selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 12:02

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
PostPosted: Wed May 18, 2011 19:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Såg att Tonläget HiFi arrangerade en musikalisk afton igår (17/5), där man kunde få jämföra gamla mot nya Klimax DS och även höra nya Twin Chakra.

Tyvärr, hade jag ingen möjlighet att besöka Tonläget. Var det någon som var där och kan lämna en lyssningsrapport??

/mvh

PostPosted: Thu May 19, 2011 06:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej
Jag var där och några slutsteg testades inte, det blir nog en separat afton för det.

Uppgraderingen av Klimax DS är väldigt tydlig. En fantastisk produkt har blivit ännu bättre. Exempelvis så tyckte jag att en CD rip lät bättre på den nya än en Studio master på den gamla. Den gamla gör givetvis inte bort sig men uppgraderingen tillför en ny dimension.

PostPosted: Thu May 19, 2011 17:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Trevligt att läsa. Vilka för och slutsteg användes?

/ mvh

PostPosted: Thu May 19, 2011 19:50 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

KK och Klimax 320A :)

PostPosted: Thu May 19, 2011 20:34 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Nya KDS och K-Twin ska bli på demonstration imorgon (20 maj) hus oss ,,, välkomna!

www.linnhifi.blogspot.com

PostPosted: Thu May 19, 2011 21:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Trasicander wrote:
Se där, då gavs det ju goda förutsättningar att höra DS från sina bästa sidor :wink:

/mvh

PostPosted: Fri May 20, 2011 21:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

torig wrote:
Trasicander wrote:
Se där, då gavs det ju goda förutsättningar att höra DS från sina bästa sidor :wink:

/mvh
Jag var förbi Tonläget redan förra torsdagen och hörde nya KDS+KK+A2200+M140 och var ännu mer imponerad av den då. Kunde aldrig tro att M140 var så bra som de blir med en riktigt bra källa. Påminner mest om hur K350A lät då jag sist hörde dom med KDS+KK... fast bättre 8)

PostPosted: Mon May 23, 2011 15:34 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Bli roligt att höra vad ''Sportis'' har för kritik efter idag av den nya Twin med KK, KDS + M109?? Jag har personliga aldrig bliit så ''dragit-i'' (taken) med texten förut ... man verkligen lyssna på den meddelande artisten försöka att få fram ... super imponerande!! // Martin

PostPosted: Mon May 23, 2011 20:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Måste ta mig tid att så snart som möjligt lyssna på KDS/KK/Twin/109.

Vid uppgradering av Twin, måste den iväg till fabrik eller är det något handlarn kan göra "på plats"?

/mvh

PostPosted: Tue May 24, 2011 16:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

peoplesandschmidt wrote:
Bli roligt att höra vad ''Sportis'' har för kritik efter idag av den nya Twin med KK, KDS + M109??
Helt klart behöver butiken en golvmatta. Ljudet ekade o studsade.
Sedan ger ju 109 inte något direkt tryck o bas, men det var ju ingen nyhet. Vissa basresonanser fanns det dessutom.
Men lika musikaliska har 109 inte varit i butiken (gamla) tidigare!
Musiken flyter på på ett nytt sätt - det hör man trots att jag stördes av de ljudmässiga bristerna. Och även ljudmässigt är de nya produkterna bättre, det hör man med.
Blir antagligen ett otroligt lyft (även musikaliskt) med matta!

Tveklöst bäst var Dire Straits, "brothers in arms". Grymt bra.
AC/DC kräver mer bastryck för att bli kul...och skitig hårdrock + eko blir jobbigt i längden.
Maeve har man ju hört live en massa gånger så alla inspelningar blir efter det, inte så imponerande. Bra men inte WOW som live.

PostPosted: Tue May 24, 2011 16:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

peoplesandschmidt wrote:
Bli roligt att höra vad ''Sportis'' har för kritik efter idag av den nya Twin med KK, KDS + M109??
Helt klart behöver butiken en golvmatta. Ljudet ekade o studsade.
Sedan ger ju 109 inte något direkt tryck o bas, men det var ju ingen nyhet. Vissa basresonanser fanns det dessutom.
Men lika musikaliska har 109 inte varit i butiken (gamla) tidigare!
Musiken flyter på på ett nytt sätt - det hör man trots att jag stördes av de ljudmässiga bristerna. Och även ljudmässigt är de nya produkterna bättre, det hör man med.
Blir antagligen ett otroligt lyft (även musikaliskt) med matta!

