Traktorpojken wrote:
Fast jag tror det där med strömförbrukningen i stand by är överdrivet.
Tror och tror... Den undersökning jag refererar till i dagspressen är baserad på verkliga förhållanden och inte något tyckande. Du har däremot rätt i att stand-by förbrukningen är på väg ner, detta bland annat efter EU-direktiv. Detsamma gäller för övrigt bilar, hur många har inte stått med en död bil i garaget efter ett par veckors semester?
Den undersökning du hänvisar till handlade om en bärbar dator samt några mindre strömkrävande tillbehör. Men, lägger man ihop alla småsummor som varje grej (som man har hemma) förbrukar utan att de används så blir det lätt några tusenlappar per år. Pengar som i alla fall jag hellre köper några skivor och en god whisky för
Ett sätt att alltid ha varma (och därmed välljudande?) förstärkare kan ju vara styrning med tidur, problemet är om ett sådant kan försämra ljudet?
En sak som stör mig är att om man stänger av sin (tv-)box så behöver den ganska lång tid på sig att etablera kontakt och bli användbar.
Bekvämligheten har sitt pris, det viktiga är att man är medveten om kostnaderna och kan göra förnuftiga val.
/ B