selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 15, 2025 06:17

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 1633 posts ]  Go to page Previous 144 45 46 47 48109 Next
Author Message
 Post subject: Re: Vad lyssnas det på?
PostPosted: Fri Jan 14, 2011 10:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sitter och myser åt det du skriver sportis beträffande Deep Purple..
Minns mina första kontakter med DP: Uppehållsrummet i skolan i sjuan,en typisk sextiotalsskola med en trappa ner till uppis som låg beläget under sporthallen,en sporthall inte helt olik den som Deep Purple uppträdde i slutet av sextiotalet när de besökte Sverige och Danmark. Nåväl,uppehållsrummet,en ny företeelse för mig som gått på en annan skola innan,här var allt hårt och annorlunda på ett ontskönt sätt. Där nere fanns pingisbord,och lite andra aktiviteter samt en så kallad ljudanläggning med Cervin Vega högtalare som tog det för tidpunkten så rätta Compact Casette systemet. Därför så kunde man be tanten i kuren som skötte uppis spela upp den medhavda tejpen eller om man inte hade någon medhavd tejp be henne slå på "husets egna band" vilket till antalet var tre och bestod av Deep Purple MKIII "Perfect Strangers" från 1984 samt Dio "Holy Diver" från samma år.(Detta var för övrigt 1984) samt Twisted Sister "I wanna rock"
Minns att jag tyckte Purple var klart bäst medans i eftertankens kranka blekhets ljus så var Twisted Sisters låtar troligtvis mer i nivå med hormonnivåerna och sinnstämningarna man gick igenom. Skulle jag förknippa ett par låtar med källarlokalen så blir det "The price" "we´re not gonna take it"I wanna rock" och "knocking on your back door"den sistnämnda från Perfect Strangers plattan.

Nästa ett helt år skulle gå innan ungdomens ultimata tidsmaskin skulle förena ett gäng ungdomar kring företeelsen moped
I klassen 8 med litteran "D" gick en till växten liten ljushårig spelevink som lyssnade till förnamnet Mats och red allt som oftast på sin Arizonaguldlackerade Puch Arizona-ni vet den där Puchen som på Linnspråk i prislistan skulle översatts till Klimax enär den var försedd med hyraulisk skivbroms,gigantioid luftkyld cylinder och riktig instrumentbräda! Han kunde prata som ingen annan på skolan,brann för musik och använde ord i sitt sätt att beskriva den som vi andra hade svårt att hänga med i redan då,han spelade nämligen trummor och gick i musikklass fick jag senare veta. Vid den här tidpunkten hade jag börjat intressera mig för tvåtaktsmotorernas mysterium och fick lite då och då förfrågningar om jag ville hjälpa mina vänner med att höja det effektiva medeltrycket i deras mopeder.

Last edited by haraldur on Fri Jan 14, 2011 12:23, edited 1 time in total.

PostPosted: Fri Jan 14, 2011 10:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sent i November var det dags att ge sig på den oskuldsfulla Arizonan hemma i pappa Rickards garage. Vill minnas att vi för att göra detta ack så tuffa och kriminella lite extra spännande började med att sno några cigaretter som vi under mycet host och hack lyckades inhalera bakom garaget där vi trodde ingen såg oss(förutom alla grannar då)

Pluggen åkte ut och en spacer filades till och lades under cylindern eftersom portning av överströmningkanaler på den tiden var på raktetkunskapsnivå. En viss Järnet(som jag tror skriver här och på faktiskt.se ibland) i en mycket yngre upplaga hade lärt oss grunderna från en bok han läst av Graham Bell. I den boken hade man talat om hur viktig det är att anpassa övriga systemet vid en förändring(låter det inte lite tune dem?) så vi tvingades knalla över till det lokala pappersbruket där skiftesmekarna precis gått på för kvällen. Roland,en fin och mycket snäll man och för övrigt pappa till mopedslyngel Kenneth eller Pella som han kalldes,tillfrågades om han kunde spänna upp topplocket i svarven och ta bort motsvarande som vi hissat cylindern samt putsa upp avgasporten 1,65 milimeter vilket Järnet hade påstått skulle motsvara 168graders duration på avgasporten och i gränsfall harmonisera med de snudd på orörda överströmmarna(blowdown)

Sagt och gjort så egagerade sig halva skiftesgänget i sagda Arizona och åtskilliga timmar senare så stod vi ånyo i Mats garage med bitarna och skruvade..

