selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 06:56

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Sun Jan 09, 2011 10:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

[Naim]-(Linn) wrote:
Men det är väl lite väl mycket generaliserande i den här tråden. 99% (om jag ska generalisera lite själv) av alla inspelningar sker i studio. Skulle de vara förkastliga och sakna sväng och närvaro för det? Knappast. Som om musiker inte vet vad de håller på med. ...
I varje fall jag avsåg inte att såga studioinspelningar som sådana utan syftade på de inspelningar som inte blivit så bra som de säkert skulle kunna varit eller kanske faktiskt var innan mastringen.

F.ö. Håller jag med och dessutom är min erfarenhet att i stort sett alla skivor är mycket bättre än vad de tycks vara avspelade med de flesta anläggningar.

PostPosted: Sun Jan 09, 2011 10:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

torig wrote:
Kanske är det så att vi som gillar Linn numera slutat "att stampa med foten", för att i stället gräva ner oss i detaljer.

Hua, Linn kanske har blivit som "alla andra" hi-end-märken. Där lyssnarna av desamma numera sitter som stenstoder och snöar in på detaljer och glömmer bort att lyssna på musiken :wink:
Jag tror nog fortfarande att just Linn-köpare f.f.a. tillhör kategorin musikorienterade hifi-köpare till skillnad från många (de flesta?) audiofiler. Att jag överväger - de flesta - beror på att jag allt som oftast slås av hur dåliga (musikmässigt), nära nog alla, s.k.high-end anläggningar är och vilken oerhörd okunskap (de tycks inte lyssna på hur deras anläggningar spelar musik ö.h.t.) som de flesta hifi-handlare visar upp.

PostPosted: Sun Jan 09, 2011 18:53 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Den enskilt största enskilda faktorn är utan nämnvärd konkurrens, skit bakom spakarna =)

-------------------
1+1=1

PostPosted: Sun Jan 09, 2011 22:41 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Hej, tror att jag ansluter till föregående talare, det är live som det 'händer'. Man gör en låt i rep-lokalen, man jammar fram alstret. Sedan när det sitter vii man göra den perfekta inspelningn i studio. "Perfekt" är ofta raka motsatsen till tryck/känsla/energi. Så gör man ett par overdubs - det blir knappast bättre. Mitt paradexempel är Deep Purple Lazy - Jämför Machine Head-versionen med Made in Japan, då talar vi ändå om en enastående väl inspelad studio.

Sedan kompressorer och andra studiotricks för att få saken att tilltala iPod generationen yttermera försämrar upplevelsen.

PostPosted: Mon Jan 10, 2011 13:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Min erfarenhet i detta ämne är att när jag hade en enkel icke linn anläggning lät ofta live plattorna ganska dåliga och jag ville ju så gärna att de skulle låta bättre eftersom, musik är ju egentligen en liveprodukt. Men ju bättre min anläggning har blivit desto bättre låter en liveplatta.

PostPosted: Mon Jan 10, 2011 14:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

ed wrote:
Min erfarenhet i detta ämne är att när jag hade en enkel icke linn anläggning lät ofta live plattorna ganska dåliga och jag ville ju så gärna att de skulle låta bättre eftersom, musik är ju egentligen en liveprodukt. Men ju bättre min anläggning har blivit desto bättre låter en liveplatta.
Tja, fast det finns gott om liveinspelningar som är så dåliga att de bortom all räddning så att säga. Och då menar jag inte musikaliskt. Sen behöver inspelningen inte vara perfekt i livesammanhang och det är ju sällan den är det. Det ligger i dess natur att det kan vara svårt att få till det. Jag har tidigare länkat till en liveinspelning av en Stevie Wonder-konsert i London 1974, när det eftersöktes liveinspelningar. Det är riktigt sopigt ljud, men väldigt kul att lyssna på ändå. Man kan förstås tåla diverse brus och oljud om musiken är bra. Ibland tar det dock överhanden och det blir inte roligt att lyssna på för det är bara för burkigt och jobbigt. Kanske kan dr. Linn råda bot, kanske inte.. 8)

PostPosted: Mon Jan 10, 2011 16:34 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Iv'e been busy going round a few studios in Gothenburg and checking out things ,,, still not heard playback better than a Klimax System and have horrified a few people working in studios with the Klimax system.

