selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:41

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
PostPosted: Thu Mar 10, 2011 17:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
En SSD alstrar väl ganska mycket värme i sig själv?
En SSD disk drar väldigt lite ström och blir således inte direkt varm i något läge, annant än när den värms upp av annat. T.ex. nätdelen i en NV+.
linnstrom wrote:
Bra initiativ, ser framemot resultatet, Dock saknar jag i testet "Intel 510" och "Corsair Performance 3 series" som har väldigt bra prestanda och som tillhör den nya generationens (Marvell) SSD diskar.
Jag har provat en Crucial RealSSD 64 GB hemma i min NAS och den får min ADS/1 att låta sämre än min radio! (Den bästa som går/gick att köpa visserligen, en Akurate Tuner, men ändå!) Eftersom jag tror att den har samma Marvell arkitektur som de övriga Marvell diskarna från Intel (310/510) och Corsair (P3) har suget efter att testa dessa i en NAS minskat till nära noll. Om de sen låter bra i en PC är en annan sak. Intressant givetvis (varför?), men jag vill helst ha min mediaserver i en NAS, eller möjligtvis en (SFF?) PC som drar superlite ström. Min SSD har efter några dagars inspelande inte förbättrats nämnvärt och det är alltid en stor befrielse att gå tillbaka till min Barracuda ES.2 HDD. Med Intel G2 80 GB var det tvärtom, mycket svårt att gå tillbaka till HDD efter den upplevelsen.

När man börjar spela från en DS brukar det alltid ta en 10-15 minuters kontinuerligt spelande innan det låter (riktigt) bra. De kallnar ganska snabbt när man slutar spela. Störst skillnad tycker jag det är på Sneaky DS och Klimax DS. Därför är det vanskligt att testa t.ex. HDD/SSD, när man först trycker play är det inte den verkliga skillnaden man hör. Bäst är att hålla igång DS'en med en annan NAS (mutad volym) medans det man testar ändras och bootar upp.

PostPosted: Thu Mar 10, 2011 18:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ingen som pimpat nasen med en dynamikpsu ännu? kanske en väg att gå ? Men förmodligen behövs det en del modifieringar :?:

PostPosted: Thu Mar 10, 2011 20:30 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Linnofil wrote:
per wrote:
En SSD alstrar väl ganska mycket värme i sig själv?
En SSD disk drar väldigt lite ström och blir således inte direkt varm i något läge, annant än när den värms upp av annat. T.ex. nätdelen i en NV+.
linnstrom wrote:
Bra initiativ, ser framemot resultatet, Dock saknar jag i testet "Intel 510" och "Corsair Performance 3 series" som har väldigt bra prestanda och som tillhör den nya generationens (Marvell) SSD diskar.
Jag har provat en Crucial RealSSD 64 GB hemma i min NAS och den får min ADS/1 att låta sämre än min radio! (Den bästa som går/gick att köpa visserligen, en Akurate Tuner, men ändå!) Eftersom jag tror att den har samma Marvell arkitektur som de övriga Marvell diskarna från Intel (310/510) och Corsair (P3) har suget efter att testa dessa i en NAS minskat till nära noll. Om de sen låter bra i en PC är en annan sak. Intressant givetvis (varför?)
OK! Det är bra att flera testar så man lär sig. Jag tror att du har rätt att Marvell diskar inte passar i en NAS. Det var först när jag kopplade om Crucial disken till den snabba porten 6Gb/s i min PC som den blev bra. I den vanliga Sata2 porten var min Corsair disk bättre. Det är väl ännu inte så vanligt att det sitter 6Gb/s portar i en PC och ännu mindre i en NAS.
Jag tror att svaret är att Marvell diskar ska kopplas till en 6Gb/s port (SATA3).

PostPosted: Sun Mar 13, 2011 17:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hur går det för "The Super Solid Disco Pioneers" (alltså helgens testpanel)? Konstigt det där med att en urkopplad fläkt skulle föranleda försämring. Om nu SSD gillar värme skulle det ju inte skada att pilla bort fläktkylning, för den sakens skull åtminstone. Jag har för övrigt förordat, sen lång tid tillbaka, att CD-skivan borde ha bytts mot ett fast minne. Idag är det inte relevant längre, men "rippningen" skulle eliminera läs- och skrivsvårigheter när snurrande skivor är ett minne blott.