Last edited by haraldur on Fri Jan 14, 2011 12:25, edited 1 time in total.

PostPosted: Fri Jan 14, 2011 10:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mats stod för snacket medans jag fick skruva,han försvann in i ekonomidelen på Älvsbyhuset(den vidhängda kombinerade garage,ungdoms/förrådsdelen på ett sådant hus)och vips hördes tonerna från Blackmores gitarr. Det visade sig vara Bent out of shape plattan med Ritchie Blackmores Rainbow från 1983. Minns att det var helt rätt musik att våldföra sig på en moppe till. Mer enkelt uppbyggd musik än Purple men Ritchies gitarr var ju närvarande så det skapades fortfarande nästan magi...

Han förklarade för mig om Ritchies egensinnighet,och svårigheterna att samarbeta med,i sammanhanget ska sägas att jag inte visste vem någon av dessa stora artister han nämnde var överhuvudtaget. Just som jag skulle korsdra toppen så försvann han igen och satte sig bakom sitt trumset,ett rött Tama Swingstar,och lyfte först klumpigt ner pickupen på Dual505án så Cozy Powells trumvirvel i Lost in Hollywood från Down to earth plattan 1979 började sisådär på mitten,varpå Mats högg in och körde hela låten. Jag kom av mig i mitt skruvande och sedan då han började berätta efter låten hela Purples historia,om deras storhetstid,de olika Mark i,II,III lineuperna och alla sidoprojekt,guest stars och om alla band och artister som var relaterade till denna samling skolade proffs.

Det tog mig femton år att absorbera allt han berättade under denna kväll och jag får fortfarande aha upplevelser och återkopplingar till denna kvällen.

Last edited by haraldur on Fri Jan 14, 2011 12:26, edited 1 time in total.

PostPosted: Fri Jan 14, 2011 10:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mellan varje delmoment i skruvandet så han hann peta in en videosnutt och demonstrera något han imponerats över i spelandet,deras groove,samstämmighet,spelglädjen som lyste igenom på de tidigare albumen eller svåra partier i vissa låtar. Han talade som vilka bra dåliga skillnader olika linuper hade inneburit för bandet samt samt även hur det vitaliserat och fört DP till nästa nivå. Det var en oförglömlig kväll!

Avrundningsvis så kapades i vart fall "28kröken" som de kallades och en "Hobbexprepp" utan pip moterades på moppen. Det visade sig sedan att denna "aktiva drift" hade ökat topphastigheten till 68km/h vilket han stolt fick papper på sedan polisen på sin årliga razzia vid skolan klockat honom till..

Detta var en aktningsvärd hastighet då de flesta urpluggade puchare gick 45-55blås!

PostPosted: Fri Jan 14, 2011 11:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:

Har inte hört några covers på Dylan, DP, Zappa, Bowie som varit ens i närheten lika bra som orginalet, men det finns en del Beatles. Talande enl mig. 8)

Ja, om man ser till Zappa och covers så blir det förstås väldigt begränsat, men det finns de som kan - Morgan Ågren & Mats Öberg t. ex (som ju också spelat med Zappa) Zappas musik är så komplicerad att det krävs väldigt drivna musiker för att öht. kunna ta sig igenom den. M & M har gjort en del Zappakvällar som jag åtminstone har tagit del av en utav dem och det var fantastiskt bra och kul. Dylancovers måste finnas en hel del bra. Dylan är också ett unikum med sina texter och långa deklamerande, men visst är det med känsla och allvar. Sångstilen är ganska absurd men går an ändå på något sätt (A Hard Rain's A-Gonna Fall Raaiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin :))

Har du hört Help med DP o jämfört med Beatles - som sjunger som de är på väg ned till stranden för picknic i värsta Beachboys stil medan desperationen och ångesten i låten kommer fram i Deep Purples version. Verkligen klassskillnad enl mig.
Betles blev KLART bättre med åren men verklig KLASS visade Lennon först som soloartist menar jag. DÅ BANNE mig var det känsla i både låtar o framförande.

