selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 11:43

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 190 posts ]  Go to page 1 2 3 4 513 Next
Author Message
 Post subject: Alltid source first?
PostPosted: Mon Apr 18, 2011 17:47 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Tja, med risk för att få en riktig käftsmäll så skulle jag vilja sticka ut hakan med en reflektion :twisted:
Jag kör Akurate DS/D mkI med Akurate Kontrol/D mkI och Akurate242mkII aktivt med 2xA4200+A2200.
Vi var ett gäng som på ett litet knytkalas kom med grejer.
På menyn stod en nästan ny Klimax DS och en helt uppgraderad Klimax Kontrol.
Vi provade de olika kombinationerna och här är min reflektion:
KDS med AK spelade mer musikaliskt men blev inte alls de 100kkr lyft jag hade hoppats på!
ADS med KK spelade mer live, mer öppen ljudbild.
Den sista kombinationen behöver nog ingen presentation.
Akurate Kontrolen verkar vara en betydande flaskhals i mitt system, kan det vara något annat, annars blir mitt nästa inköp en Klimax Kontrol, inte Klimax DS :?

Attachments:
PICT0337.JPG
PICT0337.JPG [ 144.78 KiB | Viewed 2207 times ]

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I

Post subject: Re: Alltid source first?
PostPosted: Mon Apr 18, 2011 18:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

För att svara på rubriken; ja, nästan in absurdum.

Min reflektion är att nåt inte står rätt till vilket verkar konstigt.

Erik

PostPosted: Mon Apr 18, 2011 18:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Skulle gissa att ditt system presterar en bra bit ifrån sin fulla potential. Är säkert också så att systemet behöver finjusteras med KDS. Det är mycket lättare att höra när det är rätt med en bättre källa. T.ex. fick jag aldrig ordning på mitt Ikemi, 5103, 5125+2250, Espek system förrän jag stoppade in en Unidisk 1.1. Då blev det plötsligt busenkelt att få till det. Aktiva Akurate med x200 stärkare är ju oerhört avslöjande och har man inte riktig kolla på alla detaljer så är det väldigt svårt att får det att spela som det skall.

I ett sådant system krävs koll på elinstallationen, bra underlag/möbler, koll på NAS/dator/Switch och en minutiös installation.

PostPosted: Mon Apr 18, 2011 21:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Som jag upplever det, så får man inte fram den full kapasiteten från ADS med gammal AK, dels får man möjlighet att köra balancerat vilket är ett klart + sen får man bort mycket av det komprimerade digitala ljudet som AK har i jämförelse med nya KK, tajmingen i musiken blir alltid bättre med KDS, men har man kvar AK så kommer det att låta lite komprimerat om man jämför med KK

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Mon Apr 18, 2011 21:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Som jag upplever det, så får man inte fram den full kapasiteten från ADS med gammal AK, dels får man möjlighet att köra balancerat vilket är ett klart + sen får man bort mycket av det komprimerade digitala ljudet som AK har i jämförelse med nya KK, tajmingen i musiken blir alltid bättre med KDS, men har man kvar AK så kommer det att låta lite komprimerat om man jämför med KK
Musiken blir bättre med KDS. Några ljudmässiga aspekter kan säkert bli bättre med KK, men även andra ljudmässiga aspekter kommer bli bättre med KDS.

En mycket liten del sitter nog ändå i försteget. Koppla en bra LP12:a till en AK och jämför med KK så inser du att det inte är i försteget som den största begränsningen sitter.

Upprepar; Kolla över om det inte finns saker att göra i NAS/Switch/Rippar/kablar/el!

PostPosted: Mon Apr 18, 2011 21:56 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Diskussionen är rätt intressant tycker jag. Av naturliga skäl träffar jag rätt mycke människor som gillar musik och emellanåt så kommer det tillfällen där olika förändringar ger olika resultat och som stämmer bättre eller sämre med förväntningarna. KDS som användes i nämnda tillfälle använder jag hemma hos mig allt som oftast tillsammans med en AK och jag skulle inte drömma om att byta ut den mot en ADS tillsammans med en KK. Det KDS gör för musiken är svårt/hopplöst/omöjligt att vara utan när man får smak på det och går inte att hämta hem ngn annanstans...men, Klimax försteget ger i jämförelse mot gamla Akurate försteget en sjuk precision och "kontroll" till vad som sker men man vinner i ärlighetens namn inte mycke känsla och mening med musiken. Är lite som att hoppa på aktivering innan man maxat källan, det blir snyggare, häftigare och allt hörs tydligare men efter en stund spelas det inte så mycke mer musik ändå som det skulle gjort med uppgradering högre upp i kedjan.