Check out the TV series on ''Abbey Road Studios'' where mostly they play in as if it were a live gig even if it's with separate channels so there is cohesion in the timing. What I see here and in most studios is recording of individual voices or instruments, one at a time. Lots of work is then done on programs like 'protools' to put it all together, moce the sound stage around, flatten it off so it sounds analogue etc etc. A shitty system! The more they play with it the worse it gets!

Not all studio processes are bad! I have the Gogobot tracks prior to ''mixing'' and after and ''mixing'' it's fantastic! Should be I guess as it was done by LA music producer Paul Lani (who has worked alongside David Bowie, Prince, and U2 to name but a few). Most of that musik was created in protools so I guess it's expected that the timing is as good as digital can be.

With real instruments and real people I just wish they would play it as a band, in in analogue and just leave it alone. I think the fact that people have such high regard for old vinyl is less to do with the quality of the format but more to do with the simpler but superior recording process. I mentioned U2 above with Paul Lani but honestly they play around so much after the recordings that they kill off some of the best music in the world. Just to see and hear them live to realise how good they really are! REALLY GOOD!

P.S: Gogobot first single release is 26 January then bi-monthly with 5 more ,,, my tip for UK biggest newcomers 2011. You can already listen to all six singles here in the shop in 24 Bit!

Long live **REAL MUSIC** and my recommendation ... get out there and see some LIVE Gigs!

www.linnhifi.blogspot.com

PostPosted: Mon Jan 10, 2011 21:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ed wrote:
Har samma erfarenhet även om den inte är låst till specifikt Linn... Ju bättre anläggning, ju bättre låter det om live-inspelningar. Samma sak gäller för övrigt sk low-fi inspelningar, typ sådana som vissa artister spelar in i sina egna vardagsrum eller liknande enkla förhållanden. Med en bra anläggning hör man förvisso brus, skrammel, ibland viss burkighet, dist i mik´ar osv. Men musiken kommer finns där och "skräpet" ligger på något sätt utanför. Det hörs men stör ej, ungefär som musiken kommer fram på en LP12:a.

/ B

PostPosted: Mon Jan 31, 2011 00:11 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Nu vet jag inte riktigt vad trådskaparen är ute efter men enligt mig uppstår de flesta problemen under mastringen. Skivbolagen ställer krav på mastringstekninkern för att det ska låta "högt" när det spelas i radion. Det enda vapen som teknikerna har för att få behålla jobbet är att komprimera skiten ur musiken. Jag har sett artiklar på internet där man visar exempel på hur vanlig hitmusik faktiskt "klipper" topparna. Detta är oerhört vanligt. Kommer tyvärr inte ihåg några länkar men sök på Mastering (problems, kills the music, death eller liknande) så hittar ni säker en mängd med intressant information.

PostPosted: Mon Jan 31, 2011 00:15 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Hittade lite information. Loudness War är tydligen sökordet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war
http://musicmachinery.com/2009/03/23/the-loudness-war/
http://stereosubversion.com/commentary/ ... 8-02-2009/
http://turnmeup.org/

PostPosted: Mon Jan 31, 2011 09:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

http://www.sonymusic.se/blogg/sony-musi ... mment-2581

skrev ett logg inlägg här kanske fel ställe men om alla här på selleri börjar gnälla på sony kan man kanske ialla fall lyfta problemet till ytan

För tyvärr kommer vi ju inte att bli hjälpta genom att sitta här och beklaga oss, så jag tycker så här klistra in länkar/epost där alla mailar in sina åsikter om hur dåliga nya inspelningar är

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Mon Jan 31, 2011 09:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

info.sweden@sonymusic.com

skriv några rader, tar inte många sekunder, förmodligen händer inget men vad finns att förlora?

