selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 13:36

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Mon Apr 04, 2011 09:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Perka wrote:
Galet OT sorry!

Jag vet att man inte skall bemöta inlägg med "jag tror inte på det du skriver även om jag inte testat själv" attityd men jag måste få fråga dig Rutger: kan du enkelt höra att en melodi låter ostämd/svår/otight pga att det finns i armbandsklocka i lyssningsrummet?
OT men intressant :-)
Själv tror jag att en klocka i rummet kan påverka. Men det gör allt annat i rummet också. Antal närvarande personer, olika typer av möblemang, textiler etc. Något som sällan beaktas (?) när man testar olika möbler är just deras påverkan på akustiken i rummet. Om man testar olika hyllor, hur många bryr sig om att ställa den oanvända hyllan i ett annat rum? Eller låta de båda hyllorna stå på exakt samma ställe och bara flytta apparaten fram och tillbaka?

/ B

PostPosted: Mon Apr 04, 2011 11:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Något som sällan beaktas (?) när man testar olika möbler är just deras påverkan på akustiken i rummet. Om man testar olika hyllor, hur många bryr sig om att ställa den oanvända hyllan i ett annat rum? Eller låta de båda hyllorna stå på exakt samma ställe och bara flytta apparaten fram och tillbaka?

/ B
Givetvis så ska det ske på det sätt som du beskriver Bill, hyllorna ska få samma förutsättningar vilket de endast får
om de står på samma plats.

Likadant när t ex olika ljudkällor ska jämföras så ska de stå på samma hylla (inte staplade på varandra) och samma
kablage och ingång på förstärkaren ska användas.

/M

PostPosted: Mon Apr 04, 2011 15:23 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Perka wrote:
Galet OT sorry!

Jag vet att man inte skall bemöta inlägg med "jag tror inte på det du skriver även om jag inte testat själv" attityd men jag måste få fråga dig Rutger: kan du enkelt höra att en melodi låter ostämd/svår/otight pga att det finns i armbandsklocka i lyssningsrummet?

Häls Per
Svar ja. Inte enkelt, men tonerna blir en aning otydligare.
Testa själv.

Förutsatt att man använder en klocka med inbyggd högtalare/ alarmfunktion.

Därför är det helt omöjligt att avgöra musikalisk kvalitetsåtergivning i en butik med en hel skog med högtalare.
Enda fördelen med sådana butiker är att alla högtalare de säljer garanterat låter bättre hemma hos kunden än i butiken.

Last edited by Rutger on Mon Apr 04, 2011 15:26, edited 1 time in total.

PostPosted: Mon Apr 04, 2011 15:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har inte denna tråd blivit lite OT?

PostPosted: Mon Apr 04, 2011 19:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker det hade vart intressant att jämföra denna eventuellt modell med M109 +1-2 M126 subbar då det mycket möjligen ligger i samma prisklass.

PostPosted: Mon Apr 04, 2011 20:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sub kan inte ersätta fullregister

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Mon Apr 04, 2011 20:55 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jo ett par "subbar" kan faktiskt låta mycket bra och ge rejält med byxfladder om man bara har ett par rejäla stativare att utgå ifrån.

En kompis kör med ett par snabba Velodyne SPL-1000 Ultra (på 1200 watt, a' 12000 st) tillsammans med aktiva stativare Linn Artikulate 320 med 6,5 tums servobas.

Många sk. fullregisterhögtalare kommer inte upp till den kombinationens drag , slam och attack.

Helt klart en "fattigmans Komri" utmanare..... :mrgreen:

Mvh MRTweak

PostPosted: Mon Apr 04, 2011 22:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
sub kan inte ersätta fullregister
Jodå, speciellt om du kör med dubbla subbar. Komri och K350 är ju sub-system "in-a-box", men även andra konventionella subbar går att få till, men det underlättar om du har två stycken.

/M

PostPosted: Tue Apr 05, 2011 10:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

tja problemet är inte lågbasen, men det över 120 hz, om man har en riktigt bra sub kan den vara med ända upp till 120 hz, men oftast endast upp till 80 problemet blir att stativaren oftast inte har fysiska möjligheter att leverera tryck över 80 hz vilket i sin tur ger en obalancerad nivå där suben kan leverera maxtryck i 80 hz, men stativaren kommer inte att vara i närheten över 80 hz, därimot sub till riktiga golvare kan ge stöd till denna.

Helt klart kan det bli bra med sub/stativare, men tror det blir svårt att komma upp i samma nivå tunedem mässigt som en fullregisterburk

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Tue Apr 05, 2011 11:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Visst kan man se Komri som högtalare med 4st 10" inbyggda subbar men Linn har antagligen lagt mycket tid på att integrera dessa med resten av högtalaren.