Jag ska lyssna på 'Help' med Selleris alldeles speciella favorit Deep Purple när tid gives :wink:. Kanske är det nödvändigtvis inte så dåligt med de hurtiga framförandena av Beatles. Det ligger i tiden och Beatles var ändå i framkant. Nu är jag inte någon extrem Beatlesfantast och min absoluta favoritlåt är nog 'Blackbird' - inte så hurtig. Beachboys har väl också något av allvar mitt i sin glada stämsång. De har ju gjort en av tidernas finaste låt i 'God only Knows'

PostPosted: Fri Jan 14, 2011 11:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Åren gick och Deep Purple och moppe ersattes med Yrkesskola,Volvo 242 billjud och annan musik(som i huvudsak inte var värd namnet musik)via Alpline spelare,vilket så skulle med vild fantasi kunna vara källan i centrum,femmeters skosnören till baksätet och ett slutsteg av medioker kvalitet vidare in den för tiden så populära JBL T545 samt aktivt basstöd i form av två isobarikkopplade åttatumselement av fabrikatet Seas.

Närmast Deep Purple man kom under denna tiden var Dio(don´t talk to strangers)eller om det skulle snurras på stan innan vi gick på lokal "Smoke on the water" annars var det Italo Disco,eller liknande i bilen..

Tidigare nämda besök hos "den mystifike slingföresedde Linnhandlaren från Luletrakten" stökade ordentligt om i huvudet på den unge före detta mopedslyngeln som nu,sekundärt efter en vacker puma helst av allt ville ha ett par stora Isobarikhögtalare av märket Linn och en LP12á bara för att sagda säljare fått bilden att sätta sig ordentligt hos undertecknad.

Pro Ject 1án hade satt bollen i rullning och efter en kort period med ett par nya Linn Keilidh så hittade kärleken hem i form av ett par Isobariks. I den vevan fick jag köpa dels hela samlingen Deep Purple av Mats som gått över till det överlägsna CD formatet vilket han spelade på en plastig Fisher via riktigt dåliga högtalare och dels hade jag fått köpa en hel släpkärra vinyl av en annan kompis. Nu började det bli riktigt intressant att lyssna på Deep Purple. Förbenat så bra dessutom! Machine Head plattan allena måste ha slitit ut min gröna AT95 nål som på den tiden betingade ett pris om hiskeliga 155 riksdaler hos radiohandlaren eller en femtiolapp extra hos den slingförsedde som påstod sig provspela alla nålar innan de såldes för att vissa nålar inte "svängde" lika bra som andra. Mina nålar köptes i blindo av Magnus Lindwall på Beliva inne i stan i alla fall..

PostPosted: Fri Jan 14, 2011 11:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

[Naim]-(Linn) wrote:
Dylancovers måste finnas en hel del bra. Dylan är också ett unikum med sina texter och långa deklamerande, men visst är det med känsla och allvar. Sångstilen är ganska absurd men går an ändå på något sätt (A Hard Rain's A-Gonna Fall Raaiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin :))[/b]
På tal om covers, plattan The 30th Anniversary Concert Celebration från -93 är grymmebra.
Där en dröse kändisar tolkar Dylan och efter en 25låtar eller så kommer Bob upp på scen och drar en/två låtar (plus en tilsammans med de andra) OCH FULLSTÄNDIGT SOPAR DE ANDRA AV BANAN med sin unika känsla i röst/gitarrspelande.
Endast Clapton är i närheten!

Visar tydligt Dylans brillians! En bra låt PLUS lysande artist = magi :!:

PS
Lite kul för oss ljudgalningar är att studera spår 3 "Introduction by Kris Kristofferson" där
Kris rör sig på scenen medans han pratar. Hur? Ni kan väl kolla och skriva här. :)
Någon som har videoversionen? Lite fusk iof.
Men det är intressant att kolla hur olika anläggningar hanterar hur Kris förflyttar sig!!! Tycker jag då då 8)

PostPosted: Fri Jan 14, 2011 11:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hela "Machine Head" plattan är briljant,det händer fortfarande att jag spelar den,både i bilen,på LP12án i garaget,ja det är en sån där platta som man upptäcker något nytt på hela tiden och funkar överallt. Såg förresten en dokumentär om hur plattan producerades,ja det var nog några Deep purple plattor egentligen,men just genialiteten i Machine Head är fantastisk.

Något år senare medan jag arbetade på en rättpsykiatrisk avdelning där dagarna i bland var vääldigt långa blev det diskssion om det här med ljud,jag jobbade med en kille som arbetat med att montera OA52 högtalare på Carlson fabriken och under en av dessa debatter kom chefen in och blandade sig i samtalet,viftade bort det här med välspelade anläggningar som yttre påverkan,placebo,lurendrejeri,grupptryck osv.

