selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:36

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: Netgear GS 108T switch
PostPosted: Sun Jan 02, 2011 16:45 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Hej!
I dagsläget använder jag en FS 108 men tycker att det verkar vara konsensus om att GS 108 och GS 108T är bäst. Jag tilltalas av att GS 108 är automatisk eftersom jag är oteknisk och okunnig vad gäller datorer men samtidigt tycks GS 108T vara snäppet mer musikalisk.
Min undran är om 108T är så mycket bättre att jag bör satsa på den och vilka inställningar bör jag då göra för bästa musikalitet? Är menyerna svåra att hantera? Tacksam för all hjälp och god fortsättning på det nya året!

Linnsane

PostPosted: Sun Feb 13, 2011 22:28 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Har nu köpt och installerat en GS108T men jag får inte igång musiken. Kinsky Desktop hittar varken ett "room" eller source". Jag kommer in på Nasen (NV+) utan problem. Jag har inte ändrat några inställningar på switchen. En ledtråd borde vara att Konfig endast "ser" nasen. Ingen KDS kommer upp när jag startar Konfig. Någon som anar vad problemet kan vara och som kan hjälpa? Det vore mycket uppskattat! Jag har tidigare haft liknande problem av och till med min gamla switch FS105 utan att jag någonsin förstått orsaken eller sett några mönster i det hela. Ibland har det hjälp att starta om Nasen. Som sagt, tacksam för hjälp.

PostPosted: Sun Feb 13, 2011 22:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

"Startat om" switchen?

PostPosted: Sun Feb 13, 2011 23:35 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Nej. Tack för tipset! Ska prova det. Fast något säger mig att det kan ha med router och statisk eller dynamisk IP-adress att göra. Ska ringa Netgear support i morgon om omstart inte fungerar.

PostPosted: Mon Feb 14, 2011 01:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

en switch brukar inte hänga sig, när du kopplat från routern visst har du använt någon av de 4 lan utgångarna till switchen, ? använder du raka nätverks kablar rakt genom så att det inte är någon korrsad med ?

vad är det för Router?

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Mon Feb 14, 2011 02:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

http://www.netgear.se/Products/Switches ... ifications

Kollade upp den lite, det ska finnas ett webgränssnitt så att du kan ställa in switchen, detta är inte enkel vanlig switch utan kommer att kräva lite nätverkskusnkap för att att ställa in, samt få ut alla fördelar med den, om du inte har ganska god kunskap om nätverk skulle jag be om hjälp annars kanske köpa en mera basic switch

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Mon Feb 14, 2011 09:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej,

Switchen skall fungera rakt av utan inställningar. Däremot kommer den säkert att börja strula om man försöker ställa in parametrar som man inte förstår sig på.
Det är ganska svårt att vara till hjälp med så lite information, det man skulle vilja veta är till exrempel,
-hur alting är kopplat, så enkelt beskrivet som möjligt
-lyser alla lampor i switchen där kablarna går in ?
-vad är det som delar ut ip-adresserna ?
-vad har enheterna för ip adresser ?

PostPosted: Mon Feb 14, 2011 18:21 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Hej,
Tack för engagemanget. Jag köpte switchen medveten om att den inte är automatisk och därmed mer avancerad än jag behöver. Anledningen till att jag valde modellen är att den verkar vara den mest musikaliska enl forumen. Jag har varit inne i användargränssnittet men naturligtvis utan att ändra något, eller förstå så mycket... :)
Mitt nätverk består av stationär dator med Kinsky Desktop kopplat via Telias standard Zyxelrouter och en Netgear FS108 med lång nätverkskabel till switch (GS108T) i annat rum (nära stereon)Till den switchen är ReadyNas NV+ och KDS kopplad. Jag kommer som sagt in på Nasen utan problem via den nya switchen men Kinsky får ingen kontakt och inget annat än Nasen kommer upp i Konfig. Jag tror som sagt att problemet kan ha något att göra med routern och IP-adresser. Jag återkommer när jag vet mer. Ska ringa supporten nu. Tack alla som bidragit so far!

Linnsane

PostPosted: Mon Feb 14, 2011 19:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Två switchar har stökat till det hos mig.

Kanske kan vara något...?

PostPosted: Mon Feb 14, 2011 21:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

KDS syns alltså inte från vare sig Kinsky eller LinnConfig.

