selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:29

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
PostPosted: Thu Apr 08, 2010 17:17 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Har funderat lite kring olika volymkontroller, mest för att få så mycket prestanda per krona som möjligt.

Vad jag har förstått av digitala volymkontroller, så låter de bättre ju närmare full volym de kommer.
Vid full volym låter de perfekt, eftersom det är ett fullständigt genomsläpp av den digitala strömmen. Bit perfekt.
Ta till exempel majik DS som exempel.(digital volymkontroll)

Alltså får man mera välljud om man har ett svagt slutsteg efter en digital volymkontroll, eftersom man då kan ha högre volym inställd.

Är det samma sak med analoga volymkontroller att de låter bättre ju högre volym man har?

Jag funderar på om min anläggning faktiskt låter bättre om jag lägger lk1:an åt sidan och bara kör med digitala volymkontrollen i mitt ljudkort.. Och således funderar jag på att uppgradera till ett bättre men svagare slutsteg, för att kunna skippa försteg helt(som en tillfällig mera välljudande lösning, tills en Kikkin investeras)

Jag vet att källa borde prioriteras, men har svårt att släppa smidigheten att använda ett ljudkort.

Edit: Efter att ha blivit haffad av språkpolisen, har jag nu rättat mina grammatiska fel.

Last edited by doze84 on Thu Apr 08, 2010 21:00, edited 1 time in total.

PostPosted: Thu Apr 08, 2010 17:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är nog snarare känsligheten på slutstegsingången du ska hålla koll på om du vill köra med full volym på försteg/cd/ds-spelare.* I princip alltså välja ett slutsteg med låg förstärkning (och som kräver hög nivå in för att ge full effekt). Skillnaden mellan ett 100- resp 200-watts steg är ju bara några decibel.

Men. Enkla ljudkort i datorer kanske låter sämre när du drar ner volymen men mer kvalificerade produkter ska inte lida av sådant. Visserligen får du sämre upplösning vid lägre volym, å andra sidan är örat inte lika känsligt då.

Det finns ett "men" till. Tex LK1:an är gjord för att driva ett rejält slutsteg. Det är inte alls säkert att ljudkortet i datorn är det. Ja, möjligen avsett, men frågan är om det kan det? Alla teorier till trots, det kanske ändå låter bättre med ett separat försteg. Som vanligt, rådet är att lyssna! Ljudkort, försteg, källor etc som inte orkar med att driva ett slutsteg ordentligt brukar avslöjas på att de inte orkar ge ordentligt tryck i musiken. I värsta fall låter det tunt och distat men vanligen bara lite "trött" och oengagerande.

/ B

* Edit:
Man kan ju också löda in en permanent "nivåkontroll" i slutsteget, dvs ett par fasta motstånd som sänker ingångskänsligheten. Men det ska man inte göra om man inte är säker på vad man gör :-)

Last edited by Bill50x on Thu Apr 08, 2010 17:39, edited 1 time in total.

PostPosted: Thu Apr 08, 2010 17:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej
språkpolisen i mig kan inte låta bli ett litet påpekande i all välmening. :wink:
doze84 wrote:
Vad jag har förstått av digitala volymkontroller, så låter dem bättre ju närmare full volym dem kommer.
Det heter "så låter de bättre ju närmare full volym de kommer. I talspråk dom, men aldrig dem.

PostPosted: Thu Apr 08, 2010 18:00 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Christian wrote:
Hej
språkpolisen i mig kan inte låta bli ett litet påpekande i all välmening. :wink:
doze84 wrote:
Vad jag har förstått av digitala volymkontroller, så låter dem bättre ju närmare full volym dem kommer.
Det heter "så låter de bättre ju närmare full volym de kommer. I talspråk dom, men aldrig dem.
Ja det verkar som jag alltid träffar 100% fel när jag försöker använda dem och de..:D
Har googlat de båda orden och förhoppningsvis blivit lite klokare på dem.

PostPosted: Fri Apr 09, 2010 23:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

doze84 wrote:
Har googlat de båda orden och förhoppningsvis blivit lite klokare på dem.
Där satt den! :D

PostPosted: Mon Jan 24, 2011 17:01 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Håller på installerar ett par svängiga datorhögtalare jag hittat(i ett skåp hemma), som aldrig förut fått en vettig installation), och undrar om man kan vinna på att höja volymen till max och sätta kikkinen innan?

Frågan blir ju då om alla analoga volymkontrollrar låter bäst på full volym?

...
Min bror limmade igen alla lufthål för att göra basen tightare, en gång för länge sen på dessa.
Upptäckte hur bra de här var efter att ha installerat och provat en linnbutiks bästa datorhögtalarerekommendation med satelliter från dessa högtalare. Sen provade jag även denna sub och insåg att precis hela mitt över 10år gamla paket var mycket bättre.

PostPosted: Tue Jan 25, 2011 23:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

doze84 wrote:
... undrar om man kan vinna på att höja volymen till max och sätta kikkinen innan?
Prova och berätta hur det gick!
Quote:
Frågan blir ju då om alla analoga volymkontrollrar låter bäst på full volym?
Nej, inte alla. De kan vara uppbyggda på olika sätt, så det beror på. Om den analoga kontrollen bara dämpar signalen in till kretsen så är det troligt att max är bäst. Kanske är de flesta billiga datorhögtalare uppbyggda så, jag vet inte. Men det kan också vara exempelvis så att kontrollen reglerar hur mycket kretsen förstärker signalen och då låter det troligen bäst på en viss volym någonstans på skalan. Över och under den punkten blir det sämre.

Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00