Jag har alltid varit bra på att debattera och innan dagen var slut så hade jag övertygat Stig Roland som han hette om att vi tvunget inte kunde låta detta påstående stå oprövat,varför fyra fullvuxna skötare kånkade upp Isobariksen två trappor upp och tunade in dem i stora dagrummet. Troligtvis fick vi till det rätt hyggligt,eftersom chefen,en psykolog som hett debatterat för olika teorier om inbillning satt och diggade som aldrig förr,en son till chefen berättade senare att Stig Roland utrtryckt det som "fan,det var som att sitta på soundcheck" inne i dagrummet och fd montören på Carlsson erkände till och med att det nästan lät som en riktig ortoakustisk högtalare..

Det hela lät så bra att högtalarna för övrigt kom att stanna där tills för något år sedan då jag såg dem i en annons,jag nappade direkt och bad om att få en bild skickad i hopp om att kunna bedöma skicket på dem men fick till svar att"där jag befinner mig är det inte tillåtet med kameror och besöksförbud" så någon affär blev det inte av..

PostPosted: Fri Jan 14, 2011 11:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Dylan sa du? Nu kom jag riktigt av mig,jag som just skulle komma till "who do we think we are" plattan och om hur en roddare på som tagit säsongsvik på avdelningen nosat upp mixerbordet som användes på denna platta och som på den tiden stod i Umeå men det får bli en anna gång..

Min första kärleksförklaring från min fru bestod i att jag fick den där plattan i julklapp,inspelad på Madison Square Garden? Den är helt underbar! My back pages säger jag bara,visst säkert onödigt mycket kompressor på plattan men det spelar liksom ingen roll..Låtarna som du får mig att tänka på är "it´s alright ma im only bleeding" och "Girl from the north country"

Hörde plattan första gången på en "öronvax" träff där meningen var att få höra hur stor skillnaden var med kustone fötter på ett par Keilidh hos en stackars vilseledd i en by utanför Boden. Det var första gången jag kom i kontakt med tandpetarbespetsade oliver,osttärningar och lättöl,vi tunedemade fram och tillbaka ett par låtar innan de mer avancerade lyssnarna tyckte att det funnit "svänget" så här i efterhand(och hoppas ingen känner igen sig) så lät det pinsamt fördjävligt,källan-en Karik/numerik hade ställt på någon slags gummigrej som påstods få det att svänga ordentligt,men pinsamt är det bästa ordet jag kan komma på.

Enda plattan som gjorde något intryck var just denna Dylan platta,"Seven Days" om jag minns rätt var den låt som jag föll för pladask.
Resten av denna afton var ett pinsamt hmmande och nickande plikttroget att det var bra och svängde fast det inte alls gjorde det. Trots de nya diskanterna och kustone..

PostPosted: Sat Jan 15, 2011 02:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stefan wrote:
'Dylan' från -73 gavs ut av Colombia efter att han gick över till Asylum (som gav ut Planet Waves), helt mot Dylans egen vilja. Överblivna inspelningar från några år bakåt som Colombia hade rättigheterna till. M a o skall den inte räknas alls. Men tar vi med Street Legal så har vi 18 plattor på 16 år, den är inte lika bra som dom två föregående men tycker jag bättre än Planet Waves.
Tack Stefan. Columbia ville ge ut skivan och Dylan ville inte /var emot , så långt är det klart - sen har har jag sett lite olika stories om hur det gick till när låterna valdes och jag tror i en del fall också slutfördes, en del antyder att han inte var delaktig alls medans andra att han hade en viss påverkan och att hans ”ovilja” återspeglas i slutresultatet. Har du nån klarhet i detta? Att resultatet inte blev nått vidare är dock väldigt tydligt...

