Lupus wrote:
Tack för ditt svar! Det gav många nya funderingar, vore kul att redan nu ta höjd för ett sekundärsystem, drömmen vore ju att kunna utnyttja min unidisk, och spela välljud i andra rum. Det är väl bara att börja jaga ett gammalt knekt system.
Ja, det är iaf min rekomendation. Jag har stor glädje av systemet varje dag och de som väl kommer till skott och installerar kan bara inte fatta varför de inte gjort det tidigare. Knekt är ju den stora fördelen med att ha hus!

Även om jag känner en som hade tre Knektzoner i en tvåa... (Kök, badrum och sovrum + huvudsystem.)
Lupus wrote:
Vad menar du med en kort sladd med samma kontakter i varje ände?
Om du ska kunna testa kablelns riktning så gör kablar med bananhane i varje ände. Så att du kan vända den. Med en honkontakt (Gör en hona/hona 230 sladd.) till stereon (eller bara en stereokomponent) så testar du vilken riktning som låter bäst. Kablar kommer vanligtvis på rulle så det går att hålla koll på riktningen. Jag brukar märka upp med en tuschpenna, så att jag kan hålla reda på i vilken riktning jag tog den från rullen. Med lösa FK behöver du göra tre hane/hane kablar och en (3) kabel med vägguttagshonor i varje ände. Med t.ex. Kulo blir det bara en kabel med vanliga stickproppshanar i varje ände. Du bör naturligtvis koppla in förbrukaren först (och koppla ur sist), annars kan det bli lite farligt... Men det är som sagt bara för test och det är en risk värd att ta.
Lupus wrote:
Menar du verkligen att det finns riktningar även på vanliga elkablar? Och i så fall, är de verkligen uppmärkta likt linn-kablar?
Ja, det finns riktning, så till vida att de är olika bra i olika riktning, inte att de är uppmärkta på något sätt avseende det. Men ibland finns text eller liknande symboler som gör det lättare att hålla reda på riktningen och vad man gör när man testar.
Lupus wrote:
Inte menar du att en Cat5/6 kabel (digitalkabel) påverkas av vattenledningar etc?
Jo, det är min erfarenhet, iaf för analoga Knektsignaler. Har inte testat med digitala signaler. Men jag vet att en del har fått effekter genom att dra kabeln nåt varv runt en skruv/bult, så det är väl sannolikt att det kan påverka det med, bättre eller sämre, vet ej.
Lupus wrote:
vad innebär: Quote:
Linns multirumslösning finns i två varianter, digital och analog. Knekt är ett analogt stjärnnät där alla rum har en Cat5/6 kabel som går till huvudsystemet. I kablarna går en analog balanserad signal med musiken och styrsignaler. I varje rum finns en analog mottagare/försteg och en styrpanel. (Ibland är dessa integrerade med ett slutsteg, Direktor.) I Linns nya variant som inte kallas Knekt utan Songcast skickas digitala signaler på det vanliga datanätverket för musik och styrning. I varje rum behövs då en Linn DS och styrning via datanätverket, t.ex. en iPhone eller en laptop. Vad jag vet kan Songcast bara skicka ut en källa på nätverket medans jag (t.ex.) kan skicka ut 8 olika källor (styrs oberoende) till 8 rum. (Max är 16 källor till 128 rum.)
siffernisse wrote:
Dock ska du tänka på att om du har många uttag i serie så blir det långa ledningar vilket ökar resistansen.
Det går att behålla samma kabel genom att skala en bit (ca 12-15 mm) på mitten vid varje uttag och på så vis få en obruten kabel fram till stereon.
siffernisse wrote:
En bra ide är ju att dra 2 faser i samma rör från 2 sep. säkringar(samma huvudfas!) så kan du ha 2 olika uttag där du kör en fas till slutstegen och en fas till försteg och källa.
Det tror jag inte är en bra idé. Välj den fas som låter bäst och driv allt i stereon på samma fas, det gäller även om du råkar ha två faser som låter lika bra. Det är väl dessutom olagligt att ha två olika faser i uttag brevid varandra? (Osäker...)