selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:28

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 56 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4
Author Message
PostPosted: Thu Dec 23, 2010 11:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Till de som efterlyser tester, finns mycket att läsa om detta på forumet, sök.
Allt som diskuteras i tråden HAR testats, massa gånger.
Men dessa relativt små skillnader märks bäst i ett optimerat system, kanske det är den springande punkten!

Allt som påverkar återgivningen kan inte förklaras vetenskapligt, är det så konstigt?
Är ju få saker som kan förklaras inom fysiken. Vad är elektricitet - egentligen, någon?

Vi tolkar observationer och experiment och beskriver utifrån dagens kunskap. Och det leder till att man ofta tvingats modda beskrivningen av verkligheten... (klassisk fysik --> kvantfysik för att ta en revolution)

Och INNAN man VET varför, använder man kunskapen för att förbättra befintliga konstruktioner. Skulle en ingenjör behöva VETA varför först...skulle vi säkert bo i hyddor fortfarande.

Utifrån denna bakgrund känns kommentarer som "det kan inte vara skillnad" och "innan det kan förklaras så är jag inte intresserad" ganska ogenomtänkta! :?

EDIT ska ju svara på frågan.
Nej har inte hittat något bättre än NV+, men tror starkt på SSD minnen!!!!!!! Garanterat framtiden.

GOD JUL :!:

PostPosted: Thu Dec 23, 2010 12:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

vad skiljer mellan Reday nas duo och nv+? förutom att det går att ha fler diskar i nv+

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Thu Dec 23, 2010 23:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

NV+ gör att det låter bättre :D

God Jul!

/Erik

PostPosted: Fri Dec 24, 2010 13:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har någon jämfört med Ultra och Ultra plus?

Ultra plus verkar vara bland de snabbare nas som finns till ett rimligt pris.

PostPosted: Fri Dec 24, 2010 13:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hur olika nasar påvärkar ljudet tror jag beror mycket på hur bra nätdel det är i dom,
jag ska göra ett test med en intel SSD disk i min nas längre fram, kommer med rapport

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Mon Dec 27, 2010 15:05 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jämförde Readynas Duo med den inbyggda mediaservern och med Twonky, och en Bubba Server med MediaTomb. Jag kunde inte skilja på dem, men visst, jag kan ha för dåliga grejer, eller för dålig installation, eller för dålig hörsel. Eller så är det ingen skillnad hos mig.

For the record så gjorde jag även ett annat litet test.
* Kollade vilken url som motsvarar filen på de olika mediaservrarna.
* Flyttade DSens nätverkskabel till en Laptop som sedan hämtade filerna mha wget:
Duo Twonky: wget http://192.168.0.50:9000/disk/NON-DLNA/ ... 20Man.flac

Duo ReadyDLNA: wget http://192.168.0.50:8200/MediaItems/277.flac

Bubba Mediatomb: wget http://192.168.0.60:49152/content/media ... &ext=.flac

Lokal fil direkt i Kinsky (trådlöst): http://192.168.0.14:50008/Kinsky?file=% ... 20Man.flac

* Jämförde sedan de mottagna filena med "cmp" (compare two files byte by byte)
=> Resultat: identiska.

Så, en fil har kopierats till 3 olika diskar och hämtats till DSens position i nätverket via 4 olika mediaservrar, trådbundet och trådlöst, i kombination med olika minnen, fläktar, nätagg etc, och resultatet är identiskt byte för byte. Så, kan vi enas om att data överförs korrekt i ett nätverk? Kan bara igen säga att jag tycker det vore intressant om de som har skillnaden hos sig provar isolera sin NAS från DSen och ser om det blir nån skillnad.

PostPosted: Mon Dec 27, 2010 15:30 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Quote:
Duo Twonky: wget http://192.168.0.50:9000/disk/NON-DLNA/ ... 20Man.flac

Duo ReadyDLNA: wget http://192.168.0.50:8200/MediaItems/277.flac

Bubba Mediatomb: wget http://192.168.0.60:49152/content/media ... &ext=.flac

Lokal fil direkt i Kinsky (trådlöst): http://192.168.0.14:50008/Kinsky?file=% ... 20Man.flac
Så om vi bortser från ljudet, vilket du hos dig upplevde identiskt, vilken skulle du rekommendera mig att skaffa?

PostPosted: Wed Dec 29, 2010 22:38 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Det är inte så lätt, det har ju dykt upp många NASar på marknaden numera och jag har bara praktisk erfarenhet av mina två. Men generellt, om man undantar eventuell indirekt ljudpåverkan, så får man kolla hur man ska använda NASen.

