selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 12:06

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Wed Mar 16, 2011 02:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja som frågan lyder, vad är den bästa configen för att ett par keltik ska spela ut som det är tänkt?

2 x4200?
4 X2250?
4 xKlout?

solos hoppar vi över eftersom det inte är realistiskt, visst förstår jag att 4200 kommer att vara överlägsen i att spela snyggt men därimot är jag inte säker på att rockroll faktorn är lika hög på 4200

Fyll gärna på med andra förslag, 2x 5125 är ju extremt kostandeffektivt kanske rent av med Dynamik

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Wed Mar 16, 2011 03:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bästa konfigen för vilket...
1) Bästa Tune dem
2) Mest rock'n'roll (Är det samma sak som distortion?)
3) Det mest ekonomiska alternativet

Jag tror faktiskt att du har stenkoll på detta själv. :roll:
Två stycken sprillans nya Akurate 4200 vore väl drömmen.

PostPosted: Wed Mar 16, 2011 10:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

4 begagnade Klimax Twin?

PostPosted: Wed Mar 16, 2011 12:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
2 x4200?
4 X2250?
4 xKlout?
4200 är väl det bästa steget av de tre. Kan inte tänka mig att två sådana på Keltik blir annat än lysande.

5125 med Dynamik vore ju intressant att få höra (om) hur de låter. Kanske ett rejält lyft? 5125 är ju kostnadseffektivt som du skriver (och funkar riktigt bra, kör det själv) om än inte helt optimalt. Man får ju ha ena basens kort samt diskant på det ena steget samt andra basens kort och mellanregisterkortet på det andra steget. Men det spelar bra! Beror till sist som alltid på budget. Om det står mellan 2x4200 + ADS och 2x5125 + KDS så skulle jag välja det senare. Tveklöst.

PostPosted: Wed Mar 16, 2011 12:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

monkeydevil wrote:
Man får ju ha ena basens kort samt diskant på det ena steget samt andra basens kort och mellanregisterkortet på det andra steget. Men det spelar bra!
Eftersom basen kräver mer kräm är det väl lämpligt att man delar upp slutstegen för respektive kanal?

/ B

PostPosted: Wed Mar 16, 2011 16:28 
Moderator
Moderator

Mitt förslag är ett 4200 och ett 2200. 4200 till diskant och mellanregister. 2200 till alla basar.

Varför inte ett 4200 till alla basar? Jo, jag har blivit nyfiken själv på om och hur mycket bättre det egentligen blir att bi-ampa basar jämfört med att single-ampa dem. I slutändan är det ändå samma nätdel som ska driva elementen. Pengarna gör kanske mer nytta någon annan stans.

På samma sätt skulle man kunna resonera kring drivning av diskant och mellan. Mer kostnadseffektivt är det med ett 4100. Troligtvis är 4100 med klimaxfilter bättre än 4200 med chakrafilter.

Av de äldre stegen så är 5105 bra. Jag är väldigt nöjd med dem. Kör 2x5105 på basarna, och ett 4100 på diskant mellan. Tidigare hade jag 5125. Det fungerade bra det med.

PostPosted: Wed Mar 16, 2011 21:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tja den bästa drivningen som jag hört av Keltik är givetvis Klimax Solo med Klimax filter men det är ju både dyrt, med stegen och fruktansvärt svårt, att få tag på Klimax filtret.

Själv så kör jag med fyra Kloutar med monofilter och det räcker mycket långt IMO. :D

Twin stegen är jättebra men de kräver ju också Klimax filter, vilket ju även de övriga nya slutstegen verkar göra eftersom chakra filtren till Keltik inte direkt verkar vara någon fullträff :cry: Iaf om man läser på Linn Forum...

Återstår de båda alternativen med Stereofilter och minst fyra 2250 med eller utan D eller två 5125 med eller utan Dynamik.

Borde kunna bli både billigt och bra :mrgreen:

Jag avråder bestämt från, att frestas driva Keltik med bara ett stereosteg till Basarna, det blir ingen bra kontroll över de tunga baskonerna då och inte riktigt fullregister återgivning heller, för då måste troligen basområdet strypas vid futtiga 30 eller 40 Hz :oops:

Jag skulle satsa på Klout eller 2250 och om budgeten är klen 5125:or ...
Mvh MRTweak

PostPosted: Wed Mar 16, 2011 21:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

tja det är just den lilla grejen på Linnforumet som gör en lite tveksam mot chakrafilter, men samtidigt varför skulle Linn göra filter som inte funkar?

PostPosted: Wed Mar 16, 2011 21:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja personligen känner jag mig grymt skeptisk till att chakrafiltren skulle vara dåliga, varför skulle de vara det som du säger. Vill höra själv först. Är ju en del gaphalsar på det där forumet dessvärre... Se bara på allt ståhej med att ta bort ferritkärnan som massor där borta förespråkar, och sedan efter ett tag kommer det fram att ingen av förespråkarna använder tunedem :roll:
Jag tror snarare i sånt fall att chakrafiltren är så jäkla bra att de visar på andra brister i lipsillarnas respektive system, som kanske inte märktes innan.
Per här på forumet har ju 4100 aktivt och verkar nöjd vad jag hört t.ex.

