selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 16:47

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 86 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
PostPosted: Sat Jan 15, 2011 17:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ursäkta mig?

Jag valde en NAS (alla ska väl fungera?). Först en ReadyNAS duo. Sen en Qnap 101 (vet inte vad det är för skillnad mellan den och 109). Vad skulle jag ha valt och hur har den informationen varit tillgänglig för mig?

Jag tycker bara att det är lustigt när människor som har ett "väldokumenterat nätverk" (det är inget dåligt med det - tvärt om, det är jättebra, men faktum kvarstår att de flesta inte har det) ger råd helt utifrån sina egna förutsättningar. Det är inte svårt att använda en DS som en handlare har satt upp, och det går säkert rätt enkelt att få till i de flesta fall. Men OM man ska flytta, om en disk kraschar eller om man får en ny router från sin nya bredbandsleverantör, och allt bara lägger av att fungera, då kan det vara jävligt bra att veta att Netgear bara har support för ReadyNAS på kontorstid eftersom "det inte är en konsumentprodukt".

Ursäkta OT :oops: Man kanske borde bryta ut en "Henrik kastar skit på DS och alla tycker att han är en idiot"-tråd? :mrgreen:

EDIT: Jag tog bort "direkt felaktiga" och ersatte med "utifrån sina egna förutsättningar" :oops:

Last edited by henriklh on Sat Jan 15, 2011 19:41, edited 2 times in total.

PostPosted: Sat Jan 15, 2011 18:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

I princip gör du:
1) Starta din webbrowser och ange IP-adressen till NAS:en. QNAP har ett program som fixar det här om man vill
2) Logga in
3) Aktivera Twonkyn, några klick
4) Konfigurerar Twonky Media server, några klick
5) Bygger ditt musikbibliotek, några klick
6) Väntar en stund
7) Slå på DS:en
8) Väljer skivor via PC, Ipod, Ipad
9) Njuter......

Förvisso behöver du rippa en och annan CD eller köpa några skivor i form av filer innan du kan njuta.

PostPosted: Sat Jan 15, 2011 18:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det tog skruv det här. :wink:

Jag har aldrig lyssnat på spotify aktivt, så de känns inte ens intressant. Det tråkiga med en ds att det springer iväg rätt mkt i pengar på nätverksprodukter Nas,router, osv. Hoppas man kan känna sig nöjd med Akuraten ett tag utan att få akuta uppgraderingsbehov, som jag haft sedan jag började på med Hi-fi. Spelade i band förut och sålde mitt trumset och köpte ljud, men jag kanske köper en enklare ds och sparar till ett eget instrument ist.. 8)

Undrar om den som sitter med de vassaste Klimax grejerna, högtalare osv är nöjda med ljudet osv?

Farlig hobby det här, men väldigt rolig.

PostPosted: Sat Jan 15, 2011 18:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

henriklh wrote:
Ursäkta mig?

Jag valde en NAS (alla ska väl fungera?). Först en ReadyNAS duo. Sen en Qnap 101 (vet inte vad det är för skillnad mellan den och 109). Vad skulle jag ha valt och hur har den informationen varit tillgänglig för mig?

Jag tycker bara att det är lustigt när människor som har ett "väldokumenterat nätverk" (det är inget dåligt med det - tvärt om, det är jättebra, men faktum kvarstår att de flesta inte har det) ger råd som är direkt felaktiga på ett forum som detta. Det är inte svårt att använda en DS som en handlare har satt upp, och det går säkert rätt enkelt att få till i de flesta fall. Men OM man ska flytta, om en disk kraschar eller om man får en ny router från sin nya bredbandsleverantör, och allt bara lägger av att fungera, då kan det vara jävligt bra att veta att Netgear bara har support för ReadyNAS på kontorstid eftersom "det inte är en konsumentprodukt".

Ursäkta OT :oops: Man kanske borde bryta ut en "Henrik kastar skit på DS och alla tycker att han är en idiot"-tråd? :mrgreen:
Spana in http://www.qnap.com så kan du hitta betydligt bättre instruktioner. Du kan börja med att ladda ner "qnap finder" så blir ditt liv enklare. Dessutom kan du ladda ner senaste firmwaren via http://qnap.com/download_description.as ... &d_id=1288

101:an har några år på nacken och har ett äldre användargränssnitt. Maskinvaran har betydligt mindre minne och långsammare processor än 109, 119 och 119P.
Om du har många skivor och du tycker att servern känns trög är det nog läge att byta upp sig till en 119. Det är liten skillnad i tid att bygga samma databas på 119 och 119P.
En variant är att behålla din 101 och bara lägga nya skivor på den, då går det snabbt att rippa och scanna om databasen.

PostPosted: Sat Jan 15, 2011 18:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har inte installerat någon twonky än, låter väldig enkelt de där JNordh..

Har bara Kinsky o kör endast ifrån playlisten.

PostPosted: Sat Jan 15, 2011 18:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Mulle wrote:
Det tog skruv det här. :wink:

Jag har aldrig lyssnat på spotify aktivt, så de känns inte ens intressant. Det tråkiga med en ds att det springer iväg rätt mkt i pengar på nätverksprodukter Nas,router, osv. Hoppas man kan känna sig nöjd med Akuraten ett tag utan att få akuta uppgraderingsbehov, som jag haft sedan jag började på med Hi-fi. Spelade i band förut och sålde mitt trumset och köpte ljud, men jag kanske köper en enklare ds och sparar till ett eget instrument ist.. 8)

Undrar om den som sitter med de vassaste Klimax grejerna, högtalare osv är nöjda med ljudet osv?

