Akurat-stativen är vända på andra hållet, men det spelar antagligen mindre roll även om det ser bättre ut. Att dessa stativ skulle vara dåliga vet jag inte. Så bra som båda dessa högtalare låter så vore det en smula märkligt om stativen skulle vara dåliga.
Passiva 212 är lite tunt, men aktiva är en helt annan sak. Att man får mindre bas med dessa än med golvarna är väl inte heller direkt förvånande, men jag har kört en del utan sub (aktiva 212) och på de flesta skivor så är inte skillnaden överväldigande. Skillnaden mellan källor (t.ex. de olika nätverksspelarna) är klart större. Detta till trots så skulle jag inte gärna vara utan en sub någon längre tid. Skulle helst ha två om bara min äkta hälft kunde fördra en sådan lösning.
Ang. placering så är det dessvärre så som flera skriver. Det går inte placera högtalarna utan att lyssna sig fram till rätt position. Några mm gör tydlig skillnad i närheten av rätt position. Jag är tveksam till om högtalarna normalt sett kommer närmre väggen i ett större rum. Min erfarenhet, om än begränsad, är nog den omvända.
|