selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 13:44

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 47 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Tue Dec 28, 2010 18:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

DelNaja wrote:
The Archangel wrote:
Har bytt till 250Volts idag och den håller, däremot så flyger automatsäkringen i huset på en gång. Jag hör ett klick i högtalaren när jag slår på den, dock inte riktigt samma klick som i den andra högtalaren, men kan ju bero på att automatsäkringen flyger på en gång.
Tråkigt The Archangel! Hoppas det löser sig snart.

Knepigt att säkringarna är på 10 A, det är som gjort för att ge selektivitetsproblem med elcentralens gruppsäkringar (som ju för det mesta ligger på just 10 A). Det är ju inte kul om gruppsäkringarna löser ut :( Men tur att du har dvärgbrytare och inte smältsäkringar, då skulle det ju vara hopplöst :)

Jag kan ju inte så mycket om elektronikkonstruktion, men är det vanligt med säkringar på 10 A eller över i elektronikprylar?
Det kanske är jättevanligt? Nån som kan yttra sig om det?
Har aldrig sett det tidigare själv. Men förstärkardelen i komri ligger på 2 kilowatt. Så det behövs nog. Just därför är dom kopplade på olika säkringar, och övriga förstärkare/elektronik på ytterligare en säkring.

PostPosted: Wed Dec 29, 2010 00:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

The Archangel wrote:
Har aldrig sett det tidigare själv. Men förstärkardelen i komri ligger på 2 kilowatt. Så det behövs nog. Just därför är dom kopplade på olika säkringar, och övriga förstärkare/elektronik på ytterligare en säkring.
Oj, det var kraft det :) Då är det inte så konstigt med en 10 A säkring.

PostPosted: Thu Dec 30, 2010 18:40 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

The Archangel wrote:
Tack John! Kanon-pdf. Tror du att det kan hjälpa att byta säkringarna på insidan?

Har bytt till 250Volts idag och den håller, däremot så flyger automatsäkringen i huset på en gång. Jag hör ett klick i högtalaren när jag slår på den, dock inte riktigt samma klick som i den andra högtalaren, men kan ju bero på att automatsäkringen flyger på en gång.
Jag är ingen expert men löser strömfelsbrytaren ut har du en kortslutning någonstans i högtalaren/strömkabeln till denna. Dvs du kommer inte bara att kunna byta en säkring så funkar allt igen.
Kolla först att det inte är strömkabeln som är problemet, dvs byt strömkabel med andra högtalaren. Är det inte detta så är det inne i högtalaren, och mycket troligt då att det är en strömspik som dödat någon komponent, likriktare m.fl.

Lycka till hursomhällst.

PostPosted: Thu Dec 30, 2010 21:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jo, har inte brytt mig om att byta säkringar på insidan.

Det är något fel i den. Så båda ska nu tillbaka till skottland, ifall man måste byta ut nåt så ska man ordna så att det blir samma på den andra högtalaren, för att säkerställa kvaliten/återgivningen sen.

Så man får vara utan riktig musik nu i.. dryga månaden. Men det får man stå ut med. Kommer bli bättre sen än tidigare :). Får se det positivt.

PostPosted: Fri Dec 31, 2010 01:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker du ska kolla interna säkringarna och allt det andra (tidigare nämnt) innan du skickar dom.
Med den klena säkringen (relativt 10A/220V som nu verkar standard) ska väl ändå dessa som dessutom sitter i serie skydda elektroniken skulle man ju tro!

Sedan kan du be Linn Helpdesk om info så du med en multimeter kan kolla några enkla värden för att se om de är ok eller inte. Det första Linn gör är troligen just detta så det kan du likaväl göra, INNAN du skickar dom.
Dessutom enkelt att mäta på bägge o se om de mäter olika - men mät först efter instruktioner från Linn.

Lycka till!!

