selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 11:47

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 130 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 59 Next
Author Message
PostPosted: Tue May 17, 2011 21:39 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

en.. socka Roland? ;)

PostPosted: Tue May 17, 2011 23:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Roland wrote:
Pris: 39990:-
Kommer även att säljas i paket med två- alternativt fyrkanals Majik-slutsteg och då blir rabatten de aktiva korten.
Ser vissa likheter med denna: Bild
Hoppas nu att Majik Isobarik är en kanonbra högtalare. Hoppas. Tror att den är snyggast i svart.
Ah! Jag missade med 10kr! :lol:

PostPosted: Tue May 17, 2011 23:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kravm wrote:
Roland wrote:
Pris: 39990:-
Ah! Jag missade med 10kr! :lol:
Hoppsan. Har skrivit fel.
Ska vara 39900:-.
Din gissning, om det nu var en gissning, är klart godkänd. :wink:

PostPosted: Wed May 18, 2011 10:35 
Site Admin
Site Admin

Imponerande gissning om 39 900 kr är det som gäller. Kommer dessa kräva åtta kanaler för att köra aktivt?

Pratade senast igår om semesterplaner hemma och mellanskillnaden mellan det billiga och dyra alternativet är ungefär samma som mina M140 mot dessa. Måste vara ödet :mrgreen:

PostPosted: Wed May 18, 2011 10:48 
Site Admin
Site Admin

Surfade runt via brittiska forumet och hittade detta:

x Passively (single-wire, multi-wire and multi-amp)
x Isobarik Aktiv (bass Aktiv, mids and highs passive)
x Fully Aktiv (8 channels of amplification plus Aktiv cards)

Edit: Borde man inte kunna återanvända de flesta av de aktiva korten från M140 då eftersom det - som jag förstår det - bara är en sådan med extra bas..?

PostPosted: Wed May 18, 2011 12:33 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Mmm Sony, jag funderade lite i samma banor.. så jag frågade på linnforumet.

http://forums.linn.co.uk/bb/showthread. ... #pid127004

Om man kan använda filtrena och även foten blir det ju plötsligt ett klart vettigt alternativ. Annars torskar man så fasligt mkt på M140 samt foten och det blir en rätt så kostsam uppdatering totalt sett. Hoppas bara Linn har tänkt längre än vad näsan räcker kring just detta.

Hursomhelst, klart intressant högtalare om den verkligen kan leverera ordentligt med tryck. Skrev nånstans tidigare att min drömtalare vore en keltik med 2k-array :p M150 kan kanske vara nåt i närheten, återstår att se.

Läste också nånstans i tråden att det skulle kunna vara 5 kanaler aktivt? Måste ha läst fel verkar det som :)

PostPosted: Wed May 18, 2011 13:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Aleann wrote:
Hoppas bara Linn har tänkt längre än vad näsan räcker kring just detta.
Om de tänkt längre än vad näsan räcker fokuserar de givetvis på att göra Magik150 så bra så möjligt och inte på att göra fötter, filter mm bakåtkompatibla med M140!

Och om det är 8" basar tror jag inte de får plats i M140s bottenplatta utan att bredda baffeln.

fyi, jag har M140 med extrafoten.

PostPosted: Wed May 18, 2011 14:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag tycker den ser trevlig ut. Fint med den tomma träytan. Giant lipstick i trä.

PostPosted: Wed May 18, 2011 14:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Som sagt gillar jag inte designen. Men den låter säkert riktigt bra. Borde se bäst ut i svart med tanke på basen i bottenpartiet.

PostPosted: Wed May 18, 2011 15:40 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Om de tänkt längre än vad näsan räcker fokuserar de givetvis på att göra Magik150 så bra så möjligt och inte på att göra fötter, filter mm bakåtkompatibla med M140!

Och om det är 8" basar tror jag inte de får plats i M140s bottenplatta utan att bredda baffeln.

fyi, jag har M140 med extrafoten.
Jaa naturligtvis, dom gamla prylarna ska ju inte vara ett hinder men om det finns möjlighet till återvinning vore det riktigt bra.

