selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:48

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Wed Mar 02, 2011 10:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej
Då är SSD disken på plats i min ReadyNas Duo. Installationen var enkel:
Stänga av nasen
Rycka ur diskarna
I med SSD
Starta
Använd RAIDar och konfigga upp. Kör nu 4.1.7 av Firmware.
Konfigga IP och utdelningar mm.
Lägg på Twonky. Kör nu 5.1.6L
Konfigga Twonky
Kopiera in musik

Hur låter det då? Det är en tydlig förbättring. Det låter ungefär som ett filter eller skynke framför musiken plötsligt har tagits bort. Eller att störnivån plötsligt har blivit mycket lägre och det är kanske precis så det är. Jag upplever att den ljudmässiga förbättringen är större än den musikaliska men även den är tydlig. Disken kostade ca 3 900 kr med frakt och jag måste säga att det är en av de mest prisvärda uppgraderingar jag någonsin gjort.

PostPosted: Wed Mar 02, 2011 11:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kul, kör du exakt samma Twonky och NAS firmware som innan?
Annars kanske du även jämför dessa. De är olika bra nämligen...

Har du bara stoppat dit den så den hänger i SATAanslutningen eller använde du något konverteringskit från SSD2.5" till HDD3.5"?
Det förljer med ett kit med Inteldiskarna men jag tycker inte det ser ut att passar NV+.

Fick min 160GB Intel igår och ska testa den ikväll hoppas jag.

PostPosted: Wed Mar 02, 2011 12:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Kul, kör du exakt samma Twonky och NAS firmware som innan?
Annars kanske du även jämför dessa. De är olika bra nämligen...

Har du bara stoppat dit den så den hänger i SATAanslutningen eller använde du något konverteringskit från SSD2.5" till HDD3.5"?
Det förljer med ett kit med Inteldiskarna men jag tycker inte det ser ut att passar NV+.

Fick min 160GB Intel igår och ska testa den ikväll hoppas jag.
Ja det är samma softvara som tidigare.
Disken sitter endast fast i SATA anslutningne. Den är såpass lätt så jag tror det är ok att ha det så permanent. Vad jag kan se så blir det svårt att hitta ett kitt som gör det möjliget att fästa den i den slädar som 3,5" diskarna sitter i.

PostPosted: Wed Mar 02, 2011 18:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
Disken sitter endast fast i SATA anslutningne. Den är såpass lätt så jag tror det är ok att ha det så permanent. Vad jag kan se så blir det svårt att hitta ett kitt som gör det möjliget att fästa den i den slädar som 3,5" diskarna sitter i.
Det finns konverteringskit som gör att 2,5" disk passar i fästen för 3,5" disk. Utan att veta hur just din NAS är byggd så tycker jag att det rimligen borde använda sådant kit eftersom dimensionerna då blir lika en 3,5" disk.

/ B

PostPosted: Wed Mar 09, 2011 11:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu har jag snart kört min SSD i en vecka o det känns dags att jämföra SSD's.

Hoppas vi kan jämföra
- Linnofils 80GB Intel G2 som jag lånat
- min 160GB Intel G2
- Linnofils Crucial RealSSD C300, 64GB
- Christians KINGSTON SSDNOW V100 256GB

Vi ska försöka testa i helgen hos mig, ni andra som är intresserade - anmäl via PM.
Ange vilka dagar/tider ni kan så ska vi sy ihop något.

Det är bra om ni som kommer tar med med NAS, SSD o HDD så vi kan jämföra VAD som gör skillnad.
Givetvis kan man komma utan SSD o NAS...

PostPosted: Wed Mar 09, 2011 13:41 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Hur upplever du skillnaden mot tidigare, dvs med dina gamla diskar?

Ska bli spännande att höra vad ni kommer fram till i helgen!

PostPosted: Wed Mar 09, 2011 15:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

någonstans tror jag att man skulle lägga krutet på att uveckla riktigt bra nätdelar till router/nas tror att det är här man kan göra de största vinsterna, fördelarna som SSD diskarna ger tror jag ligger just i att det blir mindre störningar eftersom de tar mindre ström/ingen motor som skapar störningar

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Wed Mar 09, 2011 18:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Separat UPS?

/M

PostPosted: Thu Mar 10, 2011 00:31 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Bra initiativ, ser framemot resultatet, Dock saknar jag i testet "Intel 510" och "Corsair Performance 3 series" som har väldigt bra prestanda och som tillhör den nya generationens (Marvell) SSD diskar. Jag missades dessa i mitt test, de kanske inte fanns i november-december när jag kollade runt vad som fanns på marknaden?
Det som jag tyckte var svårt med testningen var att SSD diskar inte låter bra när de är kalla.
Lycka till med testerna i helgen!

