selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 15:07

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4
Author Message
PostPosted: Tue Feb 01, 2011 18:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Bill50x wrote:
Till exempel vet jag att det inte krävs Linn-grejor för att uppnå nirvana, snarare att det många gånger är tvärtom.
Vad menar du med tvärtom?
Att andra grejor än Linn´s är bättre på att plocka fram musikens innersta väsen... :-)

/ B

PostPosted: Tue Feb 01, 2011 20:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Lejonklou wrote:
Bill50x wrote:
Till exempel vet jag att det inte krävs Linn-grejor för att uppnå nirvana, snarare att det många gånger är tvärtom.
Att andra grejor än Linn´s är bättre på att plocka fram musikens innersta väsen... :-)

/ B
Jaså du har varit iväg och lyssnat på ATC :mrgreen:

PostPosted: Tue Feb 01, 2011 21:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Lejonklou wrote:
Bill50x wrote:
Som t.ex.?
Bill50x wrote:
..., snarare att det många gånger är tvärtom.
... många ggr? Man måste ändå berömma dig för din förmåga att lyckas lyssna på halvtaskigt uppställda och/eller tvivelaktigt komponerade Linn-anläggningar. För det är väl ändå flera anläggningar du hört i.o.m. att du skriver att det är "många gånger" som det är tvärtom.

De Linn-anläggningar och då f.f.a. de i hemmiljö som jag hört har (nog vad jag kan påminna mig) samtliga spelat på ett utmärkt sätt. T.ex. hjälpte jag en kompis att installera ett Majik DSi-system med M109:or och en 221 sub och det blev jättebra. Klart bättre än alla icke Linn system som det spelas på i butik i GBG idag. Möjligen bortsett från en flera ggr dyrare Naim-rigg. Så långt jag hört d.v.s.

PostPosted: Tue Feb 01, 2011 21:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
Jaså du har varit iväg och lyssnat på ATC :mrgreen:
Nä, faktiskt inte, dom har jag missat än så länge.

Nu var jag lite kategorisk i mitt uttalande ser jag nu när jag läser igen. Jag menade inte att (alla) andra grejor är bättre, bara att det finns utrustning som i vissa fall presterar bättre. Tex rörsteget The Dream i kombination med högtalaren Hesselvall II (extremt lättdriven högtalare konstruerad av Ingvar Öhman, speciellt gjord för rörsteg) är en kombo som låter mycket övertygande. Man gillar helt enkelt musiken och funderar inte så mycket på återgivningen. I sann tunedem-anda :-) Förstärkaren är ganska dyr med sina 180 tusen, högtalarna mer rimliga med typ 30.

/ B

PostPosted: Tue Feb 01, 2011 21:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

HCL wrote:
... många ggr? Man måste ändå berömma dig för din förmåga att lyckas lyssna på halvtaskigt uppställda och/eller tvivelaktigt komponerade Linn-anläggningar. För det är väl ändå flera anläggningar du hört i.o.m. att du skriver att det är "många gånger" som det är tvärtom.
Jag har inte bara lyssnat på dåligt komponerade/uppställda Linn-anläggningar :-)
Det är helt enkelt så att jag inte med automatik anser att Linns grejor är bäst utan lyssnar och jämför.

Och ja, jag har lyssnat på ett hyggligt antal Linn-anläggningar. Från gamla skramliga Kan till Komri, från mina egna enkla LK-lådor till Klimax.

Och innan du sågar mina åsikter jäms med fotknölarna, låt mig påminna om att jag spelar på en komplett Linn-rigg hemma, bortsett från högtalarna. Och högtalarna är ju den komponent som betyder minst, eller hur?

/ B

PostPosted: Wed Feb 02, 2011 14:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
...Det är helt enkelt så att jag inte med automatik anser att Linns grejor är bäst utan lyssnar och jämför.
Det låter krångligt. För egen del så vet jag ju redan innan att Linn alltid är bättre och att allt annat är skit. På så sätt behöver jag inte lyssna så länge eller inte alls. Det räcker ju att titta på apparaterna för att veta om det är bra eller dåligt!?
Bill50x wrote:
Och innan du sågar mina åsikter jäms med fotknölarna, låt mig påminna om att jag spelar på en komplett Linn-rigg hemma, bortsett från högtalarna. Och högtalarna är ju den komponent som betyder minst, eller hur?
Saknar såg och är rädd om knölarna.

PostPosted: Wed Feb 02, 2011 19:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

HCL wrote:
Bill50x wrote:
...Det är helt enkelt så att jag inte med automatik anser att Linns grejor är bäst utan lyssnar och jämför.
Det låter krångligt. För egen del så vet jag ju redan innan att Linn alltid är bättre och att allt annat är skit. På så sätt behöver jag inte lyssna så länge eller inte alls. Det räcker ju att titta på apparaterna för att veta om det är bra eller dåligt!?
Bill50x wrote:
Saknar såg och är rädd om knölarna.
:cry: Suck - ännu ett exempel på när entusiasm går över i någon slags fundamentalism..

Det finns en artikel i senaste Hifi & Musik om Tobias Lindell som i någon mån anknyter/bekräftar/dementerar grundfrågan i denna tråd.

//Per

PostPosted: Wed Feb 02, 2011 19:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ibland gör sig ironi bättre utan :wink: :wink: Det ska väl ändå vara liite tvetydigt och klurigt att tyda meningsutbytet på ett nätforum. Konsensus är inte helt vanligt heller å andra sidan.. Allt som oftast handlar det ändå mest om att hjälpa varandra med olika spörsmål och problem. Det gör vi helt gratis - inte så dumt. :)

PostPosted: Wed Feb 02, 2011 20:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

[Naim]-(Linn) wrote:
Ibland gör sig ironi bättre utan :wink: :wink: Det ska väl ändå vara liite tvetydigt och klurigt att tyda meningsutbytet på ett nätforum. Konsensus är inte helt vanligt heller å andra sidan.. Allt som oftast handlar det ändå mest om att hjälpa varandra med olika spörsmål och problem. Det gör vi helt gratis - inte så dumt. :)
Visst är det så - och då är vi den bästa av världar. Dock borde vissa kanske trots allt använde smileys för att undvika missförstånd :wink:

Mitt inlägg var från början endast tänkt att tipsa om artikeln - som ju faktiskt hade med grundfrågan att göra...

Per

PostPosted: Wed Feb 02, 2011 21:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

:mrgreen:

PostPosted: Wed Feb 02, 2011 21:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

HCL wrote:
:mrgreen:
:wink:

PostPosted: Thu Feb 03, 2011 14:08