Nu har jag gjort det!
Traktorpojken wrote:
Eller så köper man det man vill ha och det som man vet fungerar direkt...
Precis! Om du bara visste hur mycket det ligger i det...
Ayn wrote:
då ska de ju vara uppsatta så att man inte är förhindrad en massa av vilka föreställningar tillverkaren har om vad man vill eller inte vill använda enheten till...
Jag fattar inte vad Android fansen är ute efter när de hackar på Apple. En Androidplatta är ju så mycket mer begränsad än iPad, väldigt mycket färre appar, seg i användandet, dåliga pekskärmar etc. Är världen inte större än Flash? Ja, iPad kan inte köra flashkod på websidor, av företagspolitiska skäl. Men Android kan inte kan köra Apples 350 tusen appar, av företagspolitiska skäl. Vilket är respektive plattforms nackdelar, för dig som användare? Blir man verkligen "förhindrad en massa" av iPads brister och blir man inte alls hindrad av Androidplattornas brister? Sannolikheten för att man kan kan använda enheten till det man vill känns för mig betydligt större med en iPad.
Jag var i butik idag och provkörde ovan nämda surfplatta för 1495 kr. Man får knappt vad man betalar för. Två stycken fanns på display och den ena hade redan gått sönder... Den andra var grymt seg med dålig pekskärm och (som redovisat ovan) utan tillgång till Android Market. Istället fanns en "AndAppMarket" med dryga tusen appar. Segheten och känslan i pekskärmen gör att jag inte kan rekomendera den till någon. Genererar bara ren frustration, i en så koncentrerad form att jag skulle betala för att få undvika den. Enheten hängde sig och ibland dök det upp felmeddelanden med kinaöversättningar, usch!
Jag testade även Samsung Galaxy Tab (6kkr) och Viewsonic VIEWPAD 7" (4kkr), båda med 16 Gb minne. De kändes båda ganska likvärdiga (båda kostar ca 4kkr normalt) och betydligt snabbare, snyggare och med helt annan kvalitetskänsla än 7CK100. Men ändå ligger de långt ifrån den intuitiva känsla man får med en iPad. Segt att surfa och navigera i websidor, menyer m.m. Jag tappade faktiskt lusten ganska mycket för Android plattformen, baserat på dagens upplevelse. Det blir nog en iPad nån dag trots allt, för mig är den är värd sina slantar. Jag hoppas bara att generation 2 finns att få med 7" skärm, det hade varit smidigt.