selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 07:05

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
PostPosted: Fri Jan 14, 2011 22:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Då jag startar låtspelande från "kall" DS kommer musik på direkten men efter ca 7-8 sekunder blir det tyst och sedan efter 5 sekunder fortsätter musiken utan mera störningar.

Är något fel?

QNap209-switch-DS

PostPosted: Fri Jan 14, 2011 23:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har haft ett liknande problem ett tag, men inte märkt det på senaste tiden. Tror närmast att det är ett nätverksproblem. Hos mig händer det när låtlistan är laddad sedan ett tag tillbaka och den har varit stoppad ett tag, när jag trycker på play uppstår problemet du beskriver. Jag har även 209 + switch (och en dålig router). I min gamla lägenhet där jag använde en Linksys router, upplevde jag inte detta.

PostPosted: Sat Jan 15, 2011 06:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej!
Om du använder en NAS är det förmodligen den som får mycket att göra några sekunder (processbyten, ntp etc) efter att den har väckts upp via nätverket. Jag har en av partionerna på NAS:en ansluten som fjärrdisk till min PC och beroende på om NAS väcks via DC:en eller PC:n så får jag det här problemet. Om det blir någon påverkan på DS:en beror på vilken NAS du har valt och konfiguration.
/Jonas

PostPosted: Sat Jan 15, 2011 11:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nej, inget är fel. Jag har samma sak ibland.
När DS går ur vila börjar den kräva musik från NAS men der tar det en stund att spinna upp diskarna till full fart.
DSen har några sekunders musik i internminnet men när minnet är slut har fortfarande NASen inte hunnit få upp farten riktigt...
Åtminståne är det så med min NV+

PostPosted: Sat Jan 15, 2011 13:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag hade precis samma symtom i början. Det försvann i samband med firmware byte till Bute (tror jag). Har det aldrig nu för tiden, men det är i grunden ett NAS/nätverksproblem.

PostPosted: Sat Jan 15, 2011 16:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Nej, inget är fel. Jag har samma sak ibland.
När DS går ur vila börjar den kräva musik från NAS men der tar det en stund att spinna upp diskarna till full fart.
DSen har några sekunders musik i internminnet men när minnet är slut har fortfarande NASen inte hunnit få upp farten riktigt...
Åtminståne är det så med min NV+
Jag har alltid denna paus vid kall uppstart och precis likadant om nätverkskablen mellan switch och rauter är urpluggad, då den är ur tycker jag inte att jag kan skylla på rautern eller något annat i nätet.
Låter mycket troligt med att diskarna måste upp i hastighet men tycker att det är konstigt att ni bara har problemet ibland.
Tydligen inte bara knutet till Qnap209.
Är det ett utbrett problem eller inte? Det retar mig iaf.

PostPosted: Sat Jan 15, 2011 19:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har du provat att sätta fasta IP-adresser på DS och NAS? Det kanske kan lösa problemet?

PostPosted: Sat Jan 15, 2011 22:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

HCL wrote:
Har du provat att sätta fasta IP-adresser på DS och NAS? Det kanske kan lösa problemet?
IP-adresser? Min kunskaper här är i det närmaste noll. Tror att dom delas ut från rautern... Korrekt? Fasta eller rörliga har jag ingen aning om.

Har alldeles nyss provat igen med rautern bortkopplad från Nas-switch-DS hela tiden, samma vanliga paus efter nu en timme utan spelning...

IP-adresserna kan väl inte ha ändrats då rautern varit borta hela tiden?

PostPosted: Sat Jan 15, 2011 22:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

marfor wrote:
HCL wrote:
IP-adresser? Min kunskaper här är i det närmaste noll. Tror att dom delas ut från rautern... Korrekt? Fasta eller rörliga har jag ingen aning om.

Har alldeles nyss provat igen med rautern bortkopplad från Nas-switch-DS hela tiden, samma vanliga paus efter nu en timme utan spelning...

IP-adresserna kan väl inte ha ändrats då rautern varit borta hela tiden?
Nä, det har du rätt i. Om inte det är NASen som är DNS-server, vilket inte är det vanliga.

Leif-lar kan säkert bistå med kunskap här.

PostPosted: Sat Jan 15, 2011 23:36 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

testa installera twonky på din dator och streama från den, får du samma fel då?

(finns det nån bufferinställning i twonky på nasen? vet det finns i den versionen jag installerat på datorn iaf)

PostPosted: Sun Jan 16, 2011 19:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Aleann wrote:
testa installera twonky på din dator och streama från den, får du samma fel då?

(finns det nån bufferinställning i twonky på nasen? vet det finns i den versionen jag installerat på datorn iaf)
Ser inte riktigt vitsen med den rokaden, tror aldrig min dator kan startas upp på mindre än 13 sekunder.

Vad jag hoppats på var att få ett svar på hur någon gjort för att bli av med "pausen".

PostPosted: Sun Jan 16, 2011 19:37 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

jag misstänker att den där tysta perioden kanske kan bero på att NASen bygger upp bufferten och då kan man t.ex prova minska bufferten som används till ett extremt lågt värde, försvinner felet? Kan vara så att du har fel på en kabel också, så bandbredden totalstryps när den fyller bufferten men då ska du uppleva en del konstigheter om du kopplar dator via samma kabel, osv osv osv.. tror inte det finns något lätt sätt att lösa ditt problem utan felsökning helt enkelt.

har du någon router inkopplad alls? du listade bara ds, switch och DS.

PostPosted: Sun Jan 16, 2011 20:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Aleann wrote:
jag misstänker att den där tysta perioden kanske kan bero på att NASen bygger upp bufferten och då kan man t.ex prova minska bufferten som används till ett extremt lågt värde, försvinner felet? Kan vara så att du har fel på en kabel också, så bandbredden totalstryps när den fyller bufferten men då ska du uppleva en del konstigheter om du kopplar dator via samma kabel, osv osv osv.. tror inte det finns något lätt sätt att lösa ditt problem utan felsökning helt enkelt.

har du någon router inkopplad alls? du listade bara ds, switch och DS.
Läs inlägg nr 6 i tråden...

På bägge sidor av switch sitter det "dom rätta" kablarna, provat med skiften oxå. Switchen förändrad från FS108 till GS108T.

Bufferten... kanske... , går det inte att fördröja spelstarten tills diskarna varvat upp?

PostPosted: Sun Jan 16, 2011 20:28 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hittar du någon inställning för att laborera med bufferten? Sätt ett lägsta värde och testa med det, rent allmänt ska det inte orsaka problem sålänge NASen osv är okej, systemet blir bara känsligare för avbrott om det finns något problem som kan orsaka att den större bufferten verkligen behövs.

Jag har inte sett någon inställning för att fördröja uppspelningen i konfig.

Kikar i manualen för din NAS och ser att det finns rätt många tjänster man kan ha igång, kan ju vara så att du har onödigt mycket igång som orsakar en viss slöhet i din NAS.

Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC+02:00