så blir det i stort sett dubbelt så bra med dubbla nätdelar

Som jag kör idag med en 4200 på varje högtalare funkar det hjälpligt men höjer man över vol 65 så börjar mellanregistret att låta ansträngt och vasst, därimot om stegen bara behöver driva treb/mid uppkommer inte detta problem men då skulle man behöva 2x 2200 i basen för att man ska kunna spela över volym 55, för en 4200 i basen är en katastrof, därav kommer mina slutsatser att klout kanske är mera lämpade till att driva basarna i ett par keltik eller det kanske inte gick att spela över 55 med klout heller?

Testet med 2x 4200 i basen gjorde att man kom ifrån att det rentutsagt låter illa på nivåer över volym 70, men det blir bara som en trimmad 242 i basen, och då finns det ingen anledning att äga ett par Keltik utan då finns det mycket bättre nya alternativ

Som lite mera info kan jag nämna att om man ställer ner baskortet till 20 hz på akuratestegen så får man mindre tryck än om man väljer en högre delningsfrekvens (t..e.x 35hz) detta tror jag beror på att man försöker åstakomma ett konstgjort tryck ökning eftersom 20hz inställningen även ger +7 db under 40 hz vilket i sin tur kommer att pressa steget med nästan det dubbla, har man därimot 35hz inställt blir det bara +4db vilket gör att stegen inte blir lika drenerat

Så mina åsikter är bara grundat på det jag hört, av den utrustning jag äger idag, och jämför jag med Keltiksystemet som jag lyssnade på i happaranda som består av Exotik/6100/LK140, så förfaller mina keltik som ett par kaber i jämförelse, och på pappret ska mitt system spö det i Happaranda med hästlängder men det går inte ens att jämföra, jag har även testat grejerna på ett par andra Keltik med samma resulltat så det är inga fel på högtalarna.

Givetviss skulle jag kunna sitta här på forumet och säja att allt är magiskt bra och att jag aldrig har varit med om bättre, men vem har nytta av det? tycket faktiskt att det är ganska vässentligt så andra ska kunna dra erfarenhet av och slippa göra samma fel/felinvesteringar

Jag har lyssnat på ganska många system, inget har varit i närheten av Keltiksytemet i Happarnada på de saker som jag tycker är viktiga, eller föresten Komrisystemet i umeå var åt det hållet men här är det nog radikal 12án som gjorde att jag fördrog keltiksystemet

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Sun May 29, 2011 16:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

siffernisse wrote:
En porslinsäkring klarar långt högre effekter under en begränsad tid, tror det var ca 20% under en timme? (2800W) eller 50% under några minuter, med de nya automatsäkringarna finns olika typer med olika tröghet.
Du har rätt, en smältsäkring tål mer än specat under en kortare tid. Jag hade inte med tidsapekten i mitt uttalande.
Det finns olika tröghetsgrader på smältsäkringar, det tål olika mycket överström innan de löser ut.

Dvärgbrytare (sk. automatsäkringar) har också olika karakteristik, vilket medger att de kan vara olika "tröga", men dvärgbrytare är annorlunda än smältsäkringar.

Till sist, vilken inverkan de olika produkterna har på musikåtergivningen vet jag inte.

PostPosted: Sun May 29, 2011 20:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hursomhelst,den här resan ska vara angenäm,tycker det varit väldigt lite musik men desto mera fokus på annat. Klart det ska gå få rock ur rocknroll,jag ringer när jag har tukanerna är uppställda LOL,kanske tolvan och småttingarna är vägen till nirvana? Dock oklart ifall 4200 orkar,fast det är ju klart...-du har ju två

PostPosted: Sun May 29, 2011 20:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
HCL wrote:
...
Att du saknar något i nuvarande setup är tydligt frågan är vad som är grunden till gnaget och hur det fixas.
Vid närmare eftertanke låter det som att byta ett av 4200-stegen mot 2 st 2200 vore det bästa. Bästa matchning mot 4200:an (på mellan+diskant) och mer kraftreserver. En budgetvariant skulle kunna vara att låta ett Klout, 2250 el. liknande driva de bakre basarna och en 2200 på de yttre.

Att 1x6100+LK140 ger mer pang beror nog på annat än att LK140:an i det fallet skulle vara kraftigare än 4200.

PostPosted: Sun May 29, 2011 21:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det jag inte prövat än är bättre strömmatning/4200/2x2200 vilket kanske skulle funka eftersom grövre kablage gav ett lyft även på 2 x4200, men som sagt haraldur får snart 2 klout, hoppas verkligen det är svaret eller kanske inte, igentligen för kvaliten på 4200 är nog inte bara lite bättre

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Mon May 30, 2011 08:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Slantade in deg på kontot för kanske en minut sedan till mannen som haft dina Keltik Pekka,vi är nog snarare uppe i tre Klout nu. Kan vara fint med ett i mellanregistret också,hellre rocken i rocknroll än tunedem så man kräks..

PostPosted: Mon May 30, 2011 13:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
2000 – 500W Power Amplifier developed for Sizmik bass re-inforcement loudspeakers
2001 – 500W Power Amplifier enhancements – Class V, adjustable voltage rails.
2004 – 500W Power Amplifier enhancements – Lower Noise and Auto-ranging.
Du vill gärna att de ska vara på mer än 300W, eller hur? :wink:

Men Linn anger i både Majik- och Akuratemanualen att maximal kontinuerlig effektförbrukning är 300W. Det vore ett lagbrott av dem att skriva så om effekten i själva verket är mycket högre. De dokument du hänvisar till är dock fritt skriven text med ungefärliga angivelser, helt utan laglig innebörd. Därför tror jag på manualens uppgifter.

