selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 15:15

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Köp av Basik
PostPosted: Sun Jan 23, 2011 14:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hallå! jag har lite frågor till er som kan. Det är så här att jag i köptankar på en basik,espek alt majik 140.Detta kommer i framtiden drivas av majikserien men i början av begagnat.Så till frågorna.
1.måste man ha separat motorstyrning til basik,hur ser det ut med reservdelar samt service?
2.ska jag satsa på nya 140 eller beggade espek?espek har jag hört som jag gillar,140 har jag inte haft möjlighet att lyssna på.
3.vad ska jag driva detta med så länge pengar sparas till tex majik dsi m.m?
tack på förhand....

Post subject: Re: Köp av Basik
PostPosted: Mon Jan 24, 2011 08:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag fattar det som att du vill ha en anläggning där du kan spela både vinyl och flac? I så fall, vilket format vill du satsa mest på? Har du mycket vinyl idag? Jag tror att du får mer ut av svaren om du specificerar ungefär vilken budget du har totalt sett, samt skriver var du spelar på idag.

PostPosted: Mon Jan 24, 2011 13:50 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

idag så spelar jag på ett 5,1 system men jag kommer att köra 2 kanal framöver.jag är nog mest sugen på att köra vinyl så att det blir nog att köpa basik+majik140 till att börja med.sen spara pengar till resterande.20k borde räcka till det.är det fel väg att gå?sen en till fråga!jag har idag ps3 samt viasats hd box,måste jag ha recievern kvar eller går det att koppla till 2kanalare?förutom att jag tappar hdmi för bilden...

PostPosted: Tue Jan 25, 2011 00:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om det är fel eller inte beror ju mest på vad du tänker på sikt. En Basik som komplettering i ett DS-system är det ju inget fel på, men om du vill köra vinyl som huvudkälla så borde du satsa på en LP12 istället och spara in lite på högtalare. Det finns ett par Ninka till salu nu för löjliga 4500. Köper du dem kan du inte göra fel.

PostPosted: Tue Jan 25, 2011 19:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

henriklh wrote:
Om det är fel eller inte beror ju mest på vad du tänker på sikt. En Basik som komplettering i ett DS-system är det ju inget fel på, men om du vill köra vinyl som huvudkälla så borde du satsa på en LP12 istället och spara in lite på högtalare. Det finns ett par Ninka till salu nu för löjliga 4500. Köper du dem kan du inte göra fel.
hade liknande funderingar själv men med katan som alt.
men det lutar mot basik,majik140 samt något att driva med.har jag fel om jag tror att majikDS-I har försteg?och om man kör med tex majik 6100 att man kan köra majikerna aktivt?eller om man skippar DS-I och kör LP12a måste man ha ett separat försteg då?

PostPosted: Wed Jan 26, 2011 08:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Majik DS-I har både försteg och slutsteg, samt en MM-ingång (tror jag?) så du kan köra Baskik/LP12-MajikDSI-Majik-140 utan annan övrig utrustning än Dator/NAS/styrenhet till DS-delen. Du behöver dock totalt åtta kanaler för att köra Majik 140 aktivt, men jag tror inte att det går att stoppa in aktiv-kort i DSI, så du det räcker nog inte med en M6100 (som har sex kanaler) för det.

Däremot så tror jag fortfarande att du måste bestämma dig för om du vill lyssna på vinyl som en kul grej eller om du vill satsa på skivspelaren, Basik är betydligt enklare än LP12. En annan sak är att en Basik i gott skick är rejält svår att få tag på, jag har letat efter en till en kompis i snart ett år nu utan att lyckas hitta en. Mitt råd är att skippa vinylen om du inte redan har en massa skivor.

PostPosted: Wed Jan 26, 2011 12:32 
Moderator
Moderator

Majik DSi har grammofonsteg inbyggt. Jag har också för mej att man kan använda aktiva kort i den, så tillsammans med ett Majik 6100 kan man driva Majik 140. Då jag inte kan DSi i detalj så får någon rätta mej om jag har fel.

