selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 10:37

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Apr 10, 2011 19:35 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Ja precis, som topic på tråden överväger jag starkt nu att införskaffa en DS till min nuvarande setup med enbart en Movie Di som driver Ninka samt center+bakhögtalare. Jag har kommit fram till att jag har ca 30k att spendera, sen kommer det att ta ett bra tag innan jag kan uppgradera mer så jag måste kunna "leva" med den uppgraderade setupen ett antal år. Att sälja Movie Di är nog inget alternativ utan jag behåller den hellre till en framtida sekundär setup:)

Mina funderingar är alltså:

1) Köpa en beggad ADS/D, jag vet att många här prioriterar source first och antar att min Movie Di blir en rejäl flaskhals? Kommer det bli en stor skillnad? Någon som har uppgraderat likadant?

2) Köpa en beggad MDS-I, då kan jag alltså köra pre-out på Movie Di för frontar till MDS-I unity gain. Här får jag ju bättre steg än att köra genom min Di, men blir det bättre än ADS/D + Movie Di?

3) Köpra en MDS/D och något annat kanske?

Tar gärna emot reflektioner och förslag! Det viktiga är också att min filmsetup blir kvar, dvs möjligheten till 5.1:) Jag har långt till närmaste Linn-återförsäljare tyvärr så kan inte göra någon shootout själv på ett tag!

Mvh
Markus

PostPosted: Mon Apr 11, 2011 23:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har svårt att tänka mig att något är bättre än alternativ ett. En välinstallerad Di är ingen dålig apparat. Den räcker väl till för att du ska förstå skillnaden mellan ADS och MDS. Sen kan du satsa på en Unidisk SC och 5100 när du har råd. Självklart får du inte ut allt av en ADS genom din Di, men det blir bättre än en MDSi och ger dig mer potential för framtiden.

PostPosted: Mon Apr 11, 2011 23:51 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Tack för svaret, jag hade det på känn men känns bra att få det lite bekräftat:)

Hur fungerar det med en Movie Di + en DS med att höja/sänka ljudet? Använder jag Di's fjärrkontroll då? Läste något om att Di inte har rs232 men förstog inte riktigt innebörden. Har en DS spelare fjärrkontroll?

PostPosted: Tue Apr 12, 2011 09:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

spice wrote:
Hur fungerar det med en Movie Di + en DS med att höja/sänka ljudet? Använder jag Di's fjärrkontroll då? Läste något om att Di inte har rs232 men förstog inte riktigt innebörden. Har en DS spelare fjärrkontroll?
RS-232 styrning är enbart till för att styra försteget (främst volym) via iPhone/iPad eller annan "DS kontrollpunkt" t.ex. Kinsky Desktop. (Kontrollpunkten pratar med DS'n som via RS-232 talar om för försteget vilken källa och volym som ska ställas in.) RS-232 är inget du behöver för att använda en DS till fullo. Alla DS utom Sneaky har en vanlig Linnfjärr. Sneaky fungerar dock som alla andra DS om man redan har en Linnfjärr. (Som du har till din Di.) Med fjärren kan du göra de vanliga sakerna, play, stop, skip, pause, hoppa till låt 323 o.s.v. Men du kan också välja skiva om du har din DS i Jukebox läge.

Trixet med din Di är att tala om för den att bara ta emot DVD kommandon och din DS att bara ta emot CD kommandon. Då hoppar inte Di'n till DVD/CD läget när du spelar DS på (ex.) AUX1 ingången. Dessutom kommer din DS att hålla sig lugn när du manövrerar CD/DVD. På DS fjärren (de nya Linn silverfjärrarna) är det lätt att skifta mellan CD och DVD kommandon. På Di fjärren vet jag faktiskt inte om det går.

Skulle du, eller nån annan, köpa en Sneaky till en Di (så att man bara har Di fjärren) så stänger du av IR kommandon på DS'n och använder bara iPod Touch/iPad etc. för att styra DS och fjärren för volym och CD/DVD styrning.

PostPosted: Tue Apr 12, 2011 10:37 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Ok,tack! Känner mig fortfarande lite osäker... med tex mds eller ads, kan jag styra låtar plus volym med enbart ds fjärr eller blir det låtar med ds och volym med di fjärr?

