selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 13:44

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat Mar 05, 2011 12:16 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hej,

Det här blir ett ganska långt inlägg - men jag har våndats ganska länge nu över hur jag ska gå vidare med anläggningen....

Även om jag idag inte har någon Linn-komponent i anläggningen (sålde min Basik i höstas) så har jag ett gott öga/öra till komponenterna - och hade jag pengarna skulle jag köpa en Majik DS-I direkt....
I dagsläget så spelar jag på en Rega P7 med en Goldring 2300 (inköpt i somras - jag valde att inte köpa en LP12 för att slippa funderingar på uppgraderingar hela tiden....och hur länge höll det? :oops: )
Den andra källan är en SB3 kopplad till en Harmony Design DA9 (inte senaste versionen) och sedan förstärks det av Rotel Rc03/Rb06 för att i slutändan återges av ett par Dynaudio Audience 72:or.

Jag har mest varit inne på att uppgradera riaa-steget och för några veckor sedan lånade jag hem MF X-LPSv8 för att utvärdera och visst lät det bättre - men inte så pass att jag lättade på lädret för att köpa den... Sedan har jag tittat på Heed, och visst har jag funderat på att köpa hem en kinki...
En annan fundering jag haft är att byta förstärkare. En sak som jag retar mig på i den anläggning jag har idag är att jag måste spela ganska högt för att få basen att "komma igång", det är svårt att spela musik sent på kvällen när det ska vara tyst i huset - det blir lite "tunt" ljud då....
Under hösten hade jag hemma Synthesis Magnum och den gillade jag väldigt mycket. Då fanns det inte möjlighet att köpa den - men idag så kan läget vara ett annat. Men då måste jag i alla fall skaffa ett separat phonosteg, och hörlurssteg (vilket blir en massa kablar och lådor...)
Dessutom är jag uppe i samma pengar som en begagnad Majik-I kostar....hur pass bra är den egentligen? Hur bra är phonosteget i den och orkar hörlurssteget driva ett par Sennheiser HD650? Det är mycket tilltalande att minska antalet lådor hemma - och med en Majik-I skulle man på sikt kunna titta på att byta högtalare och ev. kanske gå aktivt i framtiden....

Så - en fråga om vad jag ska satsa härnäst på - med en budget på MAX 8-10k (och nej - jag vill INTE sälja Regan och köpa en LP12:a).
Jag vill gärna ha era råd och tips kring hur man ska gå vidare nu..

PostPosted: Sat Mar 05, 2011 12:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vet du med dig att du till slut kommer landa med en Majik DS-I så tycker jag att du spelar vidare på det du har och sätter undan slantar i den takt du mäktar med. Det bör dessutom dyka upp begagnade sådana inom en snar framtid, det är inte bara du som önskar uppgradera :-)

Det viktiga är nog annars att först bestämma sig för vilken nivå man önskar driva sitt musik- och ljudintresse.

1) Vill du ständigt söka och förbättra kan du alltid börja med att byta ut enskilda enheter, testa dig fram tills du blir nöjd. Det är ett visst nöje att metodiskt uppgradera sig och suga lite på varje "karamell-steg".

2) Vet du redan idag var ditt tak är och på ett ungefär vilka grejor du vill ha, då är det bara slöseri med pengar att köpa "mellangrejor" som ändå bara kommer bytas ut med tiden. Med andra ord, du får bara vänta ännu längre på det du verkligen vill ha.

Båda metoderna har sin tjusning, det gäller bara att från början bestämma sig!

/ B

PostPosted: Sat Mar 05, 2011 13:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hejsan Hultin,

Jag hade en Axis som var kopplad till min Majik-I (nya modellen, inte "LK"). Det lät fantastiskt bra tycker jag,
Innan detta var den kopplad till en gammal Majik-I (LK), som jag hade i många år.
Jag har sen någon månad bytt ut mina Axis mot en beg. LP12 och det blev såklart skillnad (rätt stor).

Har kört Majiken passivt men numera är den kopplad till en 6100 med aktiva filter och vidare till ett par 109.
Alla små steg har gett ganska stor och hörbar förbättring.

För att sammanfatta så tror jag inte du blir besviken med en Majik-I, jag har fått känslan att Axisen inte "maxade" den riktigt.
Den växte helt klart med bättre insignal. (bytte även MDS mot ADS, även det en klar förbättring, så jag tror Majiken har massor att ge).

PostPosted: Sat Mar 05, 2011 13:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller med Bill här; Lägg undan pengar, sälja DAC:en och avvakta tills det dyker upp en beg. MDSi. Är du säker på att det ens låter bättre med DAC:en än utan. Jag har för mig att SB3:an är ungefär lika bra på egen hand. Låter kanske inte riktigt lika fint, men skillnaden upplevde jag som relativt ointressant. Har du möjlighet så kan du kanske sälja Rotel-stärkarna och köra med något superbilligt gammalt till rätt läge dyker upp.

Som alt. till MDSi:n skulle du kunna överväga MDS, Kikkin2 och kanske en M2100 el. en 2250, men då går vinylen bort och det kanske är avlägset? Har du mycket vinyl-plattor?

PostPosted: Sat Mar 05, 2011 14:49 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Tack för alla goda råd.

Jag spelar mycket vinyl - har i dagsläget cirka 600-700 plattor (lite beroende på om jag räknar svågerns plattor som "mina" eller inte...han kommer aldrig att kräva igen dem iofs...). Vinylen är min huvudsakliga musikkälla - så det är den som jag vill att den ska låta så bra som möjligt....därför mina frågor om Majik-I och hur bra det inbyggda steget i den är...

