selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:34

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
PostPosted: Mon Jan 10, 2011 20:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mrdn wrote:
marfor wrote:
När någon säger att något är enkelt så brukar det bevisa hur lite personen vet om ämnet.
Vad i Aleanns inlägg tycker du är felaktigt då? Menar du att man inte kan räkna elektrisk effekt på detta sätt?
Den här länken beskriver hur det funkar: http://sv.wikipedia.org/wiki/Växelström

Jag har inte mätt, men skulle gissa att de flesta hifi-pryttlar i huvudsak drar skenbar effekt d.v.s. det är inte så enkelt som att att bara mäta ström och spänning och multiplicera...

PostPosted: Mon Jan 10, 2011 21:59 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

nää den varierar, den varierar för mig om jag ser på film kontra lyssnar på musik t.ex och om jag använder systemet fluxar värdena konstant men om det står i standby respektive påslaget så ser jag skillnad (förutom LK100's som alltid är påslagna hos mig iom att dom saknar standbyfunktion) och med samma instrument på dator med och utan olika komponenter respektive under belastning vs idle så är det också skillnader, skillnader som stämmer rätt bra överens med beräknade värden dessutom.

det finns dyrare bättre mätare från t.ex e-tech och en del andra tillverkare men dom känns lite overkill om man vill mäta fram skillnad i standby vs påslaget på prylar eller tänker jag tokigt då? en enkel mätare bör väl fixa just detta utan större problem? (och det var väl det det handlade om?)

PostPosted: Mon Jan 10, 2011 22:06 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

HCL wrote:
Mrdn wrote:
marfor wrote:
När någon säger att något är enkelt så brukar det bevisa hur lite personen vet om ämnet.
Vad i Aleanns inlägg tycker du är felaktigt då? Menar du att man inte kan räkna elektrisk effekt på detta sätt?
Den här länken beskriver hur det funkar: http://sv.wikipedia.org/wiki/Växelström

Jag har inte mätt, men skulle gissa att de flesta hifi-pryttlar i huvudsak drar skenbar effekt d.v.s. det är inte så enkelt som att att bara mäta ström och spänning och multiplicera...
så fort du börjar spela musik osv så börjar man blanda in olika typer av effekt japp, det är helt riktigt, men står dom bara på tomgång varierar nog inte värdena nämnvärt egentligen.

mycket bra förklarat på wiki och bra sida att fräsha upp minnet med, tack för länken :)

PostPosted: Tue Jan 11, 2011 15:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Oavsett om apparaterna är påslagna eller står i standby så kan din dosa mäta något annat än vad apparatens nätdel i verkligheten drar. Det finns switchade nätdelar som har en nära resistiv last på nätet och i de fallen är det troligt att en billig dosa mäter effekten tillförlitligt. Sedan finns det nätdelar som belastar nätet på sätt som är svårare att mäta.

Utan djupare kunskap om dosan och apparaten den ska mäta skulle jag därför förhålla mig skeptisk till siffrorna. I ett fall kanske de stämmer, i ett annat fall är de missvisande.

PostPosted: Tue Jan 11, 2011 17:09 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Lejonklou wrote:
Oavsett om apparaterna är påslagna eller står i standby så kan din dosa mäta något annat än vad apparatens nätdel i verkligheten drar. Det finns switchade nätdelar som har en nära resistiv last på nätet och i de fallen är det troligt att en billig dosa mäter effekten tillförlitligt. Sedan finns det nätdelar som belastar nätet på sätt som är svårare att mäta.

Utan djupare kunskap om dosan och apparaten den ska mäta skulle jag därför förhålla mig skeptisk till siffrorna. I ett fall kanske de stämmer, i ett annat fall är de missvisande.
Ja se där, tack för förtydligandet :)

/bugar och bockar

PostPosted: Mon Feb 07, 2011 15:41 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Liten uppföljning:
Några dagars behandling i Uppsala gjorde försteget gott, nu slår den över till standby efter en stund. Uppgradering 1.0 till 2.2 gjordes också i samma veva, väldigt prisvärt!

PostPosted: Tue Feb 08, 2011 09:30 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Skönt att det fixade sig till det bästa :)

PostPosted: Tue Feb 08, 2011 23:35 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Där ser man...
Undra hur man ska få Akurate Kontrolen att lugna sig så att Ax200 går i standby :?

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I

Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00