selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:41

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sun Feb 27, 2011 15:52 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Detta är ett alternativ för er som tröttnat på routrar, nasar och kablar och bara vill lyssna på musik och att det ska låta bra. Bygg en egen Dator med SSD. Klarar ni inte av detta kan "komplett.se" göra det.

Jag har byggt en dator. Idag har jag använt denna i två månader och jag är jättenöjd. Jag slår bara på datorn och DSen, laddar in kinskydesktop och väljer album, sen är det bara att spela musik.
Inga kommunikationsproblem eftersom lösningen saknar router, NAS och kablar (det enda är kabel från datorn till Dsen). När man slår på DSen står den och blinkar 16ggr sen har den fått kontakt med datorn, IP adress.

Här är testreultat.
I höstas bestämde jag mig för att bygga en PC för att användas enbart för musiklyssning.
Förutsättning var att jag skulle ha ett enkelt musiknätverk, bara en sladd. dvs ingen router eller NAS.
Datorn skulle vara mycket tyst och snabb med kraftig nätdel och snabbt minne, den skulle innehålla USB 3.0, ha dubbla nätverksportar samt SATA3 portar (6 Gb/s), Hårdisken skulle vara av typ SSD samt operativsystemet skulle vara 64bitar. PCn skulle även innehålla minimalt med PC-program. I mina tidigare testar har jag konstaterat att hastigheten är viktig för att få musiken att låta bra. Ju snabbare desto bättre låter musiken…..

Testresultat utan router versus med router.
Utan router, överlägset bäst i test.
Gigabyte moderkortet har två nätverksportar vilket möjliggör att använda en port till DSen och en till Internet.

Testresultat av SSD:
1. Crucial RealSSD C300, 256GB (SATA3disk) (i en 6 Gb/s port) (bäst)
2. Corsair SSD F-120, 120GB - tvåa (används som systemdisk)
3. OCZ Vertez 2 series, 90 GB - trea

Noterat är att Corsair disken lät bättre i en SATA 2 port. När jag kopplade Crucial disken till en SATA 3 port var Cruicial bäst. (Corsair disken använder jag som systemdisk och det gick inte att koppla denna till SATA 3 porten)

Snabbformatterat Crucial-disken (256 GB) – NTSF 2048 kilobyte. Bäst inställning.

Byte av kabel för SSD till Microconnect 0,5m kabel, det lät bättre, tänk på riktningen.

Testresultat av USB portar:
USB 3.0 portarna lät bättre än samtliga USB 2.0 portar.
(I testet använde jag en Supertalent 128G USB 3.0 minne, bättre än samtliga USB 2.0 minnen jag testat tidigare i annan tråd där jag konstaterade att NASen lät mycket sämre.)

Noterat är att rippning i en USB 3.0 port alltid låter bättre även om uppspelning sker i USB port 2.0. Bra till sommarstugan i en Laptop med USB 3.0 port. Själv har jag köpt en Sekrit DS med Kan högtalare från 1983 till sommarstugan.

Test av grafikkort:
Detta var en besvikelse ju finare och bättre ju sämre lät det. Skaffade ett 7-10år gammalt grafikkort utan fläkt och då lät det bra. Jag köpte därför en USB monitor för att inte använda grafikkortet. Försökte köra utan grafikkort men datorn måste tydligen ha ett grafikkort för att starta.

Testresultat av SSD versus USB 3.0:
Samtliga SSD diskar lät bättre än en rippning i en USB 3.0 port med USB-sticka 3.0.

Testresultat av egen nätdel till Rippning
1200w nätdelen är extrem tyst och därför chansade jag med att köpa en till och kopplade den till en fristående bluray spelare för rippning av skivor, köpte en microconnect 1,5m kabel och kopplade in den på den bästa SATA2 porten i datorn, tänk på riktningen. Resultatet var så bra att jag tyckter att det var värt 2000kr.

Avstängning av bakgrundskörningar
Jag har stängt av alla automatiska update för windows, virus och Gigabyte (virusprogrammet aktiverar jag endast vid rippning). Skärmen är inställd att stängas av efter 1 min.
Alla avancerade inställningar ”prestanda” har jag tagit bort dvs alla bakgrundskörningar är avstängda.

