selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 13:29

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Wed Apr 06, 2011 10:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Till att börja med att bara hitta rätt plats åt 2 st melodik samt 2 st tukan där de spelar optimalt tror jag de flesta misslyckas med rent fysiskt eftersom det är stor chans att de kommer att vara ivägen för varnadra p.g.a storlek, än en gång, låt mig förklara ljupbas är inte problemet utan hålet som blir i överlappningen mellan sub/stativare, ren fysik 12 " element flyttar en viss mängd luft medans i ditt värsta exempel 4" i 104 inte kan flytta i närheten av samma luftmängd vilket kommer att leda till att det inte spelar harmoniskt
Hade själv Katan/a345 och det spelade super tight men med ett hål mellan sub/katan vilket gjorde att man saknade något även fast det spelade snyggt
Keltik/komri är bra på att spela lågbas, men det är mellanbasen som gör att de spelar i en annan liga jämfört med stativare/sub

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Wed Apr 06, 2011 11:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
... ljupbas är inte problemet utan hålet som blir i överlappningen mellan sub/stativare, ren fysik 12 " element flyttar en viss mängd luft medans i ditt värsta exempel 4" i 104 inte kan flytta i närheten av samma luftmängd vilket kommer att leda till att det inte spelar harmoniskt...
Precis. Mindre högtalare kan ofta återge det musikaliska skeendet väl men att bara koppla in ett par subbar ger inte det riktiga trycket.

Det hänger dock naturligtvis mycket på hur de mindre högtalarna är konstruerade. Sitter det tex en 5-6" bas i en stativare så finns det ingen anledning att inte denna kan ge samma tryck som motsvarande element i en golvstående högtalare och där basen tas hand om ett större element. Däremot är det få stativare som är byggda för att (enbart) spelas med separata subbar, naturligtvis vill man ju att högtalaren spelar så djupt som möjligt på egen hand. Den blir ganska svårsåld annars.

Så vad man får med en "vanlig" stativare kompletterad med en subwoofer är lite mer utsträckt återgivning nedåt. Man får inget ökat ljudtryck, ingen mer livekänsla när det gäller mellanbastryck.

/ B

PostPosted: Wed Apr 06, 2011 11:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det handlar givetvis om integration, placeringar och inställningar.

Vissa stativare och vissa basar kan funka sämre ihop än andra, men att
generalisera bort sub/sat-kombinationer är fel anser jag.

Klarar sidohögtalarna inte av att återge t ex oktaven mellan 75-150Hz på
ett bra sätt - höj delningsfrekvensen... Inte optimalt med en sub,men med
två stycken så är det inte ngt problem.

Sedan så ska sidohögtalarna delas av också, annars finns risken för att det
blir utsläckningar.

Dessutom, två subbar gör att ni slipper "sub-fenomen" såsom ojämn återgivning
i rummet och typiskt "sub-ljud".

Men, framförallt: Person A kommer kanske att föredra något annat än vad Person
B gör. Fråga om tycke och smak, men att få till sub/sat på ett bra sätt, det går.

Har själv lyckats åtskilliga gånger (med flera olika sidohögtalare och i flera olika
bostäder) sedan jag köpte min första sub 1990. Köpte en till likadan några år senare.
Givetvis servostyrda! :D

/M

PostPosted: Wed Apr 06, 2011 15:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Det handlar givetvis om integration, placeringar och inställningar.

Vissa stativare och vissa basar kan funka sämre ihop än andra, men att generalisera bort sub/sat-kombinationer är fel anser jag.

Klarar sidohögtalarna inte av att återge t ex oktaven mellan 75-150Hz på ett bra sätt - höj delningsfrekvensen... Inte optimalt med en sub, men med två stycken så är det inte ngt problem.
Nu är det ju inte alla subbar som klarar att gå tillräckligt högt (även om de tekniskt klarar det kanske de inte låter så bra). Så det handlar inte bara om integration, placering och inställning - utan givetvis om anpassning/val av lämpliga högtalare och subbar (bortse ifrån att subbar också är högtalare - benämningen är bara för att hålla isär dem). Det är nästan lika svårt att få subbar att passa ihop med högtalarna som det är att konstruera fullrange-högtalare och få elementen att spela ihop.

Nä, man ska inte generellt förkasta kombinationer med subbar och högtalare. Men det är svårt att få dem spela ihop och framförallt blir det dyrt innan man når ända fram. Personligen lägger jag hellre pengarna på en komplett högtalare där alla ingående element är anpassade för varandra.

/ B

PostPosted: Wed Apr 06, 2011 17:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Intressant hur åsikterna går isär om detta!

Jag håller med Jan och Pekka att sub+monitorsystem sällan ger något tryck i basen. Det finns nog inga små stativhögtalare som ger tryck och väldigt få subbar som gör det. Förutom tryck är det en utmaning att få kombinationen riktigt homogen och samspelt. Ofta går det, men inte alltid.

Jag håller också med Bill om att många subbar inte fungerar särskilt bra när man delar dem högt. De flesta blir distiga och omusikaliska när man kör med för hög eller flack delning, dessutom levererar de ändå inte mycket tryck. Min erfarenhet är att subbar helst ska delas lågt och att huvudhögtalarna ska ha hög prestanda en bra bit under 100 Hz för att det ska bli riktigt bra.

Dessutom tror jag att en bra sub nästan alltid är bättre än två sämre. Och kostnaden är nog liknande.

Är det bättre musik man är ute efter så är det i nio av tio anläggningar bättre att spendera pengarna på något annat än en sub.

PostPosted: Wed Apr 06, 2011 20:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

+1 :D
Lejonklou wrote:
Intressant hur åsikterna går isär om detta!