PostPosted: Tue Mar 15, 2011 00:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

[Naim]-(Linn) wrote:
Hur går det för "The Super Solid Disco Pioneers" (alltså helgens testpanel)?
Vi hittade ingen gemensam tidslucka i helgen, så det blev inte av. Desvärre är jag upptagen hela veckan, inklusive helgen. Så vi får se när vi kan få ihop det.

PostPosted: Tue Mar 15, 2011 08:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag spenderade ett par timmar på fredagkväll med att få ihop testriggen men fick ge upp av familjeskäl. (fredagsmys = viktiga saker :D )
Fick fart på Chistians SSD i min NAS först 23 igår kväll.
Vi ville inte ändra inställningarna på hans NASconfig, som ju ligger lagrad på SSDminnet, så jag har fått byta inställningar i hela DSnätverket itsället och ansluta en extra PC med DHCPserver då min NASconfig normalt delar ut IP, som Christians SSDconfig inte gör.
Lite strul med DHCPserver o IPkonflikter men nu funkar både min ReadyNAS med hans SSD och min backupNAS Qnap109 ihop på samma nätverk..

Nästa projekt är att confa om Linnofils 60GB Intel SSD o min 160GB så de passar med nyconfade nätverket - men vi en snabbtest runt midnatt på vol25 ger att Christians SSD (helt väntat, men bra som sanity check)) är bättre än Qnapen med Barracuda ES.2 1TB HDD.

Men det testet är rätt ointressant, då det viktiga är hur SSD presterar sinsemellan i SAMMA NAS.
Återkommer.

PostPosted: Tue Mar 15, 2011 23:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Uppdatering, omkonfade och fick fart på IntelSSD 60GB tidigare ikväll och diekt från start (=kall) och utan att jämföra direkt med Kingston SSD 256GB så står det klart att det är mer musik.

Tyvärr har Christian rapporterat att den är mindre musikalisk med mycket data lagrat, oroväckande. Man ska kanske jämföra med lika mycket procentuell andel lagrad data...
Återstår att testa Intel 60GB direkt mot Kingston och mot Intel 160GB i samma NAS

Har just nu fått fart på 160GB Intel och en testskiva är kopierad till alla HDD/SSD så nu ska allt vara förberett för testet.
Återkommer

PostPosted: Fri Mar 18, 2011 12:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har nu jämfört Kingston SSD direkt mot Intel 160GB, Intel tydligt bättre.
Men hoppet från HDD upp till Kingston är större, relativt sätt.
Vissa låtar stor skillnad, vissa andra dock liten skillnad. Lite skumt, har det betydelse var låten är lagrad? Eller hur mycket data som är lagrad som Christian misstänker?

Rent allmänt ska man vara försiktig att dra för stora slutsatser i detta tidiga skede. Vi har testat så pass lite så det är osäkert VAD som gör skillnad.
-är det SSDteknologin i sig?
- då det finns fler SSDteknologier, vilka är de bra?
- är det att vibrationerna minskar?
- annan strömförbrukning?
- når man samma slutsatser i ANDRA nas'ar? Kan ju vara så att vissa SSD passar vissa NASar.

Hoppas kunna testa linnofils SSD, den han tyckte var helt kass senare idag...
Hoppas den är kass även i min NAS så man ivarjefall kan säga att det som passar Duo även passar i NV+.

Med HDD har vi ju konstaterat att oavsett NAS, är vissa HDDs bättre.
Jag vill samla en räcka NASar och SSD och kolla om inbördes SSDranking är lika oavsett NAS. Stort arbete.

Det luriga är att de båda Intel SSD som vi testar i princip inte kan köpas mer, de ersätts av G3 Intel.
Är de bättre eller sämre?

Tror man ska känna sig otroligt nöjd om man hittat en SSD som är bättre än HDD och sedan avvakta till vi alla vet mer om SSD.
Lite för mycket slantar att bara köpa på chans.

PostPosted: Fri Mar 18, 2011 12:28 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Rent spontant känns det som att det har med hastighet att göra. Förmodligen skulle den nya lightpeak/thunderbolt göra susen för överföring. Ah, jag är ingen tekniker direkt, men det är min gut-feeling.

PostPosted: Fri Mar 18, 2011 14:40 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Vissa låtar stor skillnad, vissa andra dock liten skillnad. Lite skumt, har det betydelse var låten är lagrad? Eller hur mycket data som är lagrad som Christian misstänker?