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Mon Jan 31, 2011 11:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Uppmanar alla att trycka på för att få bättre inspelningar men jag tycker att fokuseringen på loudness war är felriktat.
Att skylla oförmåga att njuta av musik på just kassa inspelningar är att missa det viktiga.
Dålig installation och dåliga grejjer ger KLART större skillnad än några dB kompression.

På en bra anläggning är de allra flesta inspelningar musikaliskt OCH ljudmässigt njutbara.
Och som tidigare skrivit räcker det med ett billigt system tex LP12/Nait/Kan rätt installerat i rummet.

Men om vi snackar ANDRA dumheter skivbolagen gör, mest med äldre inspelningar; remastring mm som kvaddar det musikaliska budskapet (tar bort brus, mixar om mm) - DÅ kan man snacka förstörd inspelning. Ofta låter dessa inspelningar musikaliskt dåliga.
Men enbart en komprimering av inspelningen är inte SÅ farlig imho!

U2 o Metallica får mycket skit på nätet för kassa inspelningar - men det är inte riktigt. Men de kräver ett mycket bra system. Låter skramligt o rörigt på mediokra system.
Man kan iof förstå kritiken, de har inte mixat så det ska passa gemene mans grejjer precis...(liiiite dist på sång/ljud, en hel del lager av musik o ljud i bakgrunden, det panoreras flitigt - allt detta skapar bara en ljudsmet om inte anläggningen klarar av att hålla isär )
Men på et lysande bra system inser man hur BRA det verkligen är!

Last edited by sportbilsentusiasten on Mon Jan 31, 2011 12:00, edited 1 time in total.

PostPosted: Mon Jan 31, 2011 11:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det här med loudness war är en helt annan diskussion. Visst är det knasigt att komprimera sönder och samman så att det tom. fuldistar. Allt för att volymen ska ligga på max. Det är ju helt befängt det där med radiostationer och volymmaximering. Det skulle inte vara speciellt svårt för ljudtekniker på radiostationer att höja volymen själva. Och något ska de väl ha att göra? - förstärkarna - visa vad de kan med sin cape och sitt svärd.

Sen hjälper det nog föga med att skriva till Sony. Det har utvecklats en kultur i många år nu. Där det pumpas volym till (och över) bristningsgränsen av producenter och ljudtekniker både här och där. Dessutom ges det musik i en aldrig tidigare skådat/hörd omfattning. Skivbolagen kan inte diktera någonting snart. De är döende drakar. Man kan lika väl starta eget skivbolag och distribuera över hela världen själv eller i samarbete med andra direkt på nätet.

PostPosted: Mon Jan 31, 2011 12:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
U2 o Metallica får mycket skit på nätet för kassa inspelningar - men det är inte riktigt. Men de kräver ett mycket bra system. Låter skramligt o rörigt på mediokra system. Man kan iof förstå kritiken, de har inte mixat så det ska passa gemene mans grejjer precis...(liiiite dist på sång/ljud, en hel del lager av musik o ljud i bakgrunden, det panoreras flitigt - allt detta skapar bara en ljudsmet om inte anläggningen klarar av att hålla isär )
Men på et lysande bra system inser man hur BRA det verkligen är!
Jo, fast man kan ju inte mixa så att det bara passar en promille av de system det ska spelas på heller - då menar jag en sådan inspelning som Metallicas senaste, som uppenbart är riktigt svårt att få rätt fason på. Fast de har å andra sidan också ett ganska egensinnigt ljudideal också :D. Det är ändå 'Trash Metal' vi pratar om :mrgreen:.

Det finns ju inspelningar som är så bra att de rinner som smält smör genom vilken anläggning som helst och de borde också låta riktigt fantastiskt i toppbra system med rätt tune dem.

Last edited by [Naim]-(Linn) on Mon Jan 31, 2011 12:21, edited 1 time in total.

Post new topic  Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00