selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 12:00

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
 Post subject: Lågnivå sub
PostPosted: Wed Feb 02, 2011 13:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vet att denna diskution har varit upp tidigare, men tänkte slänga lite nytt ljus över den oftast när man kopplar sub för stereo lyssning använder man ju lågnivå från antingen höger eller vänster lågnivå ut från slutsteget, problemet när man endast använder vänster ellre höger kanal är ju att det försvinner basinformation

Nu annser många att det låter sämmre att köra med 2 st lågnivå h/v in u suben p.g.a att det uppstår jordlop, blir det alltid sämre?

Är dettta samma problem med alla subar eller blir resultatet olika?
Funderar om jag ska skaffa 1 till silverkabel till suben?

Problemet tycker jag med en sub kopplad med endast höger eller vänster är att det blir inte en fullständigt känns som det saknas något i vissa låtar

Posta gärna era egna intryck, har hört olika i denna fråga

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject: Re: Lågnivå sub
PostPosted: Wed Feb 02, 2011 14:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det enklaste, om än inte det billigaste, är att skaffa två subbar. En per kanal alltså. Även om en sub delas vid typ 80 Hz betyder inte det att allt ovanför 80 Hz är borta. Beroende på filtrets branthet kan man ha hörbar utnivå över 300 Hz eller högre.

Ytterligare fördel med två (eller fler) subbar är att man kan placera dom så att dippar och peakar tar ut varandra, man får en jämnare basåtergivning helt enkelt. Problemet är förstås att placera dessa så man inte sabbar integriteten med hö/vä-högtalarna, det är ju svårt nog redan med bara en (1) sub.

/ B

PostPosted: Wed Feb 02, 2011 15:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

en kabel ca 3000 kr
ny A345 60000 kr

PostPosted: Wed Feb 02, 2011 15:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
en kabel ca 3000 kr
ny A345 60000 kr
Tungt :-)

Men vill man ha det bästa så kostar det på... :-)
Sedan är ju alltid frågan, är det bättre med två billigare subbar än en dyr? Jämför med aktiv drift med flera billigare slutsteg än ett dyrt. Svår fråga.

/ B

PostPosted: Wed Feb 02, 2011 17:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
pekka71 wrote:
en kabel ca 3000 kr
ny A345 60000 kr
Tungt :-)

Men vill man ha det bästa så kostar det på... :-)
Sedan är ju alltid frågan, är det bättre med två billigare subbar än en dyr? Jämför med aktiv drift med flera billigare slutsteg än ett dyrt. Svår fråga.

/ B
Jag vet att Kalle på HF hade testat två enkla subbar och att enligt honom utklassade det en bättre sub.

PostPosted: Wed Feb 02, 2011 17:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

tja kanske, men den enda suben som hänger med fullt ut är ju klimax 345, anser inte att de billigare Linn subarna matchar 242 och bättre högtalare

PostPosted: Wed Feb 02, 2011 18:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ed wrote:
Jag vet att Kalle på HF hade testat två enkla subbar och att enligt honom utklassade det en bättre sub.
Subbar är svårt. De interagerar så mycket med rummet att det nästan bara går att testa med olika kombinationer, inte genom att estimera hur det låter i andra rum. I ett bra rum kan det fungera bra med endast 1 sub, och då blir naturligtvis resultatet bäst med bästa möjliga sub. I andra mer problematiska rum kan två enkla subbar totalt sett ge ett bättre resultat än en enda bättre sub. I sådana fall blir det givetvis ännu bättre med två bättre subbar, men då till ett annat pris :-)

Oavsett hur, jag skulle aldrig köra en singel-sub bara på en kanal utan absolut mixa v/h. I alla fall om man inte uteslutande spelar vinylskivor. I digitala medier kan man utan vidare separera signaler hur långt ner som helst. Om man hör det eller inte är en annan sak. I vinylskivor mixar man ofta signalen under ca 300 Hz eftersom det blir ett för tufft jobb för pickupen att spåra annars. Så med vinylskivor kan man hänga subben på vänster eller höger kanal utan att tappa information.

/ B

PostPosted: Wed Feb 02, 2011 19:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

För egen del så kör jag en sub, men är rätt övertygad om att två är överlägset i de flesta fall. Jag försökte med en kabel, men det blev ömsom bra ömsom mindre bra (olika skivor funkade olika bra). Toligen beroende på rummet, men inte för att det är svårt med noder etc. det behövs mycket stöd i botten och då hamnar nog även de högre frekvenerna återgivna från subben på en sådan nivå att de blir påtagliga/märkbara. Jag provade med två kablar, men det blev nte bra förrän jag bröt upp jorden på ena kabeln så att jordslingan bröts upp. Så har jag kört sedan dess och det funkar bra.

Jag skulle inte bry mig om dubbla silverkablar dock. Duger nog väl så bra med dubbla original sub-kablarna (är inte samma som de valiga svarta).

Om det bara är 345 som duger till Akurate får man nog prova. Två 226 är nog ett rätt starkt alternativ för ung. samma peng. Kanske för och nackdelar. Bör nog provas. Jag har mycket hellre 226:an till mina aktiva 212 än kör utan sub så nog är även 226 bra nog - i varje fall för mig.