1/Slå av&på KDS.Hur ser displayen på KDS ut? Blinkar punkten = den söker efter IPadress...eller har du Linnloggan =den har fått adress?

2/ kolla om din nas delar ut IPadresser. om ja = konflikt med telias router som du antagligen idag får ipadresser från.

3/beskriv exakt hur du kopplat ihop nätverket.

PostPosted: Mon Feb 14, 2011 22:02 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

1. KDS ser ut som vanligt. Linn-loggan dyker upp som vanligt.

2. Jag tror inte att Nasen delar ut IP-adresser. Jag skulle tro att routern gör det? När jag går in i menyn på routern (Zyxel 320-P) så ligger alla enheter i en lista med sina respektive IP-adresser med sista siffror .33, .34, .35 osv. Nya switchen ligger sist i listan. Innan GS108T hade jag en FS105 i samma position. Inget annat är förändrat i nätverket.

3. Stationär dator kopplad till FS108. På denna switch ligger också routern. Från FS108 går nätverkskabel till GS108T i annat rum. Till GS108T är Nas NV+ samt KDS kopplad. Jag kommer alltså in på Nasen via den stationära datorn men när jag startar Kinsky Desktop så hittar den varken rum eller source. Detta problem har tidigare (med FS105) förekommit intermittent men inget större problem.

Tack!

Ps. Supporten var stängd för idag. De hänvisar till samma personal som hjälper till med ReadyNas mellan 09 och 17.

PostPosted: Mon Feb 14, 2011 23:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag är också lite inne på sportis linje, 2 enheter som delar ut "olika" adresser.
Du verkar ju kunna logga in osv. på NAS och router, kontrollera att bara den ena har "DHCP" tjänsten igång för LAN:et (ditt interna nätverk.

Jag har ofta sett intermittenta fel där ett byte av ex.vis switch gör att felet framträder tydligare. Det har att göra med att nu är ena segmentet snabbare än det var innan, då får enheterna en adress från ett annat ställe (som nu svarar snabbare och hinner före).

Du kan trycka på "help" på fjärren ett par gånger tills ip:n på KDS dyker upp.

Du har fortfarande inte svarat på vilka adresser resten av utrustningen har....

PostPosted: Mon Feb 14, 2011 23:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Förresten,

citat:
2. Jag tror inte att Nasen delar ut IP-adresser. Jag skulle tro att routern gör det? När jag går in i menyn på routern (Zyxel 320-P) så ligger alla enheter i en lista med sina respektive IP-adresser med sista siffror .33, .34, .35 osv. Nya switchen ligger sist i listan. Innan GS108T hade jag en FS105 i samma position. Inget annat är förändrat i nätverket.
slut citat
Det kan inte stämma att FS105 är "i samma position"... den switchen kan inte få en ip-adress.

Posta en screenshot (PrtSc) på relevanta inställningar NAS/Router.

PostPosted: Tue Feb 15, 2011 10:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnsane wrote:
Hej!
I dagsläget använder jag en FS 108 men tycker att det verkar vara konsensus om att GS 108 och GS 108T är bäst.
Linnsane wrote:
Detta problem har tidigare (med FS105) förekommit intermittent men inget större problem.
.
JAHA!!! det HAR funkat tidigare med ANNAN switch, varför sa du inte det :roll: Och du snackar först om FS108 i flera inlägg o nu dyker plötsligt en FS105 upp???

I all välmening...men de är väldigt svårt att hjälpa till när det förekommer motstridiga uppgifter
när flera frågor ej besvarats och viktig info utelämnas.

Om vi ber dig i detalj beskriva ditt nätverk, att bra upprepa det du tidigare skrivit hjälper inte direkt.
Beskriv fysisk o logisk ihopkoppling, vilken enhet som genererar IPadresser, dynamiska IP eller statiska, hur allt är ihopkopplat (ut/ingångar använda, om indikatorlampor lyser/blinkar eller släckta). IPadresser på alla enheter.
Dubbelkolla ALLT, tex IPadresserna genom att jämföra det routern visar i sin routingtabell med den adress som NASen visar på displayen o i menyn samt i DS.
Är det OK kan du försöka "pinga" alla enheter från PCn.