Visst vill jag ha en Majik DS-I men det kommer att ta en evighet att komma upp i de summorna som den betingar.... men jag kan sträcka mig till en Majik-I (även om det inte är samma sak - jag vet...).

Bill - ditt råd är klokt. Det är en fråga om hur långt man vill dra intresset... Det lockar att förenkla - dvs byta bort 4 lådor mot en - och då är det en Majik DS-I som hägrar.... Men jag kan också fundera på om man ska ta det i 2 steg, dvs först en Majik-I och sedan en DS efter det.... (Jag har inte sökt på forumet men det finns säkert någon som jämfört dessa lösningar).

Funderingar....är bra att ha, men nu ska det snart bli lite livemusik istället (Romeo & Julia tillsammans med familjen).

PostPosted: Sat Mar 05, 2011 15:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hultin wrote:
Tack för alla goda råd.

Jag spelar mycket vinyl - har i dagsläget cirka 600-700 plattor (lite beroende på om jag räknar svågerns plattor som "mina" eller inte...han kommer aldrig att kräva igen dem iofs...). Vinylen är min huvudsakliga musikkälla - så det är den som jag vill att den ska låta så bra som möjligt....därför mina frågor om Majik-I och hur bra det inbyggda steget i den är...

Visst vill jag ha en Majik DS-I men det kommer att ta en evighet att komma upp i de summorna som den betingar.... men jag kan sträcka mig till en Majik-I (även om det inte är samma sak - jag vet...).

Bill - ditt råd är klokt. Det är en fråga om hur långt man vill dra intresset... Det lockar att förenkla - dvs byta bort 4 lådor mot en - och då är det en Majik DS-I som hägrar.... Men jag kan också fundera på om man ska ta det i 2 steg, dvs först en Majik-I och sedan en DS efter det.... (Jag har inte sökt på forumet men det finns säkert någon som jämfört dessa lösningar).

Funderingar....är bra att ha, men nu ska det snart bli lite livemusik istället (Romeo & Julia tillsammans med familjen).
Live - Trevligt!

MDS+Majik-I är säkert bättre än MDSi, men det blir ju också rätt mycket dyrare. Själv har jag inte hört phonostegen i dom så jag kan inte hjälpa dig där, men det ter sig självklart att du skall ha riktigt bra förstärkare med bra phonosteg när nu vinylen står som huvudkälla. Jag tror i.o.f.s. att digitala spår skulle få ett rejält lyft med en MDSi och då får du ju även phonosteg. MDSi:n går dessutom köra som försteg senare (om nu det skulle kännas aktuellt) och den gör inte alls bort sig t.ex. tillsammans med en 6100 på ett par M109:or. Grymt system faktiskt, kompakt och grymt bra.

Hur var det med Harmony Design DAC:en, hade du jämfört med SB:ns inbyggda D/A? 8-10 kSek plus DAC+förstärkare så har du ju till en Majik-I. Jag skulle dock ändå spara en slant till och gå på en MDSi så får du ett helt annat system. Även möjlighet att koppla digitalbox el. dyl. digitalt in i förstärkaren.

PostPosted: Sat Mar 05, 2011 15:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Innan HCL släpade iväg mig till Linnbutiken hade jag en DA9 och Squeezebox. Du kan testa att vända elkontakten och jämföra mellan den interna och externa D/A-omvandlaren. Jag skulle inte bli förvånad om du drar samma slutsats som jag gjorde, att med fas och nolla rätt så tillför inte DA9 något nämnvärt. Mitt råd till dig är att genomföra det här enkla testet och om du är nöjd med den interna omvandlaren är det bara till att sälja DA9. Du kan alltid testa med att sätta in en annons på http://www.hifimagasinet.com

PostPosted: Mon Mar 07, 2011 09:19 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jag har en LP12'a som är inkopplad till en Majik-I, jag tycker vinyl låter riktigt bra med den kombinationen. Dock har jag inte gjort några A-B tester mot något annat phono steg i min anläggning.

Anders

PostPosted: Sat Mar 12, 2011 16:51 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Har låtit veckan gå och inte funderat så mycket på nytt riaa eller förstärkare (mycket på jobbet...). Men när helgen kommer så funderar man... :D

La på Marc Jordans "Hole in the wall" på Regan alldeles nyss.... :o :o Var det så här bra den lät? Minns inte att basisten höll på med att variera intensiteten... Skönt att känn att det i alla fall är en viss skillnad på Rega/Goldring kombinationen och Basik/AT95:an..... annars hade man känt sig blåst på en del pengar....

I alla fall så har jag insett att jag inte har tålamodet till att spara ihop till en DS-I, även om det kanske blir det till slut ändå. Just nu är funderingarna på Kinki eller X-LPSV8 (ev. med PSU). Någon på forumet som testat dem mot varandra? Eller som kan ge ett uttalande om MF kontra andra phonosteg? Jag kan tänka mig att köpa MF eftersom jag får tag i den lokalt till ett bra pris och jag kan sedan om jag vill hoppa på MC-tåget med den....

Jag har fortfarande inte löst funderingen på hur man ska komma tillrätta med det att man måste upp lite högt på volymen för att basen ska komma igång....

PostPosted: Sat Mar 12, 2011 20:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Projects phonosteg brukar rankas högt bland icke Linn-steg, men de står sig slätt mot Lejonklou och Linn:s steg.

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00