I en switchande nätdel är effektuttaget begränsat med styrelektronik. Därför kan den maximala kontinuerliga effektförbrukningen inte överskridas. Om slutstegen suger mer ström än nätdelen är inställd för att klara så sänker nätdelen utspänningen. Därmed hålls effekten konstant.

PostPosted: Mon May 30, 2011 14:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Det handlar inte alls om att lura folk med meningslösa siffror, eller är det vad Linn gör när man anger effekten för sina slutsteg?
De anger siffror för att det fungerar. Folk gillar siffror, de kan begripa dem, räkna på dem, skryta med dem, dela dem med varandra på forum. Jag har 5 megapixel, ska jag byta upp mig till 12 eller räcker det med 10?

Ju mer praktisk erfarenhet jag får, desto oftare konstaterar jag att siffrorna och irr-kuberna vilseleder. Effektmonstret gick inte att ha till discofest, för det slog hela tiden av. Den lilla förstärkaren som höll på att avfärdas på grund av sina låga siffror visar sig kunna spela mycket högre än väntat. Och så vidare.

PostPosted: Mon May 30, 2011 15:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag kan nog hålla med om det du säger till viss del. Vad jag inte får ihop är hur det är möjligt att vrida ur mer effekt än du tillför? Jag menar,ifall maskinen, i det här fallet en audioförstärkare uppges leverera 4 x 200 watt max, hur kan den då klara sig med 300 på tillförd sida? Naturligtvis så lastas den inte kontinuerligt med maxbelastning,vi driver inte en glödlampa! I grova drag begriper jag principen för SMPS nätdelen. Primärt vinner Linn enormt mycket på att spara in kopparn i trafos och därtill transporterna. För mig återigen så kostar all energiomvanling något ut förlusthänseende. Det borde rimligtvis gälla linns produkter också. Tillförd effekt in borde innebära den totala konsumtionen med förluster inräknade. Jag bryr mig vanligen inte om watt,det är bara när det känns som det kroknar som jag känner frågan vara påkallad. Den där Klouten har en jättetrafo på grund av att de är så ineffektiva. Vad de däremot har är en tröghet imed sin konstruktion,en gammal hederlig elytbuffert laddas med en överdiemensionerad 840 VA ringkärna. Den är av naturliga skäl inte lika tajt som de nyare stegen men till keltik möjligen lämpliga. Jag vet fan inte. Det är bara till att testa.

PostPosted: Mon May 30, 2011 15:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

haraldur wrote:
ifall maskinen, i det här fallet en audioförstärkare uppges leverera 4 x 200 watt max, hur kan den då klara sig med 300 på tillförd sida?
Varje kanal kan, en i taget, leverera 200W till en fyra ohms last. De kan inte leverera det samtidigt.

Ska bli intressant att läsa vad ni tycker om bytet från 4200 till Klout.

PostPosted: Mon May 30, 2011 15:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Aha..
Tack för den informationen,nu begriper jag Fredrik!

Jag Hoppas det ska funka med klout

PostPosted: Mon May 30, 2011 15:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Varje kanal kan, en i taget, leverera 200W till en fyra ohms last. De kan inte leverera det samtidigt.
Tack härifrån också, detta visste jag faktiskt inte om.
Man lär sig något nytt varje dag, fantastiskt :)

PostPosted: Mon May 30, 2011 15:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

.....if we need that extra push over the cliff...

http://www.youtube.com/watch?v=EbVKWCpNFhY

PostPosted: Mon May 30, 2011 16:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

These go to eleven.

Ha ha ha!

PostPosted: Mon May 30, 2011 17:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Man bör testa o jämföra fler olika individer vid olika tillfällen och i olika anläggningar för att kunna dra säkra slutsatser.
Speciellt om man kommer till oväntade slutsatser (som vi sett ett antal av i tråden)

Jag som ägt både Klout o 4200 (utan/med dynamik) vet att 4200 är mycket renare och har överlägset bättre kontroll så det märks direkt när gränsen är nådd och det börjar låta illa, medan Klout i jämförelse bullrar på mest hela tiden från låg volym så det märks inte när det börjar dista.
Visst kan man spela något högre med Klout, men ska det vara högt&rent vinner ju 4200 på walkover!!! Även utan dynamik.

Baserat på att ni inte märker en "natt o dag" skillnad mellan keltiksystemen med "äldre steg" och Keltik med 4200 MED dynamik, tror jag att något är tokigt.
Frågan är vad.
Hur presterar 4200 passivt jämfört med andra slutsteg?
Hur bra är de aktiva Keltikfiltren?

PS
Det vore en enastående bedrift att med 300W in få ut 4*200W. Men tänk på att redan 10W är en herrans massa effekt, speciellt när det gäller aktiv drift.

PS2, en KDS med rätt förutsättningar slår ledigt en 30år gammal mid-spec LP12. O KDSmkII är än bättre...

Post new topic  Reply to topic  [ 506 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 534 Next

All times are UTC+02:00