PostPosted: Wed Mar 16, 2011 21:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Bra fråga, för det är ju inte "Rocket Science" med aktiva filter direkt och Linn har ju minst sagt gott om erfarenhet, så att de skulle totalmissa känns ju lite "Skumt".

Det kan ju vara så enkelt, att kombinationen av högupplösta steg, filter och högtalare blir en aning överkänsliga på den övriga installationen och lite för lätt kommer i "självsvängning i mellanregistret" så det skaver i öronen :cry:

Men det borde ju gå att fixa till med lite Foundation first underlags Tweak :mrgreen:

Mvh MRTweak

PostPosted: Wed Mar 16, 2011 22:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jag har själv hört chakrafilter på keltik c6100 samt en extra Lk140 till andra basen, och att det skulle skära i öronen märkte jag inte av men har heller inte jämfört mot äldre steg/filter så jag kan inte avfärda att det skulle låta bättre med äldre steg/filter vad som därimot känns lite jobbigt är ju att de tycker problemen försvinner med Klimax tunebox, men samtidigt borde det vara många fler som var missnöjda om det var fel på filtren

PostPosted: Wed Mar 16, 2011 23:27 
Moderator
Moderator

Jag jämförde chakrafilter med de äldre monofiltren. Det var i och för sig bara basfiltren, eftersom det är dessa jag har i monoadraptrar. Byte av monofilter på bas till chakrafilter lyfte systemet tydligt. Jag tror den totala förbättringen av dätta var större än att byta 5125:an mot 4100, inklusive filterbyte, på diskant och mellan. Märkligt, men så upplevde jag det.

Innan jag siktade på en anläggning idag med nuvarande klimaxslutsteg skulle jag noga jämföra dessa noga med nyaste Akurare 200W. Kanske har den blivit så bra att valet mellan denna och Solo inte är självklart.

PostPosted: Thu Mar 17, 2011 05:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hörsägen och offtopic förvisso men jag kan rapportera vidare vad mina svågrar noterade för några dagar sedan då mina LK85/Tunebox/monofilter ersattes med LK85/stereofilter.

Kortkorta versionen: Det blev en HELT ANNAN högtalare!

Före denna förändring,så spelade storebror Andreas Keilidh triampat aktivt med LK100 med korten i respektive slutsteg,bättre än hos LillNicke eller möjligen likvärdigt på vissa punkter. Nu var de beredda båda två på att dra slutsatsen att biampat aktivt med LK85 och inbyggda filter låter bättre,kanske tom bättre än hos Andreas. Nu är det olika rum så det är obekräftade uppgifter. Att det låter olika är i vart fall bortom allt tvivel.

Jag anser att om man gitter ödsla den tiden det tar att lyssna sig igenom varandras grejor,vågar låna bitar mellan varann,och skippar skitsnacket,vågar tycka fritt,så kan man tjäna sig en slant motför att testa alla goda råd man får. I bland stämmer det man hör,eller så inte. Vissa skillnader och förändringar är värd pengarna medan andra är mer smaksaker. Vissa bitar förefaller trivas bättre med varandra än andra. Det är det här som är intressant och en stor bit av hobbyn-bredvid att fynda plattor då vill säga!

Följer med stort intresse din tråd Pekka-ja du vet ju orsaken:-)

PostPosted: Thu Mar 17, 2011 22:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har Keltik drivna med Klimax Tunebox, 1 Klimax Twin, ett par Solo, 2 Klout för basarna. Jag har tagit hjälp av Kalle på High Fidelity här i Stockholm när jag valt förstärkeri. Han menar att det naturligvis viktigt att ha bra bra förstärkare på diskant och mellanregister men att den stora utmaningen är att ha tillräckligt kraftfulla förstärkare för att driva de två stora baselementen i varje högtalare. I basen är det framförallt kraften snarare än finliret som gäller. Jag har själv provat Klout och Lk 240 för drivning av basarna och tyckt att Klout varit avsevärt bättre. Keltik har ju provats ut med Klout och fungerar bra för drivning av basarna. Förstärkartekniken har utvecklats och på diskant och mellanregister tror jag dina chakra förstärkare fungerar och låter alldeles utmärkt, mycket bättre än Klout. Med detta menar jag inte att dina chakra också skulle kunna driva basarna på ett bra sätt. Jag har dock aldrig hört Keltik med chakraförstärkeri. Jag har följt dina trådar under åren och fått intryck av att du som jag uppskattar det driv i musiken som en god basåtergivning ger och att då kan Klout vara ett alternativ som kan vara värt att beakta.

PostPosted: Thu Mar 17, 2011 23:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ja man är ju lite rätt för att de nya stegen inte ska lämmna nog med effekt, watt lämnar de nya stegen men vad jag förstår är det större problem med ampere

Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00