Just integration är nyckeln.
Är helt med Pekka, att ladda på med en drösa subbar till en högtalare som inte kan leverera tryck i övre basen (över 100Hz) hjälper inte hela vägen fram då subbarna normalt rullar av en bit under 100Hz. (normalt 60-80Hz)

Är just DET som Isobarik/Keltik gör så rysligt bra!!!
Keltiks basar börjar rulla av vid 120Hz så de hjälper mellanregistret med övre basfrekvenser.
Vilka delningsfrekvenser har isobarik?

Slutligen, ber alla som i tråden skrivit saker a la 1a April ta bort denna info så vi endast sparar det vi hört ryktas om, alt vet.

PostPosted: Tue Apr 05, 2011 12:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag håller med om det som sagts ovan, integrationen är A & O. Men det går att få till själv, och det blir lättare med 2 subbar än 1.

Ang Komri så är jag är tämligen säker på att en ev Komri-ersättare kommer att bestå av 4 lådor:

* 2 Topp-pelare (med en kanske en förlängd 4K-array (som Komri men med fler nedre mellanregister)).
* 2 subbar (med typ 4x10" eller 4x12" kanske som en isobarikkonstruktion (då kanske det blir tot 8 baselement...?)).

+ Externt klimaxfilter etc.

Detta baserat bl a på det som Philbo antytt/hintat om på linnforumet.

/M

PostPosted: Tue Apr 05, 2011 12:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har provat att integrera subben både med 85 Hz inställning och 130 Hz inställning (övre gränsfrekvens för subben) och det blir djäkligt bra med 130 Hz inställningen (tajt, tryck etc. faktiskt bra på alla sätt utom...), men dels får subben jobba mycket och dels så blir det mycket tydligt var den står med visst programmaterial. Av den senare anledningen valde jag att använda 85 Hz. Med två 226:or kopplade till var sin kanal tror jag att dete borde kan få till liknande prestanda som med t.ex. 350 el. Komri. Isobarik och Keltik är ju lite annorlunda jämfört med de nyare subbarna så det blir nog inte riktigt som dom - kanske med Melodik...

PostPosted: Tue Apr 05, 2011 12:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Jag håller med om det som sagts ovan, integrationen är A & O. Men det går att få till själv, och det blir lättare med 2 subbar än 1.

Ang Komri så är jag är tämligen säker på att en ev Komri-ersättare kommer att bestå av 4 lådor:

* 2 Topp-pelare (med en kanske en förlängd 4K-array (som Komri men med fler nedre mellanregister)).
* 2 subbar (med typ 4x10" eller 4x12" kanske som en isobarikkonstruktion (då kanske det blir tot 8 baselement...?)).

+ Externt klimaxfilter etc.

/M
Man får i så fall hoppas på att de går över till modultänk som skulle kunna gå att bygga ihop efter behov, önskemål och plånbok. Allt färdigtkokat i ett paket skulle ju kosta multum och helt lämna oss vanliga knegare i gruset.

PostPosted: Tue Apr 05, 2011 13:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Kan du länka till dessa uttalanden?
Jag är nämligen av en annan åsikt, men följer inte Linnforumet lika bra numera...

PostPosted: Wed Apr 06, 2011 06:17 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

pekka71 wrote:
tja problemet är inte lågbasen, men det över 120 hz, om man har en riktigt bra sub kan den vara med ända upp till 120 hz, men oftast endast upp till 80 problemet blir att stativaren oftast inte har fysiska möjligheter att leverera tryck över 80 hz vilket i sin tur ger en obalancerad nivå där suben kan leverera maxtryck i 80 hz, men stativaren kommer inte att vara i närheten över 80 hz, därimot sub till riktiga golvare kan ge stöd till denna.

Helt klart kan det bli bra med sub/stativare, men tror det blir svårt att komma upp i samma nivå tunedem mässigt som en fullregisterburk
Har du hört tex tukan med två aktiva melodik- subbar som är välinstallerat?

Definitivt keltikklass, fast med ännu djupare bas.

Med separata aktiva subbasar kan du dessutom dela vid olika frekvenser vilket du inte kan med tex Keltik.

Majik 109 med två majik subbar torde vara en " mini" - komri på alla sätt.

Eftersom det övre registret i de nya linnhögtalarna spelar så pass mycket bättre än de gamla gjorde så tror jag faktiskt att denna kombination skulle spöa Keltik rejält. Dessutom behövs det i denna kombination bara ett enda externt slutsteg till passiva majik 109.

En billigare, men bra kombination torde vara komponent 104 med två sizmic- subbar begagnat.

Post new topic  Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00