henriklh wrote:
Hej!
Av diverse skäl är jag ute efter sjusitsig bil, budgeten är flexibel men jag är ute efter maximal transport från A till B för pengarna, inget lull, inget tjafs, bara praktiskt och inga reparationer. Alla säten kommer att nyttjas tämligen frekvent.
Denna kravspec stämmer synnerligen illa in på en SUV eller äldre minibussar.
SUV är trånga och oflexibla. Ger definitivt inte max TP för pengarna.
Är det något jag lärt med genom åren (har haft en mängd familjebilar med 7säten, från V70 med extrasäte och uppåt) så är
flexibilitet ,
utrymme/komfort och
körsäkerhet det du ska leta efter.
flexibilitet - kan varje säte fällas/vikas ihop individuellt? Försvinner sätet ned i golvet eller behöver man lyfta ut 20kg säte? Kolla så man kan reglera lutning på ryggstöd/höjd på nackstöd individuellt. På 7pers, hur många olika storlekar på kroppar har du? Hur många kan sitta/sova/vila bekvämt? Kan man skjuta sätena individuellt fram/tillbaks så ben/barnstolar får plats? Eller skapa extra lastutrymme?
Utrymme/komfort - underskatta inte behovet av detta, för familjefridens skull! Glöm inte betydelsen av BRA klimatanläggning, blir KALLT eller HETT för de längst bak annars = irritation o bråk. FÅ bilar har säten längst bak med godtagbar komfort för allt annat än 6åringar.
körsäkerhet - kanske viktigaste punkten. SUV&äldre minibussar är livsfarliga; mycket vikt högt upp pga dess konstruktion, ofta lastade med en massa personer och last --> vikten kommer ännu högre. Att sedan vissa sätter på en takbox...ja vad säger man? Vansinne!
Av SUV skulle jag påstå att XC90 är det minst dåliga valet. Trång o svindyr i drift men annars underbar.
Avseende minibussar, strunta i de första generationernas modeller (Sharan o toyyan tex). Titta istället på nyare konstruktioner. Touran -04 var den första "moderna" familjebussen. Fransoser&jänkare spricker på kvaliteten, Japs har kass rostskydd/komfort, medioker säkerhet/flexibilitet men Mazda5 kan funka elller nyare Toyya Corolla Verso (från -06).
Dessa tre var top tre på min lista vid den tiden.
2002 köpte vi en ny Alhambra som var den mest moderna DÅ, men var aldrig nöjd...vilket jag iof visste då jag köpte den. Nu behöver man dock inte kompromissa längre! väldigt bra bussar finns numera beggade till bra priser.
En storlek upp finns Ford S-max/Galaxy (kom -06) som delar chassi. Väldigt personbilslika i allt! Grymt bra om man kan stå ut med märket.

SOLKLART bästa valet i den större klassen.
Men kolla först på Touran och därefter om plats behövs, någon av Fordarna.