selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:34

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Wed Apr 13, 2011 20:02 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jag har testat tre Blu-ray spelare för rippning av CD-skivor

Här är resultatet:
1. Plextor PX-B320SA (Blu-ray läsare)
2. Plextor PX-LB950SA (Blu-ray brännare)
3. Lite-On iHOS104 (Blu-ray läsare)

Blu-ray spelarna från Plextor stack ut i testet. Bägge Plextor var betydligt bättre än Lite-On. Ljudet var mer detaljrikt och gick djupare ned i basen. Plextor PX-B320SA hade bättre stampa takten än LB950SA men ljudmässigt kunde jag inte höra någon skillnad.
Bäst i mitt test är Plextor Blu-ray läsare (dessutom 500 kr billigare än Blu-ray brännaren).

PS: Jag har tidigare testat CD/DVD/Blu-Ray spelare och redovisat resultatet här på Linnselleri, dessa spelare var sämre än de tre jag redovisar idag.

Last edited by linnstrom on Wed Apr 13, 2011 20:55, edited 1 time in total.

PostPosted: Wed Apr 13, 2011 20:50 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hm, kanske funkar det att använda blu-ray som rippare även till mac, men det är ju Lite-On som är femhundra kronor billigare. I alla fall enligt Prisjakt.nu.

Edit. Konstigt. När jag tittade på priser så fick The Plextors samma pris. Därav prisanmärkningen. Klistrade väl in samma två ggr. Hursomhelst så är det ca. 500 1000 1500 som gäller :)

Det intressanta, som jag ser det, är väl om blu-ray-lasern har en bättre förmåga att läsa CD dårå. För det har den väl(?)

Last edited by [Naim]-(Linn) on Thu Apr 14, 2011 10:10, edited 1 time in total.

PostPosted: Wed Apr 13, 2011 21:24 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Blev det nån skillnad på filerna från 1) 2) och 3)?

PostPosted: Wed Apr 13, 2011 21:33 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

HerrJanzon wrote:
Blev det nån skillnad på filerna från 1) 2) och 3)?
Vet ej.

PostPosted: Wed Apr 13, 2011 21:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Skulle du kunna jämföra dem med ett program som till exempel ExamDiff Pro och berätta om det detekterar några skillnader?

Jag blir inte förvånad om filerna är lika, men ändå uppvisar hörbara skillnader.

PostPosted: Wed Apr 13, 2011 23:44 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Lejonklou wrote:
Skulle du kunna jämföra dem med ett program som till exempel ExamDiff Pro och berätta om det detekterar några skillnader?

Jag blir inte förvånad om filerna är lika, men ändå uppvisar hörbara skillnader.
Jag är ledsen, jag kan inte göra mer tester på bluray spelarna eftersom jag har sålt de två som var sämst.

PostPosted: Wed Apr 13, 2011 23:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Okej. Men har du inte filerna kvar, så att du kan jämföra dem?

I vilket fall, stort tack för testrapporten!

PostPosted: Thu Apr 14, 2011 07:46 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Lejonklou wrote:
Okej. Men har du inte filerna kvar, så att du kan jämföra dem?

I vilket fall, stort tack för testrapporten!
Nej tyvärr, jag gjorde delete på alla filerna i helgen.

PostPosted: Thu Apr 14, 2011 11:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

linnstrom wrote:
Jag har testat tre Blu-ray spelare för rippning av CD-skivor

Här är resultatet:
1. Plextor PX-B320SA (Blu-ray läsare)
2. Plextor PX-LB950SA (Blu-ray brännare)
3. Lite-On iHOS104 (Blu-ray läsare)

Blu-ray spelarna från Plextor stack ut i testet. Bägge Plextor var betydligt bättre än Lite-On. Ljudet var mer detaljrikt och gick djupare ned i basen. Plextor PX-B320SA hade bättre stampa takten än LB950SA men ljudmässigt kunde jag inte höra någon skillnad.
Bäst i mitt test är Plextor Blu-ray läsare (dessutom 500 kr billigare än Blu-ray brännaren).

PS: Jag har tidigare testat CD/DVD/Blu-Ray spelare och redovisat resultatet här på Linnselleri, dessa spelare var sämre än de tre jag redovisar idag.

Intressant fråga.. Hur kan det skilja sig i ljud i en rip mellan olika Blu-ray spelare? De kan all göra perfekta rippar (jämför mot Accuraterip för att se att ingen data är korrupt) och då är det samma digitala information som finns i rippen. Om det inte komprimeras borde de låta exakt likadant efter DS har decodat. Samma ettor och nollor in i en DS = exakt samma information till förstärkare = exakt samma ljud.

Eller vad säger ni?

PostPosted: Thu Apr 14, 2011 12:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tror den digitala datan är den samma, därimot finnns det många andra faktorer som kan spela in var belastningen på elnätet den samma vid alla test?, gick kompressorn i kylen, tja som ni förstår finns det extremt många faktorer som kan förändra resultatet, kanske rent av någon faktor vi inte känner till, som sagt tror att den digitala delen är samma men det finns många andra faktorer som kan störa det analoga slutresultatet

Tänk bara hur mycket tele/datatrafik det går trådlöst, hur påverkar dessa stereon?