Det är lätt att hamna i uppgraderingsspiralen .... HCL ler gott åt mina 1½ år med Linn-smittan :-)

PostPosted: Sat Jan 15, 2011 18:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Mulle wrote:
Jag har inte installerat någon twonky än, låter väldig enkelt de där JNordh..

Har bara Kinsky o kör endast ifrån playlisten.
Det är oftast enkelt och det finns många att fråga på Selleri och din handlare hjälper dig säkert.

PostPosted: Sat Jan 15, 2011 18:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mulle wrote:

Ja det är lätt att man tycker det är så kul med alla nya musikupplevelser, som ett riktigt bra system ger, att man gärna uppgraderar både här och där.

Jag har plågsamt lång till fullt hus och är ändå störtnöjd. Så nöjd att jag har en Dynamik till ett 2250 liggande utan att sätta in den (greja inte med något som fungerar...). Jag lyssnar hellre på musik än håller på och justerar systemet.

PostPosted: Sat Jan 15, 2011 18:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Ursäkta mig?

Jag valde en NAS (alla ska väl fungera?). ...
Det finns säkert en uppsjö varianter som fungerar, men är det inte bättre att välja en lite mer väloljad variant om man inte är extra datorflink? En fråga på forumet eller en flukt på Linn:s web skulle snabb ge tips om bra och lättanvända varianter...

PostPosted: Sat Jan 15, 2011 19:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Man kan ta en titt på http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/NAS

PostPosted: Sat Jan 15, 2011 23:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Det här är ren desinformation. Är du nätverkstekniker så är det säkert jättelätt. Är du bara jättevan datoranvändare som till exempel jag så har det visat sig att det kan bli lite hur som helst. Det är ett riktigt skitsystem med ett riktigt skitgränssnit från början till slut. Inte sen Windows 98 har jag blivit lika frustrerad av datastrul som av ReadyNAS/Twonky/Kinsky/DS - bajset (inget personligt Leif, jag blir GALEN varje gång jag tänker på det här).
Tråkigt att du har haft problem med din installation. Jag och andra hjälper gärna till om det kan vara till någon nytta. Jag tror dock att de flesta andra tycker att det funkar ganska bra. Personligen har jag inte haft några som helst problem med min DS installation.

Däremot begriper jag inte italienska, men det behöver ju inte innebära att italienska är ett, ska vi säga, bajsspråk?

PostPosted: Sat Jan 15, 2011 23:27 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

jag kör kinsky på min huvudPC samt plugplayer (i min ipod) och jag använder bara datorn som jag normalt annars brukar, enda jag gjort är att installera Twonky på datorn och därefter är det rätt plug and play ärligt talat. Ska nån dag investera i en NAS också men inte kommit mig för..

Jag har upplevt DSkonceptet som rätt enkelt ändå.. läst mig till det mesta på forumet och frågat handlaren en del saker också..

vettig router som inte trilskas så förbenat, stabil dator utan en massa bloatware och elände, kablage av bra kvalitet överallt. < Där har man vunnit rätt mycket redan tror jag.

PostPosted: Sat Jan 15, 2011 23:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag vill bara instämma med föregående talare (i plural) i att installationen av DS kan vara knepigt, men det är absolut inte ett skäl att avstå från det eller tveka att införskaffa det. Mitt tips är att göra följande:

1) Läs på i förväg om installationen, rekommenderade prylar, själva tekniken osv. Detta forum torde vara utmärkt :D
2) Köp bra/rekommenderade prylar.
3) Tag hjälp av handlare, eller en kunnig o snäll forumit.

Gör man på detta sätt borde saken vara i hamn.
Jag är själv långt ifrån någon kung på nätverk, men min installation gick relativt smärtfritt. Och då kör jag ändå med NAS och Twonky (huga! :wink: ).

PostPosted: Sun Jan 16, 2011 01:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
Tråkigt att du har haft problem med din installation. Jag och andra hjälper gärna till om det kan vara till någon nytta. Jag tror dock att de flesta andra tycker att det funkar ganska bra. Personligen har jag inte haft några som helst problem med min DS installation.
Tack! Och tack också till JNordh för diverse tips! Nu fungerar det ju till och med hemma hos mig, men jag lär återkomma när jag har köpt en "riktig" NAS. ;)
Christian wrote:
Däremot begriper jag inte italienska, men det behöver ju inte innebära att italienska är ett, ska vi säga, bajsspråk?
Självklart inte, men om du skulle åka till Italien så kanske du skulle vilja vara förberedd på att du måste kunna något annat språk än Svenska?

PostPosted: Sun Jan 16, 2011 04:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

henriklh wrote:
Christian wrote:
Tack! Och tack också till JNordh för diverse tips! Nu fungerar det ju till och med hemma hos mig, men jag lär återkomma när jag har köpt en "riktig" NAS. ;)
Christian wrote:
Självklart inte, men om du skulle åka till Italien så kanske du skulle vilja vara förberedd på att du måste kunna något annat språk än Svenska?
Kul att man kan hjälpa till lite :-)
Du kan även spana in Tonlägets hemsida och få tips på NAS:ar. Personligen har jag gått från en att använda flerdiskNAS till enkeldiskNAS. FlerdiskNASen är numera backup. En enkeldiskNAS är onekligen en hel del tystare och det är riktigt skönt att slippa höra så mycket av den. Numera är det bara när disken snurrar igång som man lägger märke till den. Om jag skulle handla nytt idag så hade det blivit två enkeldiskNAS:ar för att få ett bättre skydd mot lite andra saker än diskkrasch.

Post new topic  Reply to topic  [ 86 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00