Känner mig lite korkad :D

PostPosted: Tue Apr 12, 2011 12:59 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

du kan styra med den vita fjärren som följer med en DS, volym, skippa låtar i en playlist, stoppa, stanna, osv.

edit: ADS får för övrigt min röst, det är en fantastiskt fin källa, har man hört den i ett bra i övrigt system så inser man fort att det finns mycket att växa i. Den är sjukt bra för pengarna i mitt tycke, speciellt mk1 som nu går att finna begad till bra priser.

Jag hade börjat med en bra källa, och sen fixat resten av systemet allteftersom i mån av behov/pengar.

MDS-I eller MDS är i mitt tycke i en klart lägre liga än en ADS (utan att för den skull vara dåliga produkter, det är bara det att ADS är så jädra bra). Suttit och jämfört en del nu i helgen och jag hade funderingar på att kanske skippa ADS för en MDS-I t.ex för att få ner antal burkar i mitt system men.. Det kommer inte att hända, inte när jag nu vet vilken skillnad det faktiskt är på DS'arna.

PostPosted: Sun Apr 17, 2011 10:27 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

ADS är så klart bättre, men... jag hade tidigare en Movie05 med MDS och uppgraderade till ADS och blev lite besviken :( .
Det blev inte det lyft jag hade hoppats på men... efter uppgradering till Akurate Kontrol så blommade ADS ut och skillnaderna mellan MDS och ADS visade sig med all tydlighet :)

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I

PostPosted: Sun Apr 17, 2011 12:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu vet jag ju inget om din ekonomi, men jag har svårt att tänka mig en sämre investering än en bättre DS-spelare idag. Det känns ungefär lika smart som att köpa en värstingdator - det enda du kan vara säker på är att du kommer att kunna köpa en bättre spelare för mindre pengar om ett år.

Köp en sneaky för 8000:- och ägna lite tid och eftertanke och pengar åt ditt nätverk och installationen av hela systemet. Lägg undan pengarna du sparar tills allt lugnar sig eller tills du kan få ADS-prestanda för under 10' - då kommer du fortfarande att kunna sälja din Sneaky för 5'.

PostPosted: Sun Apr 17, 2011 13:35 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

MNn wrote:
ADS är så klart bättre, men... jag hade tidigare en Movie05 med MDS och uppgraderade till ADS och blev lite besviken :( .
Det blev inte det lyft jag hade hoppats på men... efter uppgradering till Akurate Kontrol så blommade ADS ut och skillnaderna mellan MDS och ADS visade sig med all tydlighet :)
Intressant, jag är lite inne på det också att jag kommer då betala mycket pengar på nått jag inte kan utnyttja fullt ut. Men hur tyckte du lyftet blev med MDS mot att spela CD på din Movie05?

henriklh:
Du har en poäng där faktiskt, har inte tänkt i dom banorna!

PostPosted: Sun Apr 17, 2011 20:03 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

spice wrote:
Men hur tyckte du lyftet blev med MDS mot att spela CD på din Movie05?
Det var en stor skillnad till MDS fördel.

Däremot tycker jag inte att man ska låta sig skrämmas av den tekniska utvecklingen i resonemanget ovan.

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I

PostPosted: Wed Apr 20, 2011 10:02 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Jag kom på ett nytt alternativ.. majik 109 + MDS-I, det skulle också rymma min budget. Hur mycket bas tappar jag i filmtittande mot mina Ninka? En subwoofer är inget alternativ då jag bor i lähenhet nu.

Så min musik setup skulle bli antingen:

1) ADS/D -> Movie Di -> Ninka

2) MDS-I -> Majik 109

Första alternativet ger såklart mer att bygga på men jag kommer mest troligen inte uppgradera på ett bra tag efter detta. Vilken skulle ni tagit med dom förutsättningarna?

Tack återigen för svaren hittils, mycket värt för mig!

PostPosted: Wed Apr 20, 2011 10:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag skulle fortfarande gå på alternativ 1, med ADS. Du tappar inte så jättemycket bas med ett par M109, men du vinner väldigt mycket annat! M109 kan vara en lämplig liten uppgradering som du kan klämma in, ett tag efter du har satsat på alt. 1. Det behöver inte kosta mer än ca: 4k. (M109+stativ kostar ca: 8-9k och du får ca: 4,5-5k för dina Ninka.)

Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 

All times are UTC+02:00