selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:39

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sun Apr 17, 2011 13:25 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Hej, jag har ett problem som jag försöker hitta en tillfällig lösning på. Som det ser ut på bilden står min stereo på en Ikea-bänk mellan högtalarna och källan ( min dator ) står på bänken bakom tvn.

Har ingen större möjlighet att flytta något och ny bänk blir inte aktuellt på ett tag. Även vid låg volym känner jag tydliga vibrationer i bänk, stereo och dator.
Antar att detta påverkar ljudet negativt och att det bör gå att få mer ordning i ljudet med mindre vibrationer.

Vad är den bästa nödlösning, hur leder jag bort vibrationer från min elektronik? Kuddar? tunga sten/betongblock?

Vad tror ni?

Image

PostPosted: Sun Apr 17, 2011 13:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f ... best%C3%A5

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Sun Apr 17, 2011 13:42 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Tack för påminnelsen Pecka, har läst din tråd förut och förstår såklart att det bästa är en riktigt möbel. Men har du inget tips till mig i detta nu ? =)
Har inte råd med riktig stereobänk idag och var mest ute efter en "Mcgyver" lösning!

PostPosted: Sun Apr 17, 2011 14:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Spikes + Skeet? Koner?

PostPosted: Sun Apr 17, 2011 14:08 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Har varken spikes eller skeets till stereon / datorn

PostPosted: Sun Apr 17, 2011 14:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag använder SD-fötter under mina apparater och med mycket gott resultat. På de med mycket stabil låda, försvann vibrationerna helt och det blev också - för mig - en klart hörbar förbättring.

/mvh

PostPosted: Sun Apr 17, 2011 14:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Eriksson wrote:
Har varken spikes eller skeets till stereon / datorn
Det var mer ett förslag att skaffa...

PostPosted: Mon Apr 18, 2011 20:40 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

torig wrote:
Jag använder SD-fötter under mina apparater och med mycket gott resultat. På de med mycket stabil låda, försvann vibrationerna helt och det blev också - för mig - en klart hörbar förbättring.

/mvh
Jag läste om SD fötterna här http://www.sonicdesign.se/sdfot.html
Samma?

Enligt den teorin ska man ju ha mjukt material mellan högtalare och stativ för att stänga ute vibrationer mot golv från även högtalare.

Varför kör Linn på att koppla så hårt det går mot golvet, då blir det ju mer störningar i ljudet eftersom golvet börjar resonera i fula frekvenser. Låter helt rimligt så varför ska man ha skeets och spikes?
Blir fundersam när ena säger att under apparaterna funkar med mjukt medan andra säger att det ska stå stabilt..

Vore inte det ultimata om högtalaren svävade i luften?

Inget instrument eller ens människans röst står ju stabilt alls när inspelningar görs, så varför ska högtalarna göra det?
Låter en sångares röst bättre om hans huvud hålls i ett skruvstäd?

Hoppas att någon har ett bra svar på det här, jag är förvirrad.

PostPosted: Mon Apr 18, 2011 21:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det där är olika "teorier" för hur man ska dämpa ut vibrationer. Jag tror att man så långt som möjligt ska följa respektive högtalartillverkares rekommendationer. En del utvecklar sina högtalare, där spikes är ett inslag. Andra använder mjuka fötter.

Dock är det värt att notera att i många engelska hem, så är det heltäckningsmattor på golven medan i våra hem ofta är det hårda trägolv. Bara det kan ha betydelse för slutresultatet.

När jag provade SD-fötter till mina gamla Linn Kan, upplevde jag en dramatisk förbättring. När jag däremot provade SD-fötter till mina dåvarande Linn Espek, upplevde jag detta som sämre jmf med Spikes/Skeets.

Dock är SD-fötter så pass billiga, så att det är värt att prova.

/mvh

PostPosted: Tue Apr 19, 2011 21:37 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Japp, har läst på lite nu och förstår att det är närmast en hel vetenskap och mycket som spelar in. Gissar att en test med dämpfötter mellan högtalaren och stativet är på sin plats, och givetvis även testa under min elektronik =)
Någon som har en bra länk där man kan beställa?

PostPosted: Tue Apr 19, 2011 21:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Reference Audio http://www.referenceaudio.se/tillbehor/ ... ar/spikes/ respektive

HembioConsult http://www.hembioconsult.se/Produkter/T ... %C3%B6tter

är två handlare varifrån man kan beställa dämpkuddar via Internet.

/mvh

PostPosted: Fri Apr 22, 2011 02:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Eriksson wrote:
Även vid låg volym känner jag tydliga vibrationer i bänk, stereo och dator.
Antar att detta påverkar ljudet negativt och att det bör gå att få mer ordning i ljudet med mindre vibrationer.
Det gäller ju först och främst att isolera problemet. Om man antar att man har problem, då har man ett problem till. Nämligen att verifiera att problemet är ett problem.

Eller som någon sa: "If it work, dont fix it".

Förmodligen känner du vibrationer i alla möbler och lådor i rummet. Att klarlägga att dessa vibrationer påverkar ljudet/musiken är inte lätt. För de påverkar på olika sätt. Dels påverkas akustiken i rummet. Dels påverkas apparater som vibrerar. Men att utgå ifrån att man "får mer ordning på ljudet" genom att åtgärda vibrationer i en hylla är ganska långsökt.

/ B

PostPosted: Mon Apr 25, 2011 20:55 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Bill50x, menar du alltså att vibrationer i elektroniken kan vara postivt för ljudet?

PostPosted: Mon Apr 25, 2011 21:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Eriksson wrote:
Bill50x, menar du alltså att vibrationer i elektroniken kan vara positivt för ljudet?
Nej, inte alls. Jag menar bara att vibrationer finns överallt som ett resultat av att det finns ljud. I vissa fall påverkar dessa vibrationer negativt, tex om en vinyl-spelare får det svårare att spåra, om vibrationen interfererar med musikåtergivningen och liknande. Vibrationer i elektronik kan påverka, vissa kondensatorer (för att inte tala om rör) påverkas direkt av vibrationer. Men det är aldrig positivt, vibrationer (genom elektroniken) påverkar aldrig återgivningen till det bättre.

Hur mycket externa vibrationer påverkar elektroniken kan man däremot diskutera. Men vibrationer gör aldrig återgivningen bättre.

Vad jag menade med mitt inlägg var; Problemet med en vibrerande IKEA-bänk kanske inte är ett problem. Prova att ställa din utrustning på andra underlag (som en test, även om denna placering inte är praktiskt möjlig i längden) och lyssna om du hör någon skillnad. Gör du inte det så är problemet inget problem :-)

/ B

PostPosted: Mon Apr 25, 2011 23:19 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

När jag hade en Marantz CD-spelare blev det bättre när jag placerade en vanlig glasskiva på hyllskivan. Det kostar inte många kronor och kan vara värt att testa om du tycker att förändringen förbättrar upplevelsen. Dessutom kan det vara värt att testa om något mynt mellan benen och golvet gör någon skillnad för dig. Är det möjligt att knuffa möblerna något i djup eller sida är det också något som du kan testa. Dessutom är det värt att testa olika placeringar av dina apparater i hyllan. Det är lätt att glömma bort att inkopplingen på elnätet påverkar och det är också värt att prova och se vad som är bäst. Skriv ner vad du gör och ditt intryck av förändringen så blir det enklare att reda ut vad som förbättrar.

En god vän balanserade upp sin CD-spelare på ett häftstift som var fastsatt på ett suddgummi och han tyckte att det gjorde stor skillnad. Tyvärr han jag aldrig lyssna på hans anläggning innan han hastigt avled.

Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00