Slutresultat av enskilda komponenter i min dator.
1. Största enskilda lyftet var uppgradering till SSD. Inbördes var det inte så stor skillnad mellan de tre jag testade i en SATA 2 port, kanske berodde detta på att det hade ungefär samma läs o skrivhastighet 270MB/s. Störst skillnad var det att använda SATA3 port till Crucial disken som har en hastighet upp till 385MB/s. (Det finns alternativ tror jag tex Corsair Performance 3 Series P3-256 som är mycket snabbare upp till 480MB/s kanske låter den ännu bättre?). Marvell diskarna har högre hastighet ju större de är.
2. Nästa största skillnad var att köra utan router.
3. Som god trea är att ha en egen nätdel till Bluray spelaren.
4. Byta till Microconnect kablar.
Har inte testat minnen, nätdel och processor till datorn.

Totalresultat:
Stor musikupplevelse med stor ljuddynamik, dessutom fick jag en extrem tyst dator.
Eftersom totalresultatet blev så bra måste även nätdelen, minnen, moderkortet och processorn ha påverkat musiken positivt tror jag.
Kanske är min 7" tums bildskärm lite liten, det finns 10" som alternativ.

Grejjer till min PC:
COOLER MASTER MIDITOWER SILEO 500 ATX BLACK
GIGABYTE GA-EX58A-UD7 X58 S-1366 ATX
COOLER MASTER SILENT PRO GOLD ATX12V 2.3 1200W (2st)
CORSAIR 6GB DDR3 XMS3 INTEL I7 9XX DOMINATOR 1600MHZ (3X2GB)
INTEL CORE I7 950 3.06GHZ 8MB S-1366
CORSAIR FORCE 2.5" 120GB SSD MLC
Crucial RealSSD C300 2.5" 256GB
OCZ Vertex 2 series SSD 90GB
MICROSOFT WINDOWS 7 HOME PREM 64-BIT SVE DVD#OEM
MICROCONNECT External SATAII 300 Cable 0.5m (SATE15005)
MICROCONNECT External SATAII 300 Cable 1.5m (SATE15015)
Lilliput UM-70, 7” USB LCD Monitor
Billigt och enkelt grafikkort ca 7-10år gammalt, utan fläkt.

PostPosted: Sun Feb 27, 2011 17:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bra jobbat!!
Anar att du lagt ned en o annan timme på detta projekt. Har du jämfört med en "trimmad" ReadyNAS NV+? Om inte är det ett måste. :D
Gillar att du fick bort switchen! Kan bara störa.

EN fråga, du övervägde aldrig att köra (ett till max avskalat) LinuxOS på PCn?
En av fördelarna med en NAS är just att man slipper ett otroligt komplext OS a la Windows.
Tror stenhårt på konceptet med att ha så lite skräp som möjligt inblandat.

Last edited by sportbilsentusiasten on Sun Feb 27, 2011 17:53, edited 1 time in total.

PostPosted: Sun Feb 27, 2011 17:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tja, det kan ju vara kul att meka och testa och köpa delar i all oändlighet. Jag skulle vilja styra en DS med ett interface som är snabbt och snyggt. iTunes är snabbt och snyggt (på en mac). Det vore alltså fint om det gick att köra som vanligt via iTunes eller via remote på iPhone/iPad. En Macbook Air 11" (har SSD) + en extern hårddisk.. Eller en Apple TV, med stor hårddisk hade också varit något. Nu går ju den senaste ut på att hämta upp från nätverk (Linn kommer aldrig att vara med på Airplay) så det måste bli den gamla (och crackad :D). Vilket förstås inte funkar idag, men att styra ett iTunesbibliotek (var det än befinner sig) med Apple Remote på iPhone/iPod/iPad borde vara mycket enkelt egentligen. Det går ju att använda biblioteket från Kinsky (som är plottrigt och långt ifrån vackert) idag, vilket inte heller är så konstigt då det bara handlar om vanlig filstruktur förutom bilder som jag inte riktigt vet om det fungerar tillfredsställande öht. Går att lösa med script fö.