Carl

PostPosted: Sat Jan 15, 2011 02:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu var det inte meningen att det är mästerskap i skivor/tidsenhet, ska ju vara lysande plattor, helst sk klassiker. O det från artister/band som är något alldeles extra.
Och som linnist menar jag då inte i första hand försäljningsframgångar och fina låtar, utan framförallt musiker av högsta klass som kan framföra låtarna på ett musikaliskt enastående sätt. Musikaliskt samspel med andra på skivan spelande musiker och att man som lyssnare blir berörd premieras.
Japp, förstod att det var hur många kanonplattor på raken artisten gjort som du menade och inte hur många plattor oavsett kvalitet. Mina inputs om Bowie och Dylan var i den andan men kunde inte låta bli att ”tillåta” en enstaka lite svagare platta om den satt i en rad av kanoner. Däremot stannade jag vid två svagare på raken ("svagare" i tex fallet Dylan är fortfarande mkt bra). Men OK, låt oss köra den här leken 100% strikt ma o ENDAST kanon-plattor på raken - fullt stopp vid första något svagare plattan - då har vi ;

Bowie 12 plattor (Man who sold the world to m Heroes)
Dylan 12 plattor (Dylan to m Pat Garret and Billy the kid)

Däremot förstår jag inte kopplingen du gör mellan Linn och skiv-klassiker, dessa är väl kanonplattor oavsett vad det finns för hifi-fabrikanter?

mvh Carl

PostPosted: Sat Jan 15, 2011 02:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

RDNZL wrote:
Frank Zappa 1966 >...
We have a winner ... har svårt att sortera bort någonting han gjorde mellan Freak Out och Zappy in NY, det blir 22 plattor, måste vara svårslaget.

Carl

PostPosted: Sat Jan 15, 2011 05:05 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Quote:
... har svårt att sortera bort någonting han gjorde mellan Freak Out och Zappy in NY, det blir 22 plattor, måste vara svårslaget.
Själv har jag svårigheter att sortera bort något som han öht varit involverad i, men så anses jag också i bekantskapskretsen vara något av en dåre...

// Lolo

PostPosted: Sat Jan 15, 2011 12:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carl Nyqvist wrote:
Nu var det inte meningen att det är mästerskap i skivor/tidsenhet, ska ju vara lysande plattor, helst sk klassiker. O det från artister/band som är något alldeles extra.
Och som linnist menar jag då inte i första hand försäljningsframgångar och fina låtar, utan framförallt musiker av högsta klass som kan framföra låtarna på ett musikaliskt enastående sätt. Musikaliskt samspel med andra på skivan spelande musiker och att man som lyssnare blir berörd premieras.
Japp, förstod att det var hur många kanonplattor på raken artisten gjort som du menade och inte hur många plattor oavsett kvalitet. Mina inputs om Bowie och Dylan var i den andan men kunde inte låta bli att ”tillåta” en enstaka lite svagare platta om den satt i en rad av kanoner. Däremot stannade jag vid två svagare på raken ("svagare" i tex fallet Dylan är fortfarande mkt bra). Men OK, låt oss köra den här leken 100% strikt ma o ENDAST kanon-plattor på raken - fullt stopp vid första något svagare plattan - då har vi ;

Bowie 12 plattor (Man who sold the world to m Heroes)
Dylan 12 plattor (Dylan to m Pat Garret and Billy the kid)

Däremot förstår jag inte kopplingen du gör mellan Linn och skiv-klassiker, dessa är väl kanonplattor oavsett vad det finns för hifi-fabrikanter?

mvh Carl
Njae, det var inte "plattor på raken", det var plattor/kortast tid. Men inte vilka plattor som helst. (se tidigare utläggning) Bowie har tex inte så många plattor som anses varande klassiker - som däremot Dylan har.
Var ingen koppling med Linn, jag skrev linnist. Dvs musikalsik prestation är viktig.

Förslag från andra medlemmar välkomnas!

PostPosted: Sat Jan 15, 2011 18:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har inte hört några covers på Dylan, DP, Zappa, Bowie som varit ens i närheten lika bra som orginalet, men det finns en del Beatles. Talande enl mig. 8)
The Jimi Hendrix Experience versioner av Dylans "Along along the watchtower" och "Just like a woman", går inte av för hackor 8)

i övrigt - på tal om Beatles och bra musiker - tycker jag att Paul McCartney var/är en rätt bra basist. Det finns en del skitbra basgångar i flera Beatles-låtar.

Och John Lennon uttalade en gång i tiden att "Ringo Starr skulle kunna platsa i vilket rockband som helst". Håller till viss del med :wink: . Jag tycker han trummar rätt bra i Beatles och senare i John Lennon/Plastic Ono Band.

/mvh

Post new topic  Reply to topic  [ 1633 posts ]  Go to page Previous 144 45 46 47 48109 Next

All times are UTC+02:00