selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 15:12

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Dec 05, 2010 20:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hejsan!
Jag har nu köpt mig en Rega RP1 och börjat lyssna på vinylskivor igen för första gången på 25 år, och det är kul!

Självklart tog det inte mer än 36 timmar innan de fördömda uppgraderingstankarna började...
Egentligen har jag förbjudit mig själv att röra denna skivspelare, men en lite bättre pickup skulle jag kunna köpa.

Det finns en hel del pickuper och jag tänkte att en liten uppradning av de vanligaste pickuperna i kvalitetsordning
(liknande det Jajo gjort med Linns olika komponenter) kunde vara värdefullt för fler än mig.
Det fina här är att ingen behöver ha koll på alla pickuper, det räcker med att man jämfört 2 eller 3 för att kunna ge input till en sådan sortering.
Några start-pickuper som bör vara med:

Adikt
Goldring 2100
Rega Exact
Rega Elys 2
Rega Bias 2
AT-95
Grado Gold
Grado Red
Grado Black
OM-5

Vilken ordning skulle du vilja ha dem i och vilka fler skall vara med, skall även försöka lägga in priserna på dem.

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

PostPosted: Mon Dec 06, 2010 15:55 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Har jämfört AT95E med en Goldring 2300 (och även en Ortofon 2MRed) i en Rega P7.

AT95E kontra Ortofon 2MRed är nog jämnt skägg. Gillade nog trots att AT95:an bättre, mest för att den gav mer spelglädje, till skillnad från Ortofonen som kanske var mer upplöst och sorterade ut tonerna mer.... (At95:an mer musik och Ortofonen mer Hifi...). Goldringen är bättre än båda dessa (vilket den borde vara med tanke på priset också...speciellt efter prisökningen...).
Jag har inte jämfört någon av dem mot Adikten.

PostPosted: Mon Dec 06, 2010 18:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Grado-pickuper går inte att montera på Rega-armarna (enligt Anders på Tonläget).

Post new topic  Reply to topic  [ 3 posts ] 

All times are UTC+02:00