Image

Image

Last edited by [Naim]-(Linn) on Mon Feb 28, 2011 09:19, edited 3 times in total.

PostPosted: Sun Feb 27, 2011 19:01 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Bra jobbat!!
Anar att du lagt ned en o annan timme på detta projekt. Har du jämfört med en "trimmad" ReadyNAS NV+? Om inte är det ett måste. :D
Gillar att du fick bort switchen! Kan bara störa.

EN fråga, du övervägde aldrig att köra (ett till max avskalat) LinuxOS på PCn?
En av fördelarna med en NAS är just att man slipper ett otroligt komplext OS a la Windows.
Tror stenhårt på konceptet med att ha så lite skräp som möjligt inblandat.
Ja det har blivit en o annan timme att få ihop delarna till datorn, visste inte som mycket om vad en dator innehåller, mycket var chansningar som visades sig vara bra. Det finns ju inget facit. Linn vill ju inte satsa på den här sidan av DSen, utan envisas med att ha en öppen lösning för att vi ska hålla på och "meka" och konstatera att man behöver inte köpa en Klimax DS för 100 papp när man kan bygga en dator och få bättre ljud/musik för en femtedel. är det bra?

Vad är en trimmad NV+? min NAS har jag bara bytt fläkt och minne! Att köra med LinuxOS på PCn tänkte jag inte på men det låter vettigt, nu har jag fått stänga av alla windows inställningar mm för att maxa prestandan, windows verkar inte bra, jag fick t o m stänga av ljudkontrollen.

Att köra utan switch/router testade jag förra våren men då lät det dåligt. Kom senare på att felet berodde på att nätverkssladden från PC går i omvänd riktning. Att ha två nätverksportar underlättar för man slipper koppla bort porten till DSen om man vill surfa.

PostPosted: Sun Feb 27, 2011 20:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Intressant, ssk som jag själv är på väg att göra delvis detsamma, dvs bygga en dator för att ersätta NASen (tyvärr är dock inte SSD ett alternativ då jag har drygt 1 TB musik och kostnaden för SSD fortfarande är för hög/Gb). Den viktiga frågan tycker jag att Sportis ställde ovan: har du jämfört mot en välinställd NAS?

Om det nu är så att snabbheten är avgörande för slutresultatet borde bästa alternativet idag vara SSD som kopplas in via PCI express som åtminstone på pappret har mycket bättre prestanda, och även finns i större storlekar. OCZ Z-Drive (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=605412) finns i storlekar upp till 2 TB. 1 TB versionen kostar 25k och om den motsvarar steget från ADS->KDS så kan det ju ändå vara värt det.

Själv ska jag köra en minimal Ubuntuinstallation och en mediaserver (troligen XBMC) på en Core I3a. Får återkomma med recension om det kan matcha min NV+.

Ni som minimerar nätverket tappar väl samtidigt en radiofunktionen samt möjligheterna att styra via iPod/iPad?

PostPosted: Mon Feb 28, 2011 09:00 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Traktorpojken wrote:
Intressant, ssk som jag själv är på väg att göra delvis detsamma, dvs bygga en dator för att ersätta NASen (tyvärr är dock inte SSD ett alternativ då jag har drygt 1 TB musik och kostnaden för SSD fortfarande är för hög/Gb). Den viktiga frågan tycker jag att Sportis ställde ovan: har du jämfört mot en välinställd NAS?

Om det nu är så att snabbheten är avgörande för slutresultatet borde bästa alternativet idag vara SSD som kopplas in via PCI express som åtminstone på pappret har mycket bättre prestanda, och även finns i större storlekar. OCZ Z-Drive (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=605412) finns i storlekar upp till 2 TB. 1 TB versionen kostar 25k och om den motsvarar steget från ADS->KDS så kan det ju ändå vara värt det.

Ni som minimerar nätverket tappar väl samtidigt en radiofunktionen samt möjligheterna att styra via iPod/iPad?
Jag vet inte vad som är "en välinställd NAS" min Nv+ har jag bara bytt fläkt o minne. Fördelen med två nätverksportar är ju att man kan använda den andra till NAS, radio eller annat om man så vill.
OCZ har många olika SSD med saker som kan vara nåt men jag tycker inte att bara skaffa SSD är ett lyft från ADS till KDS det var den totala lösningen som jag menade.
Test med Ipod har jag ännu inte gjort.

