Visst, Bach är uppe o snokar, klar plats nr2 i min lista på genier. Ingen slump de tillsammans representerar runt 90% av min klassiska samling.
Letar fortfarande efter Bachboxen till rimligt pris, den med alla hans verk (har Mozartboxen)
Fast efter dessa giganter är steget låååångt till nr3 och resten av de som skriver musik imho.
Men återgivna på en redigt bra anläggning skiljer sig Bach o Mozart åt, något som man (som även HCL är inne på) kanske inte hör på vanliga anläggningar.
Bach blir "bara bättre" allt eftersom anlägningen förbättras, som vanligt alltså...medan med Mozarts verk kommer massa känslor plötsligt fram.
Mozart requiem blir man dödsskraj av! Finns andra verk man blir dödskär, får illamående, superglad etc av.
De känslor hans musik ger är helt unik.
Såg ni tex Don Giovanni som gick runt lunch idag? Såg bara det berömda delen då hans pappa kommer in på slutet. Var bara töntigt på TVn, inga känslor kom fram alls - men på Linnanläggningen håller man nästan att göra i byxan av de obehagsskänslor musiken framkallar.
För mig är det de bräkande hornen som är otroligt jobbiga. Vet inte varför men ljudet skär rakt in i hjärtat som av isande knivar.
Eller Klarinettkonerten, Adiago K622 som är KÄRLEK! Tänker alltid att det finns en gud trots allt när jag hör detta stycke - gud talar genom Mozart, kan ju omöjligt vara skrivet endast av en människa. Början gör en knäsvag och slutet är helt gudomligt genialt, däremellan 6minuter av bland det vackraste som skrivits.
Och Mozart har rena lekstugan i K361 (Adiago) där olika instrument tar över meloden från varandra hela tiden, mästerligt!
Delvis samma sak (särskilt inledningen av) KV550 (adante)
För mig ger inte Bach (eller någon annan) ens närmelsevis samma upplevelse.
Mozart, Bach, Deep Purple o AC/DC skulle räcka långt på en öde ö!