HCL wrote:
Ayn wrote:
JNordh wrote:
Jag har kört Squeezebox Classic och det fungerade hyfsat den dagen jag hade memorerat filstrukturen i huvudet. Den är helt hopplös att använda om du har en större skivsamling och inte har köpt till en Ipad eller Ipod med Ipeng.
Förstår inte vad du menar. Varför var du tvungen att memorera katalogstrukturen? Jag kör en SB3 hemma med ett hyggligt stort bibliotek och det funkar finfint...vare sig jag använder spelarens inbyggda gränssnitt, webbgränssnittet eller app på min android-telefon. Som stor bonus finns klockrent stöd för Spotify. Hade DS haft lika smidigt sätt att styra den hade jag haft en för länge sen...som tur är verkar det iaf gå framåt 
Har du en NAS eller kör du Sqeezeceenter på en dator? Har en kompis som kör med en hyffsad dator och t.o.m den börjar knäa med en ganska normal (stor - lite över 2000 skivor) skivsamling. Med en NAS slår man lätt i taket långt tidigare (beroende av modell).
Jag har en dator som jag kör Squeezecenter på. Min samling består av runt 700 skivor så den är ju markant mindre än din bekantas, så det är svårt att säga hur den samlingen skulle funka i min setup. Med den samling jag har flyter det dock på fint. Visst är det så att en NAS har sämre prestanda och därför far mer illa av en arkitektur där väldigt mycket görs på servern.
Quote:
Vad är det mer specifikt som saknas när det gäller dagens DS-styrningar? Jag tycke det är både smidigt och enkelt, men så har jag inte vant mig vid att köra musik via datorn innan. Finns det mycket smidigare program för det eller vad skall man ha för att få något som är vida överlägset Linn:s koncept?
Jag tycker inte det handlar om att något är vida överlägset, utan mycket handlar om hur man vant sig att använda lösningen, antar jag. Bland det jag gillar med Squeezebox/Squeezeserver är gränssnittet på spelaren som man kan använda för att navigera runt och välja vad som ska spelas, bygga spellistor osv - det finns såklart program som gör samma sak men att ha det via spelaren direkt utan nån mojäng till som ska ligga framme är trevligt, tycker jag (och ännu mer min bättre hälft...). Sen gillar jag den öppna arkitekturen med allehanda plugins som går att installera och använda sig av, inklusive som sagt Spotify-plugin som gör att det går att hantera låtar från Spotify som vilka låtar i samlingen som helst. Jag använder Spotify mycket för att hitta ny musik så det är ett stort plus.
Men som sagt, det har förbättrats mycket med vilka lösningar som finns till DS jämfört med hur det såg ut i början, och idag kan man säkert uppnå mycket av funktionaliteten jag vant mig vid även där. Allra mest saknar jag nog ett gränssnitt att navigera i direkt i spelaren, och det blir nog tyvärr svårt att lösa, speciellt som det inte verkar vara särskilt "inne" - inte ens Logitech har ju kvar det, det övergav de efter SB3.
Jag skulle skriva att jag saknar last.fm-stöd också, men det verkar ha ordnat sig alldeles nyligen i och med SkrobbleDs. Härligt!