Lejonklou wrote:
Det odlas mängder av myter kring effekt, alla går ut på att groteskt överdriva behov och förbrukning. Det resulterar i onödiga utgifter och sämre prestanda.
Samma gäller de kanske runt tio meter kabel som används. Är skillnaden i resistans mellan 1,5 resp 2,5 mm2 tillräckligt stor för att motivera den grövre kabeln? Nu ligger det ju inga större prisskillnader i kablarna och lite grövre vp-rör kostar väl heller ingenting i jämförelse med de apparater som ska strömförsörjas.
Jag tycker det verkar lite märkligt att just den sista säkringen är så viktig med tanke på hur många sådana som sitter i kedjan innan. Att den sista metern kabel är viktig har jag viss förståelse för eftersom den (ofta) ligger tillsammans, eller i närheten av, signalkablarna. Det finns alltså en störningsrisk här. Men kablaget i väggen, i vp-rören, är helt oskärmade och 12 mm gips lär inte ändra på detta
Om jag har förstått det hela rätt finns det vp-rör med skärmning för att användas vid el-sanering och hos elöverkänsliga personer. Det var iofs länge sedan man hörde talas om några sådana personer, men det har väl mer med media att göra än med deras förekomst.
Vad jag också funderat över när det gäller (el-)kablage och säkringar, kan det vara så att det finns någon form av filterverkan i de som låter extra bra? Att nätdelen i apparaterna får ett enklare jobb? Rimligen borde då denna filterverkan lika gärna kunna finnas direkt i apparaterna, eller?
/ B