Hur det såg ut NÄR det funkade och ev tidigare problem är synnerligen viktig info.
Du dokumenterade inte det gamla nätverket med dess inställningar? Stoppa in gamla swithen o gör det. (screnshots är snabbast)
Alltid värdefullt att ha exakt den setup som faktiskt funkade.
Och vilka funktioner funkade? Tex kunde DS kontakta internet, dvs funkade radio?

Stoppa sedan in GS108 och gör om dokumenteringen. JÄMFÖR!!!!!

Vanligaste felen brukar vara IPadresskonflikter och firewallrelaterade saker.
Efter det kommer felkonfigureringar i NAS, switch.
Lite förvånande då Linn har bra manualer på hur man ska koppla ihop&konfa sitt nätverk om man kör med deras rekomenderade produkter, som du nu gör!
BRA VAL dessutom

Har aldrig förstått att man investerar massa slantar i en HIFIrigg för att skita i det Linn säger om swithch, NAS o nätverk. :? Men det har du fförstått :wink:

PostPosted: Tue Feb 15, 2011 21:04 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Hej,
Jag beklagar den dåliga informationen och tackar än en gång för försöken att hjälpa. Jag gör mitt bästa även om det inte märks. Det är svårt att beskriva det man inte förstår. Netgears support kunde inte hjälpa. Jag har precis suttit i telefon en bra stund med en god vän som har en likadan switch och som trots det inte kunde hitta en lösning. Jag lyckas inte ens kopiera en screen trots att jag hittar knappen på tangentbordet :oops: . Jag har alltså dubbla switchar i nätverket. När jag säger att GS108T har "samma position" som FS105 tidigare hade så menar jag position/funktion i nätverket och inte IP-adress. Det stämmer naturligtvis att FS-switcharna som är automatiska inte har några IP-adresser.
Följande är en lista på de olika enheternas IP-adresser i nätverket. Listan kommer från routern.

DHCP Table

# IP Address Host Name MAC Address
1 192.168.1.33 nas-01-DA-AC 00-0D-A2-01-DA-AC (ReadyNas)
2 192.168.1.34 ET0020005A697F 00-20-00-5A-69-7F (Dell skrivare)
3 192.168.1.35 00-50-C2-21-73-85 (Klimax DS)
4 192.168.1.36 Kompis 00-1A-A0-0F-13-D1 (Stationär Dell-dator)
5 192.168.1.37 B„rbara 0C-60-76-66-8C-4C (Bärbar Dell-dator)
6 192.168.1.38 Amanda-Dator 0C-60-76-60-68-46 (Dotters bärbara HP-dator)
7 192.168.1.39 E0-91-F5-18-6D-1D (GS108T)

Nedanstående är kopierat ur routerns startsida med systeminfo. Jag vet inte om den säger er något av värde? Jag tror att jag någon gång aktiverat statisk IP-adress men jag kommer inte ihåg hur jag gjorde. Tror att det gjordes med hjälp av Telias supportsida på nätet.

System Name : P-320W
Firmware Version : V1.00(ZH.2)C0
WAN Information
- WAN Type : Ethernet - Standard (Dynamic IP)
- IP Address : 81.231.88.95
- IP Subnet Mask : 255.255.255.0
- Gateway : 81.231.88.1
- DNS : 195.67.199.36, 195.67.199.37
LAN Information
- IP Address : 192.168.1.1
- IP Subnet Mask : 255.255.255.0
- DHCP : Enabled
WLAN Information
- Name(SSID) : ZyXEL
- Channel : 6
- Security Mode : WPA-PSK

När jag går in på DHCP-fliken i Nasen så står det att DHCP inte kan aktiveras då en annan enhet i nätverket delar ut IP-adresserna (routern, antar jag). Borde alltså inte vara någon konflikt där?

I övrigt vet jag inte hur jag ska beskriva nätverket ytterligare utan att upprepa vad jag redan skrivit. Jag har med vännens hjälp provat att pinga Ds men utan att få svar.. När jag flyttar DS till en annan port på switchen så följer problemet med, dvs porten står som "disabled" under fliken "port configuration"i switchens meny.

Vad gäller vilka grejer jag väljer så har jag hela tiden följt med samtliga Linn-forum och följt dem vars åsikter och erfarenheter jag sätter högst tilltro till. Därför har jag t.ex. Barracuda ES hårddiskar i Nasen och Microconnect nätverkskablar. Fläkt och ramminne i Nasen är också uppgraderat. Jag har aldrig blivit besviken.

Linnsane

Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00