PostPosted: Mon Feb 28, 2011 09:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Traktorpojken wrote:
Trådlös styrning via iPod/Pad behöver ju ett trådlöst nät att ansluta till. Men har man två ethernetanslutningar på datorn kan man ju hänga på en trådlös router på den lediga anslutningen. Då kommer dessutom Internet-radio/Spotify med på köpet om man kopplar till ett modem (eller hur man nu ansluter).

SSD är i dagsläget för dyrt för mig men jämfört med vad en DS från Linn kostar är det ändå överkomligt :-)

Ska ändå bli intressant att ta del av erfarenheterna på dylika byggen!

/ B

PostPosted: Mon Feb 28, 2011 10:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Traktorpojken wrote:
Ja PCI express vs SATA borde testas, bra tips på hur för att eleminera andra skillnader som ev kan påverka resultatet?

När det gäller förbättring ska man vara försiktig att lova så stora skillnader, vi vet ganska lite om SSD.
Kan ju påminna om att en traditionell installation av systemet (placering av högtalare mm) gör större skillnader, då det är enkelt att få ett Akuratesystem att vara fullständigt överlägset Klimax slarvigt uppställt. Skulle vilja påstå att även ett Majiksystem kan slå ett Klimaxsystem.
I ett slarvigt uppställt system kanske man inte ens hör någon skillnad på DSnätverk, SSD, rippar mm. Min erfarenhet av kabeltester i olika system tyder på det.

25k för 1TB, huvva. Oavsett förbättring skulle jag väntat, priserna på SSD störtdyker ju för varje vecka...
Är väl först då man kan köpa 1TB SSD för runt tusenlappen det blir verkligt intressant för stora massan av musikkonsumenter (tippar 2år) då man vill ha 4st i sin NV+. Men då är troligen lokalt lagrad musik HELT UTE, utan "alla" streamar i realtid från nätet.

Lagra musik lokalt kommer att bli lika stenålders som spela vinyl, med lika entusiastiska die-hard killar som svär att DET är det enda rätta för maxprestanda. :mrgreen:
Ni läste det här först 8)
Traktorpojken wrote:
Jo man får ju försaka lite för max prestanda.
Och Bill, oavsett var en WAP sitter kommer den att påverka allt påverkar.
Frågan är bara hur nördig man ska vara.

PostPosted: Mon Feb 28, 2011 10:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Och Bill, oavsett var en WAP sitter kommer den att påverka, allt påverkar.
Frågan är bara hur nördig man ska vara.
Frågar du mig har du passerat gränsen för länge sedan ;-)
Å andra sidan tycker mina "vanliga" vänner att jag är supernördig...

/ B

PostPosted: Mon Feb 28, 2011 10:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Men då är troligen lokalt lagrad musik HELT UTE, utan "alla" streamar i realtid från nätet.

Lagra musik lokalt kommer att bli lika stenålders som spela vinyl, med lika entusiastiska die-hard killar som svär att DET är det enda rätta för maxprestanda. :mrgreen:
Ni läste det här först 8)
Jo, så är det. Och det är ju redan helt ute för den stora massan musiklyssnare i Sverige. Det är Spotify som gäller. Nu kommer norska Wimp också.

PostPosted: Mon Feb 28, 2011 16:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

linnstrom wrote:
Traktorpojken wrote:
... Den viktiga frågan tycker jag att Sportis ställde ovan: har du jämfört mot en välinställd NAS?
Jag vet inte vad som är "en välinställd NAS" min Nv+ har jag bara bytt fläkt o minne. Fördelen med två nätverksportar är ju att man kan använda den andra till NAS, radio eller annat om man så vill.

...
Kanske är jag som missförstår dig men jag tycker fortsatt att du duckar den viktigaste frågan; hur en dedikerad dator står sig mot en NAS.