PostPosted: Sat Jan 15, 2011 20:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Efter en lång resa så ligger dom numera hos taktoton och väntar transport till Skottland. Skönt få det gjort. Med lite tur så kommer försäkringsbolaget gå in och hjälpa, då det är en plötslig och oförutsedd händelse. Inte direkt normalt slitage.

Trevlig butik är det också, fick puncha på för första gången med 350P aktivt med akurate-steg. Jag var imponerad över hur tajta dom var, och punchvänliga. RIktigt bra tryck. Musikaliteten behöver vi inte nämna :). Men föredrar trots allt komri. Nu är det ju inte samma anläggning i övrigt eller samma rum, men det känns som att det släpper mer med Komri, högtalarna försvinner mer. OCh dessutom är Komri avgrundsdjupa, "The Abyss"-djupt. Däremot vad som klimax gjorde som komri inte gör hemma i vardagsrummet; är den här midbas-punchen som klappar till en i bröstet. Dock tror jag rummet spelar stor roll där.

Så nu får man helt enkelt vänta vänta vänta på att skottarna gör sitt jobb. Sen blir det att skicka bort sambon några dagar så man får leka lite :).

PostPosted: Mon Jan 17, 2011 18:41 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jo 350P aktivt var ok, för litet rum på T&T dock så man sitter för nära och tappar lite ljudbild & dynamik tycker jag.
Dock punchar 350A på ännu mer och med mer dynamik(sant detdär med midbass som är ganska framträdende jmf med Aktiva 242 tex). Faktiskt så tycker jag Komri låter lite lama i basen i jämförelsen, men med mer 3D och finljud kanske. Komri går lite djupare när det riktigt skall till kanske men det avhjälper man ju med en 345:a för att få de riktiga stomljuden..haha :mrgreen: . Du får svänga förbi någon gång om du har tid.

PostPosted: Mon Jan 17, 2011 22:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

siffernisse wrote:
Jo 350P aktivt var ok, för litet rum på T&T dock så man sitter för nära och tappar lite ljudbild & dynamik tycker jag.
Dock punchar 350A på ännu mer och med mer dynamik(sant detdär med midbass som är ganska framträdende jmf med Aktiva 242 tex). Faktiskt så tycker jag Komri låter lite lama i basen i jämförelsen, men med mer 3D och finljud kanske. Komri går lite djupare när det riktigt skall till kanske men det avhjälper man ju med en 345:a för att få de riktiga stomljuden..haha :mrgreen: . Du får svänga förbi någon gång om du har tid.
Har ännu inte hört en Linn högtalare som låter mer LIVE än Komri, inkl. alla varianter av den i övrigt fantastiska 350 högtalaren.

Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i

PostPosted: Tue Jan 18, 2011 23:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Komri wrote:
siffernisse wrote:
Har ännu inte hört en Linn högtalare som låter mer LIVE än Komri, inkl. alla varianter av den i övrigt fantastiska 350 högtalaren.
Så sant så sant. Allt annat är fortfarande "högtalare".

PostPosted: Tue Jan 18, 2011 23:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Håller med till 100.... Komri är live,men ful som stryk......
Jag föredrar 350A (vita pianolack) 90 procent av ljudet från Komri,men mkt snyggare.....Om jag var blind hade jag ett par Komri hemma ha ha! :mrgreen:

PostPosted: Wed Jan 19, 2011 02:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Trasicander wrote:
Håller med till 100.... Komri är live,men ful som stryk......
Jag föredrar 350A (vita pianolack) 90 procent av ljudet från Komri,men mkt snyggare.....Om jag var blind hade jag ett par Komri hemma ha ha! :mrgreen:
Haha, lite som min sambo då.
SJälv tycker jag att komri är ofantligt vackra och sexiga. Innan jag går och lägger mig så brukar jag ta mig en extra lång titt på dom och bara njuta av dess former. Låter lite galet säkert men så är det :). Dom är sjukt snygga med sin 4k-array till exempel.

