Min enda erfarenhet är att jag installerat en och annan anläggning (mestadels mina egna) i ett antal rum/lägenheter/hus. Jag är inte akustiker eller något åt det hållet. Jag kan börja skriva så får andra fylla på med sina erfarenheter.
Stabilt golv och stabila väggar (i varje fall bakom högtalarna) är bra. Antagligen är det bra med lite olika väggar så att inte samtliga väggar släpper ut samma frekvenser. Irregulariteter är bra. Minskar stående våg-problem (resonans). Stora helt obrutna väggpartier är mindre bra om man inte dämpar bredbandigt vid änden. Sena reflexer bör dämpas rejält. Det skall m.a.o. inte eka. Dämpning av höga frekvenser är lätt, lågfrekensdämpning är svåra att göra i efterhand. Stora halvflytande träytor (typ stora paneltakytor som inte är allt för stumt monterade mot regelverket) dämpar lägre frekvenser utan att döddämpa de högre frekvenserna. Kombineras gärna motstående med komplementär (mer högfrekvent) dämpning d.v.s. dämpning av de frekvenser som panelytan inte dämpar väl. Tube-traps har jag ingen erfarehet av. Allt för mycket dämpning ger enligt min erfarenhet andefattig återgivning. Låter trist på något sätt, men det kanske är mer av en smaksak. Jag har i.o.f.s. begränsad erfarenhet av hårt dämpade rum så.... Rum som är trevliga att vistas och samtala i med andra brukar vara en bra grund. De lägsta frekvenserna går nästan inte dämpa varför jag undrar om de inte lika gärna kan släppas ut ur rummet. Visst man får ett rum som kräver mycket effekt, men å andra sidan så slipper man kraftiga rumsnoder. Blir mer som utomhus. Med Komri som bas

är nog detta ett rimligt angreppssätt. Sportis får gärna fylla på med erfarenheter här.
Materialval är viktigt. Trä är bättre än gips, men att kombinera t.ex. plywood med gips kan funka utmärkt (har jag själv bakom högtalarna idag).
Å andra sidan så är det vanskligt att generalisera. Varje rum har sina egenheter som kan behöva tas om hand på olika sätt. Ovanstående generella riktlinjer kan man börja med. Därefter får man se på övriga aktuella förutsättningar och arbeta utiffrån dom.
Eftersom ni har ett rum som funkar idag så är det väl bara att försöka göra det nya rummet vettigt ur akustisk synvinkel och prova. Blev det bra eller går det få till bra så har ni lyckats. Annars är det ju bara att flytta tillbaka till nuv. rum...