Komri wrote:
Erik wrote:
Varför ska "låta live" få så stor betydelse när det handlar om att få fram det musikaliska budskapet och känslan?
Suboptimeringar leder mycket sällan mot målet!
/Erik
Jag gissar att "låta live" är ett subjektivt uttryck, även om hifipressen kanske många gånger använder det som om det vore en objektiv bedömningsmetod.
Om dom ska använda det ordet önskar jag att dom kunde prata ihop sig om vad det betyder:) Eller finns det en enad bild?
För mig är det en kombination av en svängande återgivning och ett ljud som lyfter fram allt som sker till framkanten av ljudbilden, det kanske är det som vissa kallar "in your face". Så att även ljudet som ligger i bakgrunden, som andning, fingrarnas glidande längs gitarrhalsen, gitarrförstärkarnas missljud hörs tydligt(kvalitet på element?). Allt sånt som man hör på en live-spelning, det har nog också med anläggningens förmåga att måla upp en stor ljudbild, även om det ibland riskerar att bero på konstgjordehet hellre än element med djup detaljåtergivning i(plus bra elektronik). Bättre högtalarpossition låter alltid mera live. Bättre sväng = mera detaljer hörs.