Hur känslig kan en datafil vara? Tydligen mer än vinyl- och bakelitskivor. Vill inte verka raljerande. Men något är ju allvarligt knas om en officiell programvara gör att musik låter ostämt, vilket är minst sagt oförståeligt. De har haft några år på sig och först nu är macversionen skarp. Det skulle ha funnits en skarp sådan från dag ett när man säljer så dyra hifiprodukter. It's not an Apple world säger Linn. Nä, men det krävs en dator eller RipNas (fanns inte då DS introducerades, vad jag vet) för att få en DS att spela öht. Jag fattar inte hur det kan vara så problematiskt.
Det kan verka som om jag inte använder datafiler utan laseravläsning för musiklyssning om man tittar på min utrustningslista. Det stämmer inte riktigt. Jag har en anläggning till som jag i mer än tio års tid har använt tillsammans med Macdatorer. Det låter helt OK rätt ur den iMac som är inkopplad nu. Inte ostämt i alla fall.
Lyssnar just nu på en vinyl 'George Duke - liberated fantasies' från 1976 USA-press. Misshandlad och lite skev. Låter helt otroligt bra. Och ingen tolva ens. Ingen märkvärdig pickup.
Jag är fd. musiker som har lyssnat och använt öronen en del. Stått och övat och lyssnat på övertoner och arbetat med intonation till perfektion.
Ursäkta om det låter som att jag misskrediterar och låter allmänt gnällig, men jag tycker nog att det ska vara enkelt att använda en hifiutrustning och inte finnas utrymme för "ostämdhet" i Linns produkter. Jag har ju inte installerat något DS-system och allt jag har hört från DS har haft en stabil självklarhet över sig lyssningsmässigt.
Det kan också finnas ett internetspöke som leder till missförstånd