Jag har aldrig kunnat besöka er affär eftersom jag är så sällan i Gbg nuför tiden. Men lycka till med flytten, och gör inte samma mistag som era föregångare på 90-talet med att skaffa tjusig butik i centrum men lite oklara hyreskontrakt om jag förstod saken rätt. I alla fall blev butikens historia kortvarig. Jag tror att Tonläget fortfarande har kvar en av deras soffor.
Mina råd, även om de kanske är önsketänkande, är att det gäller att ragga nya Linnkunder. Så bygg upp förtroende hos kunden. Respektera att kunden tycker det är dyrt till att börja med. Att som kund gå in i en HiFi butik och mötas av en toksäljare är inte roligt. När man får en pirrande känsla att det gäller att grabba hårt i plånboken och springa för att inte bli rånad, då kommer man inte igen. Men att möta någon som gillar musik, som har självförtroende att stå för det man säljer och sansat kan förklara varför den ena apparaten bättre än den andra, och som kan förklara Linns filosofi utan att mästra för mycket är roligt.
Linns filosofi, som jag uppfattar den, är i korthet att man skall bedömma kvaliten på en hifi anläggningen på samma sätt som man bedömmerkvalite på musik i allmänhet. Dvs. fråga inte hur basen/pianot låter utan hur basen/pianot spelas, och om man upplever en känslomässig reaktion. Den som gillar musik är därmed automatiskt också expert på att bedömma hifianläggningar.
Tanken med Linn är inte att köpa en dyr 'pryl' eller utan att man skall komma tillbaka och bygga upp sitt system Det finns dessvärre inte så många rika knösar i Gbg som vill köpa ett värstingsystem direkt på stört. Linn som märke är okänt och har dessvärre inte samma skrytfaktor i Askims villaområden som B&O eller ett bomba-bomba-pang-splash system från andra HiFi butiker.
Det är roligt att lyssna på värstingsystem, eftersom man så sällan får tillfälle till det annars. Men att som ny kund direkt tvingas lyssna på värstingsystemet under lång tid är inte så roligt. Det blir lätt att känner sig "pissed-off". Det är långt över budgeten, och man känner att man kommit fel. Linn värstingssystem är jätteroligt när man fått smak på Linn. Det bidrar till att öka köpbegäret.
Att lyssna på mitt-emellan system som är inom potentiell räckhåll år är roligt även för nya linnköpare. Det är roligt att säljaren också visar budgetsystemet utan att prata ner det tillförmån för värstingsystemet. Det är inte roligt att lyssna efter CD/DS spelare, eller högtalare och alltid höra det över AK2200 osv när AK2100 låter nästan lika bra till lägre pris. Som köpare tänker man, hur låter detta hemma hos mig jag som inte har råd med dessa dyra förstärkare.

Lycka till med nya butiken.