Jag håller med Jan och Pekka att sub+monitorsystem sällan ger något tryck i basen. Det finns nog inga små stativhögtalare som ger tryck och väldigt få subbar som gör det. Förutom tryck är det en utmaning att få kombinationen riktigt homogen och samspelt. Ofta går det, men inte alltid.

Jag håller också med Bill om att många subbar inte fungerar särskilt bra när man delar dem högt. De flesta blir distiga och omusikaliska när man kör med för hög eller flack delning, dessutom levererar de ändå inte mycket tryck. Min erfarenhet är att subbar helst ska delas lågt och att huvudhögtalarna ska ha hög prestanda en bra bit under 100 Hz för att det ska bli riktigt bra.

Dessutom tror jag att en bra sub nästan alltid är bättre än två sämre. Och kostnaden är nog liknande.

Är det bättre musik man är ute efter så är det i nio av tio anläggningar bättre att spendera pengarna på något annat än en sub.

PostPosted: Wed Apr 06, 2011 21:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vi är nog en aning off topic, men jag skulle sätta en slant på att det går att få ihop sex 345 och sex par 212 drivna aktivt att med hyffsad säkerhet få Komri att låta fjuttigt.

Jag skulle gissa att det går en skiljelinje mellan de som har erfarenhet av PA-subbar och de som bara har erfarenhet av vanliga hem-subbar. Av de subbar jag provat så är det bara Linns som funkar för musik ö.h.t. För PA är det vanligt att köra sub+topp. Inget fel på trycket med ett sådant system.

PostPosted: Wed Apr 06, 2011 21:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rutger wrote:
Majik 109 med två majik subbar torde vara en " mini" - komri på alla sätt.
Bestyckningen i de övre registren motsvaras inte riktigt av elementen i 109:orna, men det skulle säkert kunna låta bra ändå.

PostPosted: Fri Apr 08, 2011 09:34 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Är det bättre musik man är ute efter så är det i nio av tio anläggningar bättre att spendera pengarna på något annat än en sub
.

Håller med, Subben ger minimal musikalisk glädje men kan ge det där lilla extra i botten vilket gör att man upplever mer dynamik och uppfattar mer detaljer OM den är rätt instalerad, dock inte helt lätt.

PostPosted: Fri Apr 08, 2011 10:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:

En bra sub är alltid bättre än två dåliga, ja - under förutsättning att man får till placering och integration med huvudsystemet. Men två bra subbar är alltid är bättre än en (1) :-)

Å andra sidan är stycke nr 2 helt rätt! För dom pengar (och besvär) som sub(bar) innebär kan man nästan alltid skaffa sig bättre och mer musikalisk återgivning på annat sätt.

/ B

PostPosted: Fri Apr 08, 2011 10:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ja personligen tror jag att 2 subar skulle vara av godo även till keltik/Komri om det är rätt installerade och nog bra

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Fri Apr 08, 2011 18:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sizmik till aktiva ninka vet jag var ett klart musikaliskt lyft. Inte bara botten som förbättrades men röster och allt blev tydligare och mer lättföljda. Men den uppställningen var ändå klart sämre än aktiva espek.

PostPosted: Sat Apr 09, 2011 06:54 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

HCL wrote:
Rutger wrote:
Bestyckningen i de övre registren motsvaras inte riktigt av elementen i 109:orna, men det skulle säkert kunna låta bra ändå.
Nej, det sitter bättre element i komri, men betänk att majik 109 är bättre än de element som sitter i tex ,katan, espek eller den äldre Keltik.

Jag tror, rätt installerat att det skulle kunna låta väldigt bra med två bra subbasar från Linn med majik 109. Dessutom fullregister- vilket man eljest numera måste betala mycket för att få.

Redan nivån majik 109 utan subbas spelar ju musik på hög nivå. Och det roliga med linnsubbar är ju att det låter bättre då man kopplar in dem, inte sämre.

PostPosted: Sat Apr 09, 2011 08:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rutger wrote:
HCL wrote:
Rutger wrote:
Nej, det sitter bättre element i komri, men betänk att majik 109 är bättre än de element som sitter i tex ,katan, espek eller den äldre Keltik.

Jag tror, rätt installerat att det skulle kunna låta väldigt bra med två bra subbasar från Linn med majik 109. Dessutom fullregister- vilket man eljest numera måste betala mycket för att få.

Redan nivån majik 109 utan subbas spelar ju musik på hög nivå. Och det roliga med linnsubbar är ju att det låter bättre då man kopplar in dem, inte sämre.
Håller helt med om detta.

Håller däremot onte med Siffernisse om att en sub bara lägger till något i botten utan faktiskt kan påverka hur man upplever den totala återgivningen t.ex. kvinnliga röster etc.

PostPosted: Sat Apr 09, 2011 11:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

HCL wrote:
Håller däremot inte med Siffernisse om att en sub bara lägger till något i botten utan faktiskt kan påverka hur man upplever den totala återgivningen t.ex. kvinnliga röster etc.
En sub kan påverka positivt långt över sitt eget tillägg rent frekvensgångsmässigt. Bland annat så avlastas sidosystemen vilket gör att disten sänks.

Många inspelningar, framför allt de som är gjorda i en riktig akustisk miljö, innehåller djupa toner även om det bara är en kör eller instrument i mellanregistret. Med en sub återges akustiken på ett helt annat sätt än med mindre baskapabla högtalare.

Men det är svårt att få till integrationen mellan sub och sidosystem, dyrt och krångligt som sammanfattning. Det är enklare att byta sin ADS mot en KDS jämfört med att koppla in (och positionera) ett par 345:or :-)

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00