PostPosted: Thu Mar 10, 2011 12:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

linnstrom wrote:
Det som jag tyckte var svårt med testningen var att SSD diskar inte låter bra när de är kalla.
Kan du utveckla detta.
Kalla = rumstemperatur eller?
Dvs de behöver värme från PC alt NAS för att prestera? Isåfall hur varmt ska det vara?

Tycker nämligen min inte var så bra efter jag satte i den men den blev bättre efter en/två dagars drift. Kanke blivit varm då. Ja menar inte så mycket som kan värma SSD i NASen utan HDD...

pekka71, klart det handlar om störningar. Men Magnus, UPS - hur tänker du då? UPS dödar ju musiken helt imho.

PostPosted: Thu Mar 10, 2011 12:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

linnstrom wrote:
Bra initiativ, ser framemot resultatet, Dock saknar jag i testet "Intel 510" och "Corsair Performance 3 series" som har väldigt bra prestanda och som tillhör den nya generationens (Marvell) SSD diskar. !
Var ju enklare när vi höll på med att testa kablar. Samlade ju på mig ALLA kablar jag kom över under ett års tid. Inte gratis men heller inga jättesummor.
MEN dessa minnen kostar ju skjortan så bara att inse att urvalsprocessen kommer att ta TID. Vi alla får hjälpas åt.

Kommer ihåg att jämföra HDDs var klart med jobb, än att bara byta Ethernetkablar.
Sedan hade vi tur som snabbt fick häng på Barracuda som sedan visade sig vara riktigt bra. Seagate har sedan dess släppt nya Constilation (stavning?) som enl trovärdiga källor vara än bättre. Jag skulle dock undvika alla miljödiskar. Nej det ska vara de som är ENTERPRISE spec.

PostPosted: Thu Mar 10, 2011 12:55 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Varför separat UPS dödar har jag ingen aning eller uppfattning om, men UPS kan döda sina leveranser pga. extremt omodern organisation. Hopplösa att kontakta. De kan inte ens kontakta sina egna chaufförer när de är ute och kör. Trots att man har uppgett telefonnummer ringer de inte och frågar efter portkod (som kan behövas) utan meddelar på snigelvis att de vil ha in den informationen utan att ens möjliggöra kontakt (man får ett mail som inte går att svara på)!! :evil:

ursäkta, men jag ser rött när jag får syn på UPS :lol:

Image

Last edited by [Naim]-(Linn) on Thu Mar 10, 2011 14:36, edited 1 time in total.

PostPosted: Thu Mar 10, 2011 13:21 
Moderator
Moderator

En SSD alstrar väl ganska mycket värme i sig själv? Den effekt som förbrukas omvandlas väl till värme. En varm SSD kan ju säkert lämna en annan elektrisk signatur efter sig än en kall. Frågan är hur länge en SSD behöver vara i drift innan den når arbetstemepratur. Kanske blir också arbetstemperaturen/effektförbrukningen olika beroende på hur hårt den belastas.

PostPosted: Thu Mar 10, 2011 14:16 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

linnstrom wrote:
Kan du utveckla detta.
Kalla = rumstemperatur eller?
Dvs de behöver värme från PC alt NAS för att prestera? Isåfall hur varmt ska det vara?

Tycker nämligen min inte var så bra efter jag satte i den men den blev bättre efter en/två dagars drift. Kanke blivit varm då. Ja menar inte så mycket som kan värma SSD i NASen utan HDD....
Det var i rumstemperatur jag menade med kall. Igår upplevde jag att det spelar bra efter 10-15min och det var oförändrat 2 skivor senare. Har dock inte suttit och analyserat när det låter maxat. Hade kompisar på besök och då tyckte vi att efter ett par timmar lät det riktigt bra men då var de nya och vi hade druckit ett par öl, kanske är det så att man måste spela in diskarna.

PostPosted: Thu Mar 10, 2011 14:48 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

linnstrom wrote:
Bra initiativ, ser framemot resultatet, Dock saknar jag i testet "Intel 510" och "Corsair Performance 3 series" som har väldigt bra prestanda och som tillhör den nya generationens (Marvell) SSD diskar. !
Var ju enklare när vi höll på med att testa kablar. Samlade ju på mig ALLA kablar jag kom över under ett års tid. Inte gratis men heller inga jättesummor.
MEN dessa minnen kostar ju skjortan så bara att inse att urvalsprocessen kommer att ta TID. Vi alla får hjälpas åt.

Kommer ihåg att jämföra HDDs var klart med jobb, än att bara byta Ethernetkablar.
Sedan hade vi tur som snabbt fick häng på Barracuda som sedan visade sig vara riktigt bra. Seagate har sedan dess släppt nya Constilation (stavning?) som enl trovärdiga källor vara än bättre. Jag skulle dock undvika alla miljödiskar. Nej det ska vara de som är ENTERPRISE spec.
Provade själv en gång en miljödisk och den var klart sämst i mitt test.

Post new topic  Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00