Lejonklou wrote:
HerrJanzon wrote:
Menade just att citatet
"Enligt HiFi&Musik har Naim sagt att de funnit att identiska filer kan låta olika beroende på hur de lagras."
inte behöver betyda att nåt magiskt lagras i själva filen. De kan syfta på om filen lagras på t.ex roterande disk eller SSD i spelaren.
Citatet från Naim, som jag just nu inte lyckas återfinna, innebar att identiska filer kan låta olika beroende på hur de tidigare lagrats. Det handlade alltså inte om att det låter olika när man till exempel matar en Naim DAC från olika digitala källor, det har de varit tydliga med från början. I jämförelse med Linn är Naim mycket ärligare i sin kommunikation.
Det låter överj-la skumt måste jag säga. Vore kul att läsa deras tankar kring det om nån hittar info/länk.
pekka71 wrote:
för att datorn ska hålla ordning var på lagringsmediat filen ligger vilket gör att filer kanske får tillägg varje gång de flyttas mellan olika diskar, t.e.x lagras ju info om när filen skapats eller senast ändrats
Sån info handhar filsystemet, ligger inte i filen.
Bill50x wrote:
Personligen skulle jag vara gladare om det bara var inbillning så man kunde skyffla omkring data som man önskar
Jag håller alltid det alternativet öppet.
Som sagt, för egen del blev mina rippar bit-identiska och jag hörde ingen skillnad. Så man borde kanske nöja sig med det och vara en lycklig idiot och inte gräva djupare...