PostPosted: Wed Jan 19, 2011 15:06 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Gillar man stor ljudbild och inte för mycket bastryck så kan ju Martin Logan CLX vara ett alternativ.

mvh/

PostPosted: Wed Jan 19, 2011 15:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nå hur går det med dina Komri?
Vi har ju haft kontakt via sms/PM men hoppas du håller oss uppdaterade.
Tycker det är synnerligen intressant att få svara på vad som egentligen hände.

Hoppas nu bara att de byter ut bägge stegen mot sprillans nya. De värsta skulle vara om de bara fixar någon skitgrej typ de interna säkringarna, någon kabel som hade glappkontakt eller liknande.
Är ju samma pris oavsett vad de gör om jag fattar det rätt.

Och om de byter ut modulerna, fråga om du kan få tillbaks de gamla i retur. Reservdelar är ju inte fel.
För Linn kommer ju att kasta det som byts ut om de följer normal procedur.

PostPosted: Wed Jan 19, 2011 18:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Nå hur går det med dina Komri?
Vi har ju haft kontakt via sms/PM men hoppas du håller oss uppdaterade.
Tycker det är synnerligen intressant att få svara på vad som egentligen hände.

Hoppas nu bara att de byter ut bägge stegen mot sprillans nya. De värsta skulle vara om de bara fixar någon skitgrej typ de interna säkringarna, någon kabel som hade glappkontakt eller liknande.
Är ju samma pris oavsett vad de gör om jag fattar det rätt.

Och om de byter ut modulerna, fråga om du kan få tillbaks de gamla i retur. Reservdelar är ju inte fel.
För Linn kommer ju att kasta det som byts ut om de följer normal procedur.
Jo, får väl veta nåt nästa vecka hoppas jag, dom skeppades till skottland på måndag. Så dom har väl inte anlänt än.
Nya tror jag inte ens dom har, eller? Dom har ju lagt ner produktionen så.
Vad dom trodde preliminärt var att nätaggregatet hade gått sönder av en strömspik. Men vi får se. Hoppas på nåt sånt för då får jag ut på försäkringen.
Ska höra om jag kan få de gamla i retur. Vore praktiskt. Får man packa in dom och förvara säkert nånstans. I väntan på nästa katastrof :).
Ska alltid ha otur med förstärkare.

Den fattige ska lida som jag brukar säga.

PostPosted: Wed Jan 19, 2011 19:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

The Archangel wrote:
Nya tror jag inte ens dom har, eller? Dom har ju lagt ner produktionen så. .
Linn har inga reservenheter på lager, ens till dagens produkter.
De tillverkar alltid nytt om de behöver.
De har alla komponenter i ett jättelikt lager och om de behöver sätter de ihop delar till KDS, majik 2100 eller vad de än må vara - tex Komrislutsteg.
Är endast vissa specialgrejjer de tillverar i batchar (eller köper in) och har på lager.
Därför kan vissa produkter ha lång leveranstid, då de väntar med att tillverka tills de har tillräckligt med ordrar av samma produkt.

Dvs 1/beställning 2/ihopmontering 3/leverans = inget lager av färdiga produkter = billigare produktion.

I stort sätt hela produktionsapparaten (lager, ihopmontering mm) är styrd av robotar. Testning och den sista ihopmonteringen sker manuellt.
Så de trycker bara in i datorn; tillverka 2st Komrimoduler tack. :D
Troligtvis återanvänder Linn internkablage, täckplattan med kylflänsar plus en del andra trixiga metalldelar.
Men nya kretskort fixar fabriken på nolltid!

Kan rekomendera alla som inte besökt Linn att göra det för att få se allt detta. Imponerande. Och hälsa support/produktionschefen från mig, han har lovat att fixa svarta 4K arrayer till Komri om jag hade velat. :wink:

Post new topic  Reply to topic  [ 47 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00