Misstänker för övrigt du har rätt kring 8"resonemanget dära.. det kommer ju sitta dubbla 8" i botten på den.. Hoppas bara originalfoten inte blir urkass så man som med M140 känner det är ett tvång att uppgradera så fort man bara kan.

(foten behöver kanske inte sticka ut på sidorna utan placeras rakt under själva kabinettet och skruvas fast underifrån, spikesen kan ju ändå inte justeras ovanifrån men ptja, tiden får utvisa hur dom gjort med 150'n)

PostPosted: Wed May 18, 2011 18:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Majik Isobarik 981*300*406mm 32 kg (träfot eller inte??)
M140 975*250*335mm 21kg (orginal träfot)

M Isobarik delar vid 120 Hz, 1.25 kHz och 6kHz, hur är det med M140?

M Isobarik har hål i foten för basmagneten.

EDIT, har nu sett lita andra bilder på den, tydlig återgång mot gammeldesign med bredare baffel o djupare kropp. Äntligen ett steg bort från de rangliga höga/smala talarna!

3cm djupare och 9cm bredar än 242, eller som 350 fast 15cm kortare = redigt knubbiga rackare...

Delar basen vid samma frekvens som Keltik = högre än Komri/350. = bra då kan baselementet trycka på upp i övre basen o där flytta mycket luft.
Ser lovande ut detta :mrgreen:
Fast de ska nog vara svarta då det annars ser mysko ut med metallnätet längst ned.

Hur delar Bricks?

PostPosted: Wed May 18, 2011 19:03 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

hmm definitivt omöjligt att återanvända fötterna med andra ord, tack för infon sportis. Börjar bli tveksam till filtrena också.. möjligen att några av filtrena kan användas men i dom lägre frekvenserna misstänker jag det kan skilja markant i delningsfrekvenser osv.

Känns som att M150 mycket väl kan bli ett riktigt spännande monster till högtalare trots sin litenhet :o Kan dom bara trycka på ordentligt och spela lika rent som M140 i toppen så blir dom nog grymma, M140 tycker jag ibland kan börja låta lite lådigt ibland på högre volymer i vissa låtar (kan också bero på min rätt veka parkett som inte är helt stabil). Ska bli klart intressant att provlyssna dessa. Minikeltiks med schysst diskant kanske ?

Svart ja, helt klart. Bilden ovan i valnötsfaner såg inte sådär jättelockande ut.

PostPosted: Wed May 18, 2011 19:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker den är snygg! :)
Ska bli spännande att få lyssna på den. Såg i info-sheeten att den går ner till 28 Hz. Nästan full-range :)

PostPosted: Wed May 18, 2011 20:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Majik Isobarik 981*300*406mm 32 kg (träfot eller inte??)
M140 975*250*335mm 21kg (orginal träfot)

M Isobarik delar vid 120 Hz, 1.25 kHz och 6kHz, hur är det med M140?

M Isobarik har hål i foten för basmagneten.

EDIT, har nu sett lita andra bilder på den, tydlig återgång mot gammeldesign med bredare baffel o djupare kropp. Äntligen ett steg bort från de rangliga höga/smala talarna!

3cm djupare och 9cm bredar än 242, eller som 350 fast 15cm kortare = redigt knubbiga rackare...

Delar basen vid samma frekvens som Keltik = högre än Komri/350. = bra då kan baselementet trycka på upp i övre basen o där flytta mycket luft.
Ser lovande ut detta :mrgreen:
Fast de ska nog vara svarta då det annars ser mysko ut med metallnätet längst ned.

Hur delar Bricks?
Tack, intressant info och heja Linn, detta är de rätta takterna! (säger jag utan att ha hört dem)

Svart för mig också, utan tvekan.

Kan man spekulera i att det kommer en motsvarande Akurate modell också?

PostPosted: Wed May 18, 2011 21:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Majik Isobarik var namnet på dessa, tror snart att vi kommer att se Akurate isobarik och kanske Klimax isobarik
Det enda som jag känner kan vara en begränsning är att de är så lätta vilket kanske beror på att de inte har nog stadigt kabinett, hur som helst tror jag Linn har dragit en vinstlott i att gå tillbaka till isobarik

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post new topic  Reply to topic  [ 130 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 59 Next

All times are UTC+02:00