PostPosted: Wed Jan 26, 2011 13:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Attachment:
aktivt.png
aktivt.png [ 23.17 KiB | Viewed 1367 times ]
http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/M ... stallation

:arrow: FYI

PostPosted: Wed Jan 26, 2011 16:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej

Jag tycker du ska lägga slantarna på ett par Espek drivna av ett 2250 slutsteg. Där har du en playback som du kan leva med ett bra tag och samtidigt får du pengar över till en bättre källa. Skulle tro att detta blir billigare än M2100 / M140.

PostPosted: Wed Jan 26, 2011 19:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Christian wrote:
Hej

Jag tycker du ska lägga slantarna på ett par Espek drivna av ett 2250 slutsteg. Där har du en playback som du kan leva med ett bra tag och samtidigt får du pengar över till en bättre källa. Skulle tro att detta blir billigare än M2100 / M140.
ja espek kan jag absolut tänka mig.DS-I är hur som helst inte aktuellt just nu,kanske framöver.kommer att gå över til 2kanal och då är det vinyl som lockar.jag har dock inte sett några beggade espek ute nu på ett tag.svart ska dom vara!jag är dock som sagt grön på ämnet,vad är kriterierna man ska kolla på ang köp av LP12?

PostPosted: Wed Jan 26, 2011 19:25 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Ska du köpa en LP 12 a så tycker jag att den ska ha Cirkus och Lingo, helst Lingo 2. Dom gamla 12 orna utan cirkus låter väl ok men dom känns ändå rätt så trötta med dagens mått mätt. Gärna en Akito 2 tonarm och en Adikt, AT-95 funkar också ok som pick-up.

PostPosted: Wed Jan 26, 2011 19:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

jonas wrote:
Ska du köpa en LP 12 a så tycker jag att den ska ha Cirkus och Lingo, helst Lingo 2. Dom gamla 12 orna utan cirkus låter väl ok men dom känns ändå rätt så trötta med dagens mått mätt. Gärna en Akito 2 tonarm och en Adikt, AT-95 funkar också ok som pick-up.
vad snackar vi för stålar för en sådan?

PostPosted: Wed Jan 26, 2011 21:07 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

morgan wrote:
jonas wrote:
Tror du kan få en sådan för 15-17 tusen någonting beroende på ålder och skick. Det funkar ju med en enklare tolva också men då smyger sig uppgraderingsdjävulen på fortare an man anar :twisted:

PostPosted: Thu Jan 27, 2011 19:19 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

jonas wrote:
morgan wrote:
jonas wrote:
Tror du kan få en sådan för 15-17 tusen någonting beroende på ålder och skick. Det funkar ju med en enklare tolva också men då smyger sig uppgraderingsdjävulen på fortare an man anar :twisted:
ja jag har hört att det är en jobbig djävul!som sagt det skulle vara kul att komma igång med en stereo ganska snart,15-17k är lite mycket,då får högtalarna vänta.men om det skule dyka upp någon billigare 12a skulle jag nog slå till.jag tycker det verkar vara mindre begagnat ute nu än tidigare?fanns ofta 5140/espek,katan ute.

PostPosted: Fri Jan 28, 2011 18:42 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag tror inte du kan hitta en billigare och bättre högtalare begagnat än Katan. Brukar ligga begagnade för 3500-4000 kr inkl. stativ.
Och dom räcker långt.

En enklare tolva kan fakiskt låta bra om den är i bra skick. Dom har ju några år på nacken så du får kolla om den är servad och justerad med jämna mellanrum. Se bara upp med Akito 1 armarna för dom brukar generellt vara skadade. Ska du ha en billig motorstyrning så skulle jag satsa på en Majik istället för en Valhalla. Främst p.g.a ålder och att dom kan ge upp.

Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00