För mig vid alla de tillfällen jag jämfört olika systemkonfigureringsvarianter (långt ord) så har alltid KDS varit det givna kortet tillsammans med nästan vad som helst men vi resonerar alla olika och går igång på olika saker och så länge slutmålet är givet så har det egentligen inte så stor betydelse vilken väg man tar. Med en KK i systemet så blir lyftet till KDS bara ännu mer påtagligt när den dagen kommer...
;)

Mvh / Anders

anders@digitalinterior.se

PostPosted: Mon Apr 18, 2011 22:05 
Ny Medlem
Ny Medlem

HCL wrote:
Skulle gissa att ditt system presterar en bra bit ifrån sin fulla potential. Är säkert också så att systemet behöver finjusteras med KDS. Det är mycket lättare att höra när det är rätt med en bättre källa. T.ex. fick jag aldrig ordning på mitt Ikemi, 5103, 5125+2250, Espek system förrän jag stoppade in en Unidisk 1.1. Då blev det plötsligt busenkelt att få till det. Aktiva Akurate med x200 stärkare är ju oerhört avslöjande och har man inte riktig kolla på alla detaljer så är det väldigt svårt att får det att spela som det skall.installation. I ett sådant system krävs koll på elinstallationen, bra underlag/möbler, koll på NAS/dator/Switch och en minutiös installation.
Prylarna är tunedem-injusterade med KDS av LINN återförsäljare men det utesluter inte att det finns problems med utrustningen bara för att man fått ut det bästa av setupen... Men det blir bättre med KK i alla fall och AK mkI är i detta fall definitivt en begränsning.
pekka71 wrote:
Håller med pekka! Även ADS mkI har så pass hög nivå (spöar väl de flesta tidigare digital källor?) att LINN måste arbeta lite på försteget vilket de förresten gjort med akurate mkII när jag tänker efter. Nya akurate mkII är riktigt imponerande!

PostPosted: Mon Apr 18, 2011 23:18 
Moderator
Moderator

MNn wrote:
...men blev inte alls de 100kkr lyft jag hade hoppats på!
Jag tror det är vanskligt att blanda in känslan inför den här summan pengar då man ska ställa två alternativ mot varandra. Har man höga eller låga förväntningar på något man utvärderar är det svårt att förhålla sig objektiv om förväntningar inte infrias.

PostPosted: Mon Apr 18, 2011 23:27 
Ny Medlem
Ny Medlem

per wrote:
MNn wrote:
Jag tror det är vanskligt att blanda in känslan inför den här summan pengar då man ska ställa två alternativ mot varandra. Har man höga eller låga förväntningar på något man utvärderar är det svårt att förhålla sig objektiv om förväntningar inte infrias.
Håller delvis med. Har själv lite svårt med sådant. Kan jämföra med en "superbra biofilm man bara måste se" som blir en besvikelse pga. allt för höga förväntningar. I fallet ovan nämnt står jag kvar vid mitt tycke beträffande KK lyftet.

PostPosted: Mon Apr 18, 2011 23:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
MNn wrote:
Detta är mycket sant, tror det är därför jag blir så postivt överrasad över unik/katan mellan varven :)

PostPosted: Mon Apr 18, 2011 23:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Samtidgt måste jag säja att man får inte särskilt mycket mera för 100k mera om man jämför med andra ting t.e.x skoter,motorcyckel,bil och samtidigt kan jag ibland tycka att en KDS är värd sitt pris

PostPosted: Wed Apr 20, 2011 07:48 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag har hört skillnaderna mellan nya och gamla Akurate elektroniken.
Största lyftet upplever jag mellan Kontrolerna.
Kan det då inte vara så att AK har varit en flaskhals som man försökt rätta till?
Om jag hade haft nya AK så kanske KDS hade varit det självklara valet?
Jag har ej hört denna kombination och köpa en nya AK kommer inte att bli av, då går jag direkt på KK.

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I

PostPosted: Sun Apr 24, 2011 21:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

MNn

Med 99.9% sannolikhet - ditt system presterar på för låg nivå. Såna feta grejer som du har är väldigt komplicerade att tuna in. Om du slängde ut högtalare och slutsteg och ställde in ett par Katan med en Majik-I så skulle skillnaden mellan KDS och ADS bli större.

Felinstallerade toppsystem låter hifi (du skriver själv om öppen ljudbild och livekänsla) och är väldigt svåra att göra några jämförelser med.

/ Jacob

PostPosted: Sun Apr 24, 2011 22:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En tanke:
Kan en mindre bra källa få draghjälp av bättre elektronik,låt säga Klimax försteget?

PostPosted: Sun Apr 24, 2011 22:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

haraldur wrote:
En tanke:
Kan en mindre bra källa få draghjälp av bättre elektronik,låt säga Klimax försteget?
Svårt att säga generellt. I ett korrekt injusterat system kommer en KK alltid att förbättra återgivningen av musik, även om ADS är källa. Däremot introducerar en KK en massa andra skillnader som kan förvirra rejält vid en jämförelse (precis det som hände för MNn) i ett mindre bra injusterat system. Jag har mycket egen erfarenhet av detta eftersom jag ägt och spelat på ett icke-optimerat Klimax-system och A242. Jag har också bytt mellan Akurate och Klimax-serien såväl som på signalkälla som försteg och vet hur stor ljudmässig skillnad det blir.

Slutsatser:

* Bra intunade enkla system slår (i princip) alltid dåligt intunade toppsystem.

* Dåligt intunade enkla system spelar ofta mer musik än dåligt intunade toppsystem eftersom de är mindre komplicerade och musik är inte komplicerat (men hifi är komplicerat).

* Det är svårt att göra jämförelser i ett system som presterar dåligt. Ju finare grejer, desto svårare blir det eftersom de är mer ljudmässigt komplexa.

/ Jacob

Post new topic  Reply to topic  [ 190 posts ]  Go to page 1 2 3 4 513 Next

All times are UTC+02:00