Rent allmänt ska man vara försiktig att dra för stora slutsatser i detta tidiga skede. Vi har testat så pass lite så det är osäkert VAD som gör skillnad.
-är det SSDteknologin i sig?
- då det finns fler SSDteknologier, vilka är de bra?
- är det att vibrationerna minskar?
- annan strömförbrukning?
- når man samma slutsatser i ANDRA nas'ar? Kan ju vara så att vissa SSD passar vissa NASar.

Det luriga är att de båda Intel SSD som vi testar i princip inte kan köpas mer, de ersätts av G3 Intel.
Är de bättre eller sämre?

Tror man ska känna sig otroligt nöjd om man hittat en SSD som är bättre än HDD och sedan avvakta till vi alla vet mer om SSD.
Lite för mycket slantar att bara köpa på chans.
Jag har följt utvecklingen av SSD den senaste tiden och det verkar som tillverkarna börjar satsa på SATAIII 6.0Gb/s för oss konsumenter. Först ut var Crucial med styrkretsen Marvell som kunde komma upp i betydligt högre hastigheter än Sandforce tekniken. Den senaste månaden har Intel och Corsair kommit ut med generation 2 på Marvell med bättre data prestanda.
I månadsskiftet mars/april i år kommer OCZ ut med en SSD som har SandForce SF-2200 som dubblar hastigheten för denna styrkrets vilket man trodde var omöjligt tidigare. Se länk prestanda för OCZ disken. Det verkar hända mycket nu…
http://www.nordichardware.se/component/ ... ml?start=6

Dock läste jag att man rekommenderar att använda diskarna i SATAIII portar men de kan ju mycket väl låta bra i en NAS för det. Annars kan man bygga en PC som jag gjort.
Återkommer med ett musiktest av OCZ disken när den släpps på marknaden.

Angående att det skulle låta sämre med mycket data lagrad på disk:
För mig har det inte varit någon skillnad, dock har jag bara utnyttjat 80% av min disk.

PostPosted: Fri Mar 18, 2011 16:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag TROR att alla skillnader som finns har med störningar att göra i form av olika faktorer
1 Hur mycket ström enheten förbrukar från naséns nätagg/olika nasar kommer regera olika eftersom de har olika nätdelar
2. hur mycket störningar SSD eneheten i sig själv skickar ut

Jag är ganska säker på hur datan lagras har ingen betydelse, därmot kanske någon enhet ger mera störningar om den börjar bli full
Jag är nästan helt övertygad att hitta rätt nätdel till switchen/Routern har mycket större inverkan än byte av SSD enhet, för det som föändrar den musikaliska upplevelsen i våra apparater tror jag är störningar som följer nätverkskabeln in i maskinen som i sin tur gör att systemet inte presterar optimalt

Alltså avskärma DS från störningar utifrån så att den bara tar imot data och inte störningar som alstras av dåliga nätadaptrar/eller dålig elektronik

Jag tycker era tester är intressanta och följer dem, men jag tror att man måste hitta en gemensam nämnare för att inte villa bort sig i den enorma uppsjö elektronik som finns, och jag tror att dessa förändringar är kopplad till störningar från olika nätdelar/elmotorer

Har själv labbat en hel del och kommit fram till att det oftast är nätdelarna som gör skillnad, ju mindre delar man blandar in desto bättre, kör nu en trådlösbrygga till min ds/nas så slipper jag en massa skit från tp nätet som datorena skickar ut på det, och det är en klar skillnad

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Fri Mar 18, 2011 17:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Jag TROR att alla skillnader som finns har med störningar att göra i form av olika faktorer
1 Hur mycket ström enheten förbrukar från naséns nätagg/olika nasar kommer regera olika eftersom de har olika nätdelar
2. hur mycket störningar SSD eneheten i sig själv skickar ut

Jag är ganska säker på hur datan lagras har ingen betydelse, därmot kanske någon enhet ger mera störningar om den börjar bli full
Jag är nästan helt övertygad att hitta rätt nätdel till switchen/Routern har mycket större inverkan än byte av SSD enhet, för det som föändrar den musikaliska upplevelsen i våra apparater tror jag är störningar som följer nätverkskabeln in i maskinen som i sin tur gör att systemet inte presterar optimalt

Alltså avskärma DS från störningar utifrån så att den bara tar imot data och inte störningar som alstras av dåliga nätadaptrar/eller dålig elektronik

Jag tycker era tester är intressanta och följer dem, men jag tror att man måste hitta en gemensam nämnare för att inte villa bort sig i den enorma uppsjö elektronik som finns, och jag tror att dessa förändringar är kopplad till störningar från olika nätdelar/elmotorer