Tveklöst bäst var Dire Straits, "brothers in arms". Grymt bra.
AC/DC kräver mer bastryck för att bli kul...och skitig hårdrock + eko blir jobbigt i längden.
Maeve har man ju hört live en massa gånger så alla inspelningar blir efter det, inte så imponerande. Bra men inte WOW som live.

Grymt snygg butik, grattis!

PostPosted: Tue May 24, 2011 18:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har också varit och "förhandstittat/-lyssnat" på butiken och mycket återstå för att finslipa akustiken. Det ekade rätt bra, men med lite mer finjusteringar (matta och kanske något mer på väggarna), så kommer det bli jättebra.

Nya KDS är väldigt bra och exempelvis Johnny Cash "Hurt" lät helt klart mycket övertygande.

Passade på att fixa en kabel, så att jag nu även kan styra CD-spelaren mha Chorus DS 8)

/mvh

PostPosted: Thu May 26, 2011 12:09 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Vi har väntat länge för vår heltäckningsmatta (hela 200m2) men den ska kom när som helst ... lämnade UK för två dager sen, kanske idag :)

Ett extra lag med Hammerglass, vinklade på insidan för att tar bort styrande ljud från utifrån och ha minimum stående vågar eller resonans (ska dämpa mellan fönsterna). Med matta på plats, jag tror vi kommer långt. Meningen är inte att gör en studio men nått som representera en hemma miljö men bättre det måste bli och bättre det ska bli för nästa väcka, vår först riktigt event i nya butiken!

Rummet längst i butiken som är helt tyst ska få extra dämpning närmast upp till studio nivå ... inte så roligt att lyssna till musiken i men lätt att höra skillnader!

Image

När det gäller nya KDS & Twin med KK + M109 systemen har levererat den bäst musikal upplevelse vi har haft även från vårt gamla butik. Lyriken och musik och flytt är fantastisk bra ,,, aldrig någonsin har jag blivit så tagen men den känsla som artisten vill överföra eller blivit dragen i till lyriken ,,, fantastisk bra! ''Just beautiful''! Ska testa i närmaste dager med 242 och sen nya Isobarik, som jag tror kommer att bli en disco högtalare som slår på brösten men klart och musikaliskt ... vi få se! Solo's lämnade Skottland igår så kanske redan på Fridag dom som är desperata att höra dom kan kom förbi ... jag är lite nervösa ... jag har inte råd!!

BH // Martin

PostPosted: Sat May 28, 2011 15:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har just (den åkte tillfälligt hem för en halvtimma sen) haft en ny Klimax DS hos mig. Och kan bara hålla med Peoples and schmidt här. Den är fabulöst bra. Körde också låten "Hurt" med cash. Jag kan säga att man har inte hört den låten ordentligt, förrän man hört den via nya Klimax DS. Hade jag inte varit en sån otroligt macho kille så hade jag blivit tårögd. Närvaron är gudomlig och tydligheten är underbar. Nu jämfördes den inte direkt mot gamla Klimax DS, men har haft hemma den också. Och blev klart mer imponerad av den nya versionen. Den är så klart bättre att man nästan funderar på att dra ner på vin-konsumtionen för att kunna tidigarelägga en investering i klimax ds. Nästan :).

PostPosted: Sat May 28, 2011 22:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

The Archangel wrote:
Har just (den åkte tillfälligt hem för en halvtimma sen) haft en ny Klimax DS hos mig. Och kan bara hålla med Peoples and schmidt här. Den är fabulöst bra. Körde också låten "Hurt" med cash. Jag kan säga att man har inte hört den låten ordentligt, förrän man hört den via nya Klimax DS. Hade jag inte varit en sån otroligt macho kille så hade jag blivit tårögd. Närvaron är gudomlig och tydligheten är underbar. Nu jämfördes den inte direkt mot gamla Klimax DS, men har haft hemma den också. Och blev klart mer imponerad av den nya versionen. Den är så klart bättre att man nästan funderar på att dra ner på vin-konsumtionen för att kunna tidigarelägga en investering i klimax ds. Nästan :).
Intressant alternativ, har inte tänkt på det alternativet. Livet är dock bra mycket tristare utan gott vin ;-)

Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 

All times are UTC+02:00