Mulle wrote:
Akurate ds´n som jag har hemma saknar dynamik, blir det markant skillnad till det bättre med???
Själv tycker jag det är en enorm skillnad med Dynamik!
När jag bytte på min ADS så testade jag den kall mot Tonlägets varma Klimax DS (som då var utan Dynamik) och det var stor skillnad upp till min ADS. För en mindre skillnad än vad Dynamik nätdelen gör var det helt naturligt för många att betala 100 000 kr. (För mig också, om jag hade haft råd den gången jag köpte min ADS i April -09.) Det säger väl en hel del eller?
Så om du satsar på en ADS så ska det vara med Dynamik. Allt kan naturligtvis kompletteras med senare, men i detta fallet gör få andra saker lika stor skillnad, oavsett vad du betalar för andra uppgraderingar i systemet.
Vad gäller ditt övriga val mellan LP eller DS så handlar mycket naturligtvis om musiken. Jag har 2000+ LP, efter många års samlande och inköp. För mig är det naturligt med en bra LP12'a. Men hur lång tid tar det för dig att bygga upp ett rejält (minst 500 bra) bibliotek med musik på LP? Vad kostar det? Många år kanske? Hur lång tid tar det för dig att få ihop 500+ bra FLAC album? Knappast många år, det handlar snarare om hur många Mb/s du kan uppnå, om du har USB2 eller USB3. Det hela behöver inte ens vara olagligt. Du har rätt att dela med dig av musik mellan vänner. Med en DS kan du upptäcka ny musik, utan att det behöver kosta så mycket.
Den som börjar med kvalitetshifi på den här nivån idag är nog smart om den börjar med en bra DS, sen kan man komplettera med en bra LP12. När man har råd att ha båda.
Själv har jag aldrig haft problem med Twonky i min ReadyNas DUO. Det är bara att ladda ner Brians (Linns forum) Linnpreparerade varianter och sen spela musik via sin iPod Touch/iPhone/iPad. Hur bra som helst!