Har själv labbat en hel del och kommit fram till att det oftast är nätdelarna som gör skillnad, ju mindre delar man blandar in desto bättre, kör nu en trådlösbrygga till min ds/nas så slipper jag en massa skit från tp nätet som datorena skickar ut på det, och det är en klar skillnad
Jag tror inte man skall avskriva skillnad i lagrade data heller. Man bör nog beakta att hur data kan läsas ut kommer ge avtryck hela vägen fram till DS:en även om kopplingen inte är enkel att vare sig studera eller se igenom. Generellt sett håller digitala kretsar mycket låg kvalitet när det gäller isolation och störundertryckning (i analog mening) även om kraven ökat i takt med att kraven på högre bandbredder ökat. I digital mening är givetvis störundertryckningen god/tillräcklig, men då ser man endast till kravet att det skall gå att läsa av vilka data det handlar om. Kraven vid D/A-omvandling är rätt mycket mer än så. Betänk att själva D/A-omvandlingen är en helt och hållet analog process, där överföringsfunktionen mellan de digitala bitarna till analog utsignal inte påminner om någon analog förstärkning utan där utsignalen i hög grad beror på dels klockning, hur ADC:n hanterar klockan och inläsningen av det digitala ordet och dels hur det digitala ordet representerats i ADC:n. Man måste säga att de bästa tillverkarna av ADC:er ändå är mycket duktiga på vad de gör med tanke på hur svårt problemet egentligien är.

När det gäller störningar så kan det vara nyttigt att tänka på att ökade bandbredder även innebär ökad risk att generera resp. plocka upp störningar etc.

EDIT: Skrev om slutet på första stycket.

Last edited by HCL on Sat Mar 19, 2011 10:04, edited 1 time in total.

PostPosted: Fri Mar 18, 2011 18:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
... kör nu en trådlösbrygga till min ds/nas så slipper jag en massa skit från tp nätet som datorerna skickar ut på det, och det är en klar skillnad
Ja, OM det är så att de ljudliga skillnaderna beror på störningar (i motsats till förändringar av den digitala signalen) så borde det definitivt vara positivt med en trådlös anslutning så nära spelaren som möjligt. Så länge man har en fast lina så kan störningar komma via denna men troligen också genereras tillsammans med kopplingen till jord via DS´ 220v-anslutning. I praktiken kan man råka ut för en jord-loop med ganska mycket apparater emellan. Någon som provat om skillnader i NAS´ar etc består om man kör DS ojordat?

/ B

PostPosted: Fri Mar 18, 2011 22:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej
Avseende att det skulle låta sämre med mer data på SSD disken så kan jag inte med säkerhet säga att det är så. Jag fick en känsla av att disken lät bättre när den var helt ny och fylld med bara några album. Jag har sedan fyllt på med mer och mer musik och tycker väl just nu att förbättringen jämfört med konventionell disk är mindre än jag tyckte i början av testerna. Detta kan beror på många saker, inte minst mig själv :roll:

PostPosted: Sat Mar 19, 2011 18:11 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Bill50x wrote:
pekka71 wrote:
... kör nu en trådlösbrygga till min ds/nas så slipper jag en massa skit från tp nätet som datorerna skickar ut på det, och det är en klar skillnad
Ja, OM det är så att de ljudliga skillnaderna beror på störningar (i motsats till förändringar av den digitala signalen) så borde det definitivt vara positivt med en trådlös anslutning så nära spelaren som möjligt. Så länge man har en fast lina så kan störningar komma via denna men troligen också genereras tillsammans med kopplingen till jord via DS´ 220v-anslutning. I praktiken kan man råka ut för en jord-loop med ganska mycket apparater emellan. Någon som provat om skillnader i NAS´ar etc består om man kör DS ojordat?

/ B
Just jordfel kan definitivt skapa problem över TP-nätet precis som du säger, jag hade allt inkopplat hemma hos mig, tog i jordblecket på rj45'an som gick in i ADS'n och fick mig en rätt så rejäl kyss faktiskt. Klippte jordblecken på nätverkskablarna och problemet försvann helt. Det blev mycket tystare och lugnare i samma veva också, musikmässigt.

Ska definitivt testa en trådlös brygga också för jag vet hur mkt skit det transporteras runt i nätverket hela tiden som mycket väl kan tänkas störa ADS'n.

Post new topic  Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00