selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 13:08

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 47 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Sun Dec 26, 2010 21:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kommer hem och ska spela efterlängtad musik, bara för att upptäcka att den ena Komrin är stendöd. Strömmen har vart borta och när den kopplades på verkar Komrin ha dött. Hur fan nu det kan gå till :/. Jag är helt förtvivlad. 35mil till närmsta handlare, hittar ingen säkring heller som jag hoppas på är problemet.

Om man ska vara rädd för att dom här grejjerna går sönder för att strömmen försvinner och kommer tillbaka så tror jag att jag kommer att avveckla den här hobbyn. :/

PostPosted: Sun Dec 26, 2010 22:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om ingen här på forumet har några ideer kanske du kan få lite tips på Linns engelska forum. Onekligen tråkigt när man råkar ut för sådana fel...

PostPosted: Sun Dec 26, 2010 23:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jo jag har skrivit där också.
Kommer inte kunna sova förrän det här är löst. Blir knäpp. Och har verkligen inte råd med större utgifter nu. Gaaah. Nån som har koll på vad det skulle kosta att fixa om det skulle vara så att elektroniken är bränd inne i den?
Mitt enda minne jag har av säkringar som flyger är min gamla lk140 där förstärkardelen hade brunnit. Var bara att skicka in. Känns inte så kul att skicka in komri till skottland direkt. Jag är helt förstörd :/. Nån som har koll på kostnad?

PostPosted: Sun Dec 26, 2010 23:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

förresten vad säger försäkringsbolagen om sånt här? nån med koll? Betalar dom fixandet minus självrisk?

PostPosted: Mon Dec 27, 2010 00:00 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Kolla på tonlägets prislista, jag har för mig att det finns en service prislista där med de flesta linn produkterna uppräknade.
Dock vet jag av egen erfarenhet att Linn inte tar i produkter som råkat ut för åska, utan hänvisar till försäkringbolaget direkt.
Dock är det väl inte så troligt att det var fallet här...

Trist, men jag tror att det går att finna en lösning.

PostPosted: Mon Dec 27, 2010 00:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

xanlin wrote:
Kolla på tonlägets prislista, jag har för mig att det finns en service prislista där med de flesta linn produkterna uppräknade.
Dock vet jag av egen erfarenhet att Linn inte tar i produkter som råkat ut för åska, utan hänvisar till försäkringbolaget direkt.
Dock är det väl inte så troligt att det var fallet här...

Trist, men jag tror att det går att finna en lösning.
Åska i 20 minusgrader, det vore ett helt nytt fenomen i världen :).
Ska kolla listan. Så jävla typiskt det händer nu bara, då vi ska ha nyårsfest på fredag. Sweet liksom.

PostPosted: Mon Dec 27, 2010 00:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

för info, vi har kontakt via sms o tfn.

För er andra. Det finns även interna säkringar, en eller två, lite osäker men det är ju två PSU så det finns troligen två interna.
De är dock dolda bakom en metallplatta som täcker PSU.
Så det blir till att montera ut förstärkarpaketet och ta bort metallplattan. Och be en bön att det räcker med att byta interna säkringar.
Trist men om det värsta skulle ha hänt, finns det fasta priser på rep och det räcker med att skicka in själva förstärkarpaketet. Troligen kan man snacka till sig ett bra pris då det handlar om top of the line grejjer. Linn vet betydelsen av att hålla dessa kunder nöjda...

Kom på en sak!
Kolla nätbrunnen där den yttre säkringen sitter. Ser allt just ut? (inkl säkringshållaren)
Testa att byta nätkabeln. Kan ju även vara den som blivit klämd eller glapp. Dylika fel kan leda till att säkringar ryker.

Lider med dig, LYCKA TILL!

PostPosted: Mon Dec 27, 2010 00:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

The Archangel wrote:
Ska kolla listan. Så jävla typiskt det händer nu bara, då vi ska ha nyårsfest på fredag. Sweet liksom.
På din beskrivning på tfn är det troligen inte åska utan spänningspik när du kopplade in elsladden i väggen efter att ha den utdragen. de drar ju en hel del ström under uppstart...
Dock ska detta normalt inte kunna slå ut steget.
Jag gissar på nåt vajsing i yttre nätbrunn eller någon av de inre. Att strömspiken tagit sig igenom två säkringar som ligger i serie förefaller mindre troligt.