* Ska den stå i musikrummet? Välj isåfall en tyst förstås... Bubba och några andra är fläktlösa vilket kan underlätta.
* För att strömma musik eller film behöver NASen inte vara särskilt snabb, men kanske har du nytta av en central filserver för andra användingsområden och då kan ju snabbheten vara en parameter att ta hänsyn till.
* Vilka upptidskrav har du? T.ex. behöver den "fungera" fastän en disk går sönder eller räcker det att återställa från en backup när du skaffat en ny disk? Med andra ord, behöver NASen stödja nån viss RAID konfiguration?
* Hur vill du göra backup? Till annan plats, till USB-disk, eller till annan disk i samma chassi.
* Är du intresserad av att pilla själv från kommandorad eller vill du göra allt från ett färdigt Web-gränsnitt?
* Etc...

Utifrån nåt sånt för man försöka hitta nån som passar.

För mig blev gamla Bubba Server för liten och dess gamla version av Mediatomb hanterar inte flac-filer så bra (vad gäller artist, album, omslag). ReadyNas Duo har funkat bra för mig om än jag tycker det är lite synd att man är hänvisad till forumet för vissa saker som borde finnas i manualen (t.ex att ändra den RAID strategi som är default har jag för mig var en sån grej). Vad gäller mediaserver valde jag Twonky istället för den inbyggda för att jag fick omslagsbilder att funka bättre med Twonky, t.ex i Folder-vyn (jag använder nästan alltid Folder-vy istället för bläddra via artist eller album, men det är en smaksak).

Det här var dock off-topic för denna tråd, som främst skulle handla om ljudaspekten.

PostPosted: Fri Feb 25, 2011 16:09 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

HerrJanzon wrote:
Det är inte så lätt, det har ju dykt upp många NASar på marknaden numera och jag har bara praktisk erfarenhet av mina två. Men generellt, om man undantar eventuell indirekt ljudpåverkan, så får man kolla hur man ska använda NASen.

* Ska den stå i musikrummet? Välj isåfall en tyst förstås... Bubba och några andra är fläktlösa vilket kan underlätta.
* För att strömma musik eller film behöver NASen inte vara särskilt snabb, men kanske har du nytta av en central filserver för andra användingsområden och då kan ju snabbheten vara en parameter att ta hänsyn till.
* Vilka upptidskrav har du? T.ex. behöver den "fungera" fastän en disk går sönder eller räcker det att återställa från en backup när du skaffat en ny disk? Med andra ord, behöver NASen stödja nån viss RAID konfiguration?
* Hur vill du göra backup? Till annan plats, till USB-disk, eller till annan disk i samma chassi.
* Är du intresserad av att pilla själv från kommandorad eller vill du göra allt från ett färdigt Web-gränsnitt?
* Etc...

Utifrån nåt sånt för man försöka hitta nån som passar.

För mig blev gamla Bubba Server för liten och dess gamla version av Mediatomb hanterar inte flac-filer så bra (vad gäller artist, album, omslag). ReadyNas Duo har funkat bra för mig om än jag tycker det är lite synd att man är hänvisad till forumet för vissa saker som borde finnas i manualen (t.ex att ändra den RAID strategi som är default har jag för mig var en sån grej). Vad gäller mediaserver valde jag Twonky istället för den inbyggda för att jag fick omslagsbilder att funka bättre med Twonky, t.ex i Folder-vyn (jag använder nästan alltid Folder-vy istället för bläddra via artist eller album, men det är en smaksak).

Det här var dock off-topic för denna tråd, som främst skulle handla om ljudaspekten.
Jag tyckte din info var den mest matiga hittills =)
Tack för den! Jag hijackade tråden lite lätt med mitt snack om huvuvida det fanns ljudskillnad eller inte, ber om ursäkt för det. Men jag tyckte dock att din tidigare undersökning med bitjämförelse var ytterst intressant.
Dags att beställa min Bubba så jag kan lyssna på lite musik via min Sneaky...

PostPosted: Sat Feb 26, 2011 20:45 
Site Admin
Site Admin

Tråd delad och en separat med fokus på SSD är skapad på användares begäran. / Sony

Ny tråd

PostPosted: Sun May 29, 2011 23:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Enklast för att fastställa OM det är nån skillnad mellan olika diskar, rippar osv. Är att helt enkelt köra ett dubbelblindtest. Om någon klarar av att konstant peka ut vilken som är bättre eller vilken som är vilken. Ja då är det skillnad. Bevisat och klart.

Så nu är det bara att genomföra :).

Post new topic  Reply to topic  [ 56 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4

All times are UTC+02:00