Med tanke på hur noga du är med val av komponenter och programvara i datorn borde du ha väl så stor insikt i vad som gör en "välinställd" NAS som jag. Om man nu ska göra en utvärdering av vad som ger bäst prestanda måste man ge båda alternativen så goda förutsättningar som möjligt.

Utan en jämförelse mellan prestanda när man spelar upp från NAS resp dedikerad dator känns det ganska meningslöst att rekommendera andra att lägga ner pengar på en sådan dator. Men det kanske bara är jag som tänker så?

PostPosted: Mon Feb 28, 2011 19:33 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Traktorpojken wrote:
linnstrom wrote:
Traktorpojken wrote:
... Den viktiga frågan tycker jag att Sportis ställde ovan: har du jämfört mot en välinställd NAS?

...
Kanske är jag som missförstår dig men jag tycker fortsatt att du duckar den viktigaste frågan; hur en dedikerad dator står sig mot en NAS.
ja, jag duckar lite eftersom syftet var att visa att det fanns ett alternativ för de som tröttnat på Routrar, NAS och kommunikationsproblem. Jag stängde av min NAS i maj förra året efter att jag testat att spela musik på en USB-sticka som alternativ till min Karik som gått sönder i sommarstugan se min tråd http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f=6&t=6950. Där konstaterade jag att det lät bättre med USB-sticka än med min NAS. De jag har gjort nu är att jämföra min USB-sticka som var bättre än min NAS mot min nya dator, med och utan router, med min gamla pc och laptop.
De nya Nasarna som kommit ut nu har ett betydligare bättre och modernare gränssnitt än min gamla och de spelar säkert mycket bättre.

När jag spelade på min NAS arbetade jag väldigt mycket med den. bytte programvara, diskar, fläktar, minne och så fick jag fick problem med Twonky. Jag testade olika twonky och Netgear versioner men de vara alla sämre än de versioner jag hade. Jag gick över till att köra Asset på PCn och upptäckte att det blev mera gung på musiken och allt trassel med kommunikation försvann. Det var detta som fick mig att satsa på en dator istället men jag hade aldrig trott att resultatet skulle bli så här bra. Jag är mycket nöjd.
Som svar på din fråga, min gamla NAS NV+ har ingen chans mot min dator.

PostPosted: Mon Feb 28, 2011 19:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

linnstrom wrote:
...Som svar på din fråga, min gamla NAS NV+ har ingen chans mot min dator.
Tack! Som jag skrev tidigare så verkar du vara en systematisk person och då tyckte jag att det verkade konstigt om du inte hade svar på den frågan.

PostPosted: Mon Feb 28, 2011 22:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

25k för 1TB, huvva. Oavsett förbättring skulle jag väntat, priserna på SSD störtdyker ju för varje vecka...
Du har rätt. 4x250 GB Intel 510 kostar just nu 19.460:-

Det är 10 tusen mindre än skillnaden mellan Majik DS och Akurate DS. Så frågan blir då, vilket ger bäst musikförbättring?

/ B

PostPosted: Mon Feb 28, 2011 22:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej linnstrom
Jag tycker ditt koncept med en deikerad musik PC är mycket intressant! Faktiskt så hade jag själv denna idé när jag "inledde" min DS bana, men det blev aldrig av.
Som jag uppfattar det så har du PCn i lyssningsrummet. Störs du i så fall av ljudet från den (fläktar etc)? Jag såg att du hade valt chassi och moderkort som var extra tysta, men ändå?
Har du all musiken på SSD disk i PCn eller har du sekundär lagring någon annanstans också?

Jag ser att du också kör asset media server. Vet du om den finns för Linux (Ubuntu)? Om jag skulle göra samma sak som du skulle jag bara vilja ändra på en enda sak och det är att köra Linux istället för Windows. Dels så är det snabbare (startar på ca 1/4 av tiden som det tar för XP på samma dator) och dels så finns det inte lika många processer igång samtidigt.

Har du placerat PC på något särskilt sätt? Det finns anledning att tro att även placeringen av den borde påverka (eftersom Nas och switch påverkas av underlaget)

Har du PC'n ansluten på samma elektriska fas som DS spelaren?

Tack på förhand!

Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00