Och här är det min tur att sticka ut underbettet då jag inte håller med föregående talare. Ok,i strikt tunedem(vilka vars anhängare kan delas upp i minst två grupper av subreligioner,men som då beskylls för att inte ha fattat den enda sanna läran)så klår A242 Keltik. Väger man i stället in totalintrycket så blir inte resultatet detsamma.
A242 är på inget sätt en dålig högtalare -tvärtom men smaken är och förblir delad. Sedan,vad jag förstår så har Pekka hört mer än ett akuratesystem och alla streamers kan rimligtvis inte vara felaktiga och systemen fel uppställda. Det vore fel att hänga ut folk men jag kommer lätt att tänka på i vart fall fem personer som lämnat A242 spåret och sätter samma ord på vad som saknas. Å andra sidan finns det många som är helnöjda med sina högtalare och redan hos Pekka med passivt system och utan försteget gillade vad jag hörde,om jag lyssnat i blindo och inte vetat att det var en golvare så hade jag kunnat missta den för en stativare. Upplösningen och "det trummande tunedem liret" var omisskännligt men det spelade som sagt väldigt mycket högtalare utan botten.
Ska man vara hård så skulle jag säga att vilket system man än har,så vänjer man sig,börjar fundera på nästa steg och så är karusellen igång igen. Plocka ner systemet efter varje större lyssningsträff och garagera det ett halvår så kan du återuppleva haleluja momentet kostnadsfritt i stället.
Det förefaller som man bör ha en viss grunduppsättning sedan missbruket nått ett visst stadium men faktum (för mig i vart fall) är att sedan man nått en viss grundnivå så kan det vara vissa karaktärer,eller som Radelius uttryckte det,den där mustiga svartpepparn,eller ett stänk basilika eler ingerfära, som avgör vad man kommer att trivas med.
Jag har lite spekulationer om Komri och 350 systemens öde inom ett par år men det vore intressant att kunna följa upp mina tankar om ett par år i stället för att presentera den nu och sedan bli beskylld att ha uppfyllt sin egen profetia. Ser ett eller i vart fall två scenarion framför mig.
Åter till Keltik så finns det en risk att Pekka inte blir nöjd,den risken finns alltid,men ser man den i proportion till insatsen och att det alltid finns andra tok som vill testa en fullrangeburk med ovala element så är den värd att ta anser jag. Saknar han "tunet" så får han väl plocka fram sina 104 or igen,det är ju ungefär samma sak som 242