PostPosted: Wed Feb 02, 2011 21:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker man måste upp i en viss kvalitetsnivå på subbar, annars kan det kvittta - oavsett vilka högtalare man har tillsammans med subben.
Hemma hos dig HCL lät subben väldigt integrerat. Om man lyssnade enbart på subben (örat mot) var den tight, snabb och spelar musik a la en 345. 226 kan även flytta luft till skillnad från föregångaren 221.
Så nu är det TVÅ subbar som är "bra nog".
De billigare subbarna bullrar mest enl mig.
Har inte hört Melodik men den är alla gånger redigt vass den med.

Vore kul att testa 2*226 vs 1*345.
Annars finns ju alternativet 4*226 plus 2st 4K-arryer, allt förpackat i två smidiga paket :wink:

PostPosted: Wed Feb 02, 2011 22:20 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

När jag körde M140 så hade jag M126 subben inkopplad även på två kanalslyssning.
Inkopplingen var först på vä kanal.
Jag provade sedan dubbla signalkablar utan bruten jordfläta.
Detta spelade bättre än enkel signalkabel.
Vet inte hur det hade spelat med bruten jordfläta men eftersom det inte vara något bekymmer så provade jag inte.

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I

PostPosted: Thu Feb 03, 2011 07:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

HCL wrote:
För egen del så kör jag en sub, men är rätt övertygad om att två är överlägset i de flesta fall. Jag försökte med en kabel, men det blev ömsom bra ömsom mindre bra (olika skivor funkade olika bra). Toligen beroende på rummet, men inte för att det är svårt med noder etc. det behövs mycket stöd i botten och då hamnar nog även de högre frekvenerna återgivna från subben på en sådan nivå att de blir påtagliga/märkbara. Jag provade med två kablar, men det blev nte bra förrän jag bröt upp jorden på ena kabeln så att jordslingan bröts upp. Så har jag kört sedan dess och det funkar bra.

Jag skulle inte bry mig om dubbla silverkablar dock. Duger nog väl så bra med dubbla original sub-kablarna (är inte samma som de valiga svarta).

Om det bara är 345 som duger till Akurate får man nog prova. Två 226 är nog ett rätt starkt alternativ för ung. samma peng. Kanske för och nackdelar. Bör nog provas. Jag har mycket hellre 226:an till mina aktiva 212 än kör utan sub så nog är även 226 bra nog - i varje fall för mig.
JO 226 är riktigt bara, men tycker den blir lite entonig jämfört med 345, angående silver kabel så tycker jag det är rätt stor skillnad på suben med silver, blir ganska mycket mindre mullig i ljudet

PostPosted: Thu Feb 03, 2011 11:47 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag kör med 2 silver från KK, då jag har dessa ledigt pga balanserat på högtalarsidan.
Jag vart possetivt förvånad över hur svårt det är att få K345.an att låta illa. Jag hade nog förväntat mig betydligt mer jobb för det inte bara ska låta bullrigt. Redan ur kartong lät det hyffsat men jag antar att det beror på att rummet.
Det svåra är ju att få den att spela i exakt takt med 350:Orna som spelar extremt djupt redan de. men det är ju bara att ligga i o justera. Jag har min placerad mitt mellan frontarna medans i instruktionsboken står att den ska placeras nära ena frontaren. Detta tycker jag dock inte låter så bra i mitt rum då man man tydligt hör var ljudet kommer ifrån(h/v). Jag antar ev. att hade jag suttit längre ifrån hade detta varit ett mindre problem. Har hört 345:an i andra system placerad på ena sidan och då lät det bra, men som sagt det var längre anstånd till lyssningspossition.
Quote:
Vore kul att testa 2*226 vs 1*345.
Annars finns ju alternativet 4*226 plus 2st 4K-arryer, allt förpackat i två smidiga paket :wink:

Jag hade detta i tankarna då priset är ungefär likvärdigt men jag resonerade kvalite' för kvantite', jämförde dock inte så vad vet jag.
Du menar 4*Sizmik 10.25...

PostPosted: Thu Feb 03, 2011 13:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
JO 226 är riktigt bara, men tycker den blir lite entonig jämfört med 345,
Det är mitt intryck också. Karaktärsmässigt är nog 221 närmare 345, men med begränsad kapacitet och inte samma bråddjup. Hur två st. 226 står sig jämfört med en 345 är inte glasklart i.o.m. att det ju är en uppenbar kompromiss med bara en sub. I synnerhet om man bara ansluter en kanal.

Skillnaden med bruten jord i ena kanalen är att det spelar med mycket bättre flyt. Det låter stelt och klart sämre med båda jordarna anslutna. Inte direkt dåligt kanske, men ... allt i mitt system då.
pekka71 wrote:
... angående silver kabel så tycker jag det är rätt stor skillnad på suben med silver, blir ganska mycket mindre mullig i ljudet
Skumt. Borde inte vara någon våldsam skillnad, men jag har inte provat så du har säkert rätt.

F.ö. kör jag subben ungefär mitt mellan huvudhögtalarna och (som sagt) med båda kanalerna anslutna (samt med jorden uppbruten i ena kanalen). Blev inte riktigt bra på annat sätt. Jag sitter rätt lång från så det är inte där problemet ligger (hos mig).

Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC+02:00