selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 15:00

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat Jan 22, 2011 19:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kommer bygga helt nytt på övervåningen till sommaren/hösten. Min fundering är om det är värt att göra ett dedikerat rum då. Rummet kommer få snedtak med högsta höjd på ca 4.2 meter. Kommer kunna förstärka golvet så det blir stumt och även taket. Kommer inte få väggar som vanligt, utan bara lodräta väggar på två motsatta sidor, de andra kommer ha 45 graders lutning från golv till tak. Nån som har erfarenhet av detta? Bra eller dåligt? Min fundering om det helt enkelt är värt att göra ett speciellt rum för detta eller om den ska stå kvar i mitt rektangulära rum på nederplan även i fortsättningen, med lite svajjigare golv och mjukare väggar.

Tips och råd mottages gärna! :)

PostPosted: Sat Jan 22, 2011 21:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Min enda erfarenhet är att jag installerat en och annan anläggning (mestadels mina egna) i ett antal rum/lägenheter/hus. Jag är inte akustiker eller något åt det hållet. Jag kan börja skriva så får andra fylla på med sina erfarenheter.

Stabilt golv och stabila väggar (i varje fall bakom högtalarna) är bra. Antagligen är det bra med lite olika väggar så att inte samtliga väggar släpper ut samma frekvenser. Irregulariteter är bra. Minskar stående våg-problem (resonans). Stora helt obrutna väggpartier är mindre bra om man inte dämpar bredbandigt vid änden. Sena reflexer bör dämpas rejält. Det skall m.a.o. inte eka. Dämpning av höga frekvenser är lätt, lågfrekensdämpning är svåra att göra i efterhand. Stora halvflytande träytor (typ stora paneltakytor som inte är allt för stumt monterade mot regelverket) dämpar lägre frekvenser utan att döddämpa de högre frekvenserna. Kombineras gärna motstående med komplementär (mer högfrekvent) dämpning d.v.s. dämpning av de frekvenser som panelytan inte dämpar väl. Tube-traps har jag ingen erfarehet av. Allt för mycket dämpning ger enligt min erfarenhet andefattig återgivning. Låter trist på något sätt, men det kanske är mer av en smaksak. Jag har i.o.f.s. begränsad erfarenhet av hårt dämpade rum så.... Rum som är trevliga att vistas och samtala i med andra brukar vara en bra grund. De lägsta frekvenserna går nästan inte dämpa varför jag undrar om de inte lika gärna kan släppas ut ur rummet. Visst man får ett rum som kräver mycket effekt, men å andra sidan så slipper man kraftiga rumsnoder. Blir mer som utomhus. Med Komri som bas 8) är nog detta ett rimligt angreppssätt. Sportis får gärna fylla på med erfarenheter här.

Materialval är viktigt. Trä är bättre än gips, men att kombinera t.ex. plywood med gips kan funka utmärkt (har jag själv bakom högtalarna idag).

Å andra sidan så är det vanskligt att generalisera. Varje rum har sina egenheter som kan behöva tas om hand på olika sätt. Ovanstående generella riktlinjer kan man börja med. Därefter får man se på övriga aktuella förutsättningar och arbeta utiffrån dom.

Eftersom ni har ett rum som funkar idag så är det väl bara att försöka göra det nya rummet vettigt ur akustisk synvinkel och prova. Blev det bra eller går det få till bra så har ni lyckats. Annars är det ju bara att flytta tillbaka till nuv. rum...

PostPosted: Sun Jan 23, 2011 02:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har gjort några installationer i vindsrum med vinklade väggar. De har alla varit svåra att få bra. Jag vill dock inte påstå att det är något förkastligt med vinklade väggar, det kan säkert finnas sådana rum som låter kanon.

Rent generellt tycker jag att rum i gamla hus, byggda av trä, ofta ger bra resultat och är ganska lätta att få till. Med det menar jag att om högtalarna står lite fel så blir det ändå inte katastrof. Rum av sten och betong är ofta en utmaning (minsta fel hörs tydligt), men när väl allt står rätt så kan det bli jättebra. Gipsskivor är ingen favorit. Är de tunna så påverkar de negativt men stagar man upp dem kan det bli bättre. Ibland låter de lite knepigt i alla fall, hur man stagar optimalt har jag inte fått nån riktig kläm på.

Sen tycker jag som HCL att det är svårt att gissa i förväg hur det ska bli. Rum kan ofta förvåna och de som man först tycker verkar hopplösa kan sedan låta fantastiskt när man väl placerat allt optimalt.

PostPosted: Mon Jan 24, 2011 10:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Lejonklou wrote:
Sen tycker jag som HCL att det är svårt att gissa i förväg hur det ska bli. Rum kan ofta förvåna och de som man först tycker verkar hopplösa kan sedan låta fantastiskt när man väl placerat allt optimalt.
Detta är min erfarenhet också. Rum som teoretiskt ser optimala ut kan vara helt omöjliga och tvärtom.
Sedan finns det väll några generella saker som jag kommer att tänka på just nu.
Hyffsat stabil bakvägg= regla 30-30+kraftigare skivor (golvgips), + mer skruv.
Stabilare golv= riktigt trägolv som man fäster i underlagethttp://www.baseco.se/ (hållbart & snyggt som tusan på köpet).
Isolera innerväggar, hålrum.
Riktig strömanslutning till egen säkring, 16A 4 mm² kabel. Kräver 20 mm VP rör tror jag ?

Sedan är det bara att inreda snyggt och hålla tummarna att de ska låta bra, men ingen garanti som sagt.

Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC+02:00