PostPosted: Mon Dec 27, 2010 00:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
The Archangel wrote:
På din beskrivning på tfn är det troligen inte åska utan spänningspik när du kopplade in elsladden i väggen efter att ha den utdragen. de drar ju en hel del ström under uppstart...
Dock ska detta normalt inte kunna slå ut steget.
Jag gissar på nåt vajsing i yttre nätbrunn eller någon av de inre. Att strömspiken tagit sig igenom två säkringar som ligger i serie förefaller mindre troligt.
Ja jag hoppas att det är nåt enklare. Inte för att det kanske spelar nån roll kostnadsmässigt. Lär ändå få skicka in elektroniken.

I värsta fall packa ihop högtalaren! Gudarna ska veta att det inte är lätt :P.
Ska ringa runt imorn och höra med försäkringsbolaget också, håller er uppdaterade! Tills vidare ska vi alla vara noga med att stänga av komponenterna en efter en innan man rycker kablar.
Även om man tycker att dom ska klara sånt här. Rent logiskt, elektroniskt och praktiskt förstår jag faktiskt inte hur det här har gått till. Vad sjutton som ska ha gått fel.

ska få in nya säkringar imorn dock. Håller tummarna för dom.
Om man ändå hade en linnbutik i stan. Eller ägde en :D

PostPosted: Mon Dec 27, 2010 00:33 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag trodde nog inte att åska var orsaken, ville bara klargöra Linns policy i det fallet.
Servicepriserna brukar i alla andra fall vara humana.

Last edited by xanlin on Mon Dec 27, 2010 09:55, edited 1 time in total.

PostPosted: Mon Dec 27, 2010 00:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

5000 plus moms för klimax-steg och 3000 plus moms för akuratesteg. Bör ligga nånstans där då antar jag.

PostPosted: Mon Dec 27, 2010 12:41 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

5360:- + moms ligger det på för 1 modul, dock tillkommer frakt till England.

här har du dokumentet som beskriver hur du byter säkringar ( 4st )

http://www.highfidelity.se/client/files ... /Komri.pdf

MVH / John

PostPosted: Mon Dec 27, 2010 17:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack John! Kanon-pdf. Tror du att det kan hjälpa att byta säkringarna på insidan?

Har bytt till 250Volts idag och den håller, däremot så flyger automatsäkringen i huset på en gång. Jag hör ett klick i högtalaren när jag slår på den, dock inte riktigt samma klick som i den andra högtalaren, men kan ju bero på att automatsäkringen flyger på en gång.

PostPosted: Mon Dec 27, 2010 21:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

får väl försöka se det positiva i det hela.
När allt är över kommer säkringarna vara bytta från 125volts 6.3A till 250volts 10A. Ger troligen en liten förbättring iaf :).

Tills vidare får man dricka kaffe, gråta en skvätt och lyssna med hörlurar.

PostPosted: Tue Dec 28, 2010 00:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

The Archangel wrote:
Har bytt till 250Volts idag och den håller, däremot så flyger automatsäkringen i huset på en gång. Jag hör ett klick i högtalaren när jag slår på den, dock inte riktigt samma klick som i den andra högtalaren, men kan ju bero på att automatsäkringen flyger på en gång.
Tråkigt The Archangel! Hoppas det löser sig snart.

Knepigt att säkringarna är på 10 A, det är som gjort för att ge selektivitetsproblem med elcentralens gruppsäkringar (som ju för det mesta ligger på just 10 A). Det är ju inte kul om gruppsäkringarna löser ut :( Men tur att du har dvärgbrytare och inte smältsäkringar, då skulle det ju vara hopplöst :)

Jag kan ju inte så mycket om elektronikkonstruktion, men är det vanligt med säkringar på 10 A eller över i elektronikprylar?
Det kanske är jättevanligt? Nån som kan yttra sig om det?

Post new topic  Reply to topic  [ 47 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00