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Thu Apr 14, 2011 12:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kravm wrote:
Hur kan det skilja sig i ljud i en rip mellan olika Blu-ray spelare? De kan all göra perfekta rippar (jämför mot Accuraterip för att se att ingen data är korrupt) och då är det samma digitala information som finns i rippen. Om det inte komprimeras borde de låta exakt likadant efter DS har decodat. Samma ettor och nollor in i en DS = exakt samma information till förstärkare = exakt samma ljud.
Detta har avhandlats tidigare på Selleri. Även med samma checksumma i Acuraterip så kan ripparna låta olika. Även om ingen har svaret på exakt varför, så är det lätt att höra skillnad i ett bra DS system. Det är just därför det är så intressant att ta del av Linnstroms tester. Har ni ens testat något själv? Ställ din externa (rip)drive i våg, på andra fötter, annat underlag, vänd på kontakten till den eller din (rip)laptop. Rippa med EAC resp. DbPowerAmp o.s.v. Hör ni nån skillnad? Våga testa med öppna öron så kanske ni lär er något på resan. Annars får ni väl ta mitt eller Linnstroms ord på att det gör skillnad. D.v.s. om ni bryr er om den digitala insignalen, källan till er musik.

PostPosted: Thu Apr 14, 2011 13:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Linnofil wrote:
Kravm wrote:
Hur kan det skilja sig i ljud i en rip mellan olika Blu-ray spelare? De kan all göra perfekta rippar (jämför mot Accuraterip för att se att ingen data är korrupt) och då är det samma digitala information som finns i rippen. Om det inte komprimeras borde de låta exakt likadant efter DS har decodat. Samma ettor och nollor in i en DS = exakt samma information till förstärkare = exakt samma ljud.
Detta har avhandlats tidigare på Selleri. Även med samma checksumma i Acuraterip så kan ripparna låta olika. Även om ingen har svaret på exakt varför, så är det lätt att höra skillnad i ett bra DS system. Det är just därför det är så intressant att ta del av Linnstroms tester. Har ni ens testat något själv? Ställ din externa (rip)drive i våg, på andra fötter, annat underlag, vänd på kontakten till den eller din (rip)laptop. Rippa med EAC resp. DbPowerAmp o.s.v. Hör ni nån skillnad? Våga testa med öppna öron så kanske ni lär er något på resan. Annars får ni väl ta mitt eller Linnstroms ord på att det gör skillnad. D.v.s. om ni bryr er om den digitala insignalen, källan till er musik.

Upplevelsen sitter ju i åhörarens öron.. Såklart är det upp till var och en att testa alla möjligheter och sedan välja den utrustning som man tycker är bäst. Samma sak med Blue ray spelare, vissa ser skillnad i bilden mellan en dyr version och en billig version. Andra ser ingen skillnad, eftersom det rör sig om exakt samma digitala stream.

Mitt inlägg var inte menat att påpeka något fel i resonemanget, som sagt var och en lever efter sin egen religon. Jag var bara intresserad av huruvida det finns en vetenskaplig förklaring till varför två likadana (enligt Accuraterip) digitala låtar kan låta signifikant olika genom samma DS.

PostPosted: Thu Apr 14, 2011 13:41 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Så här står det i specen för Plextor.

"Low vibration mechanism reduces unwanted noise and increases data accuracy writing, making drive operations quiet for home theater use and reliable when backing up data
Chassis design eliminates voids and smooth's airflow, resulting more effective motor cooling, protecting the motor from overheating and significantly increasing the drives operational lifespan"

Jag märkte att det var minimalt med vibrationer i min vägghylla när jag rippade, tidigare kände jag vibrationerna i väggen som spred sig till mina andra vägghyllor. Kanske är det detta som gör att Plextor är bättre än andra spelare?

PostPosted: Thu Apr 14, 2011 14:01 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jepp, det här är ett bekant infekterat område.

Linnstrom, har du kanske nån gammal DVD-läsare som du kan rippa med och jämföra den rippade filen med filen från din blue-ray läsare? Eller kanske nån annan som har både blueray-läsare och dvd-läsare hemma? Bara för skojs skull...

När jag själv testade detta när det var på tapeten förra gången så fick jag identiska filer från mina 3 DVD-läsare/brännare. Och då menar jag inte bara checksumman utan förstås bit-identisk.

Jag tillhör den lilla falang som tror att om filerna är bit-identiska så har vilken läsare man rippade med ingen betydelse längre. Om man hör skillnad... så beror det på nåt annat.

PostPosted: Thu Apr 14, 2011 14:07 
Moderator
Moderator

Lite-on och Plextor tillverkas i samma produktionsanläggning. Många modeller har identisk hårdvara, men Plextordrivear har annan mjukvara med fler finesser.

Post new topic  Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00