selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 15:12

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Itunes till ds
PostPosted: Wed Nov 17, 2010 23:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

http://news.linn.co.uk/news/2010/11/app ... inn-ds.php

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject: Re: Itunes till ds
PostPosted: Thu Nov 18, 2010 10:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jaa, äntligen! Nu behöver man inte ha någon ångest för Honky Twonky och asset hit och upnp dit eller vare nu är för jox. iTunesbibblan rätt in i DS. Om det funkar med iTunes cover art så är det fantastiskt bra. Det är ett av Apples mest mystiska system. Det går visserligen att bädda in med script så att vilket annat program som helst fattar. Vore ju väldigt schysst också om man kunde använda Apple remote istället för Kinsky om det nu skulle funka öht. från en nätverkshårddisk.

Ja ja, återstår att fixa en DS för min del förstås :( :roll:

PostPosted: Thu Nov 18, 2010 12:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kan någon vänligt själ förklara för mig (på barnspråk) om jag har någon nytta av detta som Twonky/NAS-hatande PCanvändare? :oops: :mrgreen:

PostPosted: Thu Nov 18, 2010 12:57 
Moderator
Moderator

Kinsky Desktop kan ju förutom att sätta ihop spellista och styra ds, fungera som en enkel musikserver. Vill man inte använda NAS och Twonky kan man använda endast Kinsky Desktop för att spela filer från sin dator eller sitt nätverk. Det kräver såklart att datorn med Kinsky är igång när man spelar.

Det nya med versionen som publicerades igår är väl dels att den finns i en version för Mac OS, och även att man från Kinsky kan öppna upp ett itunesbibliotek och spela musik från det.

PostPosted: Thu Nov 18, 2010 13:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Kinsky Desktop kan ju förutom att sätta ihop spellista och styra ds, fungera som en enkel musikserver. Vill man inte använda NAS och Twonky kan man använda endast Kinsky Desktop för att spela filer från sin dator eller sitt nätverk. Det kräver såklart att datorn med Kinsky är igång när man spelar.
Det ähr är ju en kul feature, men musikaliskt tycker jag det är ren katastrof. Musiken blir extremt ostämd.

PostPosted: Thu Nov 18, 2010 14:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

monkeydevil wrote:
per wrote:
Det ähr är ju en kul feature, men musikaliskt tycker jag det är ren katastrof. Musiken blir extremt ostämd.

Öh, vad menar du med det? Några magiska fingrar kommer och skruvar på inspelad musiks musikers stämskruvar och/eller intonation?? Om nu Kinsky är Linns officiella programvara. Är den så otroligt undermålig att musiken klingar falskt och extremt tom.? Det låter som en omöjlighet upphöjt till hundra. Tonhöjd kan förstås ändras ett uns av hastighet på snurrande skiva (33 1/3 är 33 1/2 någonstans) och då rakt av, men som sagt --> ??

PostPosted: Thu Nov 18, 2010 14:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag menar att drar man musikfiler från utforskaren in i spellistan i kinsky desktop så låter det ordentligt falskt. I alla fall hemma hos mig. Det låter verkligen förfärligt illa, varenda gång.

Kanske ska tillägga att jag då spelar filer över trådlösa nätverket från nasen in i kinsky och sedan tillbaka trådlöst till routern och ds:en. Kanske förvärrar det återgivningen? Men det är ingen tvekan om att det blir rejält ostämt.

PostPosted: Thu Nov 18, 2010 16:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hur känslig kan en datafil vara? Tydligen mer än vinyl- och bakelitskivor. Vill inte verka raljerande. Men något är ju allvarligt knas om en officiell programvara gör att musik låter ostämt, vilket är minst sagt oförståeligt. De har haft några år på sig och först nu är macversionen skarp. Det skulle ha funnits en skarp sådan från dag ett när man säljer så dyra hifiprodukter. It's not an Apple world säger Linn. Nä, men det krävs en dator eller RipNas (fanns inte då DS introducerades, vad jag vet) för att få en DS att spela öht. Jag fattar inte hur det kan vara så problematiskt.

Det kan verka som om jag inte använder datafiler utan laseravläsning för musiklyssning om man tittar på min utrustningslista. Det stämmer inte riktigt. Jag har en anläggning till som jag i mer än tio års tid har använt tillsammans med Macdatorer. Det låter helt OK rätt ur den iMac som är inkopplad nu. Inte ostämt i alla fall.

Lyssnar just nu på en vinyl 'George Duke - liberated fantasies' från 1976 USA-press. Misshandlad och lite skev. Låter helt otroligt bra. Och ingen tolva ens. Ingen märkvärdig pickup.

Jag är fd. musiker som har lyssnat och använt öronen en del. Stått och övat och lyssnat på övertoner och arbetat med intonation till perfektion.

Ursäkta om det låter som att jag misskrediterar och låter allmänt gnällig, men jag tycker nog att det ska vara enkelt att använda en hifiutrustning och inte finnas utrymme för "ostämdhet" i Linns produkter. Jag har ju inte installerat något DS-system och allt jag har hört från DS har haft en stabil självklarhet över sig lyssningsmässigt.

Det kan också finnas ett internetspöke som leder till missförstånd :)

PostPosted: Thu Nov 18, 2010 16:48 
Moderator
Moderator

[Naim]-(Linn), försök få ett tillfälle att utvärdera DS och olika sätt att spela filer via dem själv. Vi upplever dessa skillnader olika, varför det är viktigt att prova själv. Kanske beter sig DS-spelare olika i olika installationer också. Som ett exempel kan jag nämna att då jag testar att spela musikfiler via Kinsky Desktop, respektive via upnp-server så märker jag inga ljud- eller musikmässiga skillnader.

Jag vill inte säga att det varken är eller inte är skillnader beroende på om man spelar via Kinsky Desktop eller inte. Men upplevelserna av detta skiftar. Prova därför själv för att se om eventuella skillnader har betydelse för dej.

PostPosted: Thu Nov 18, 2010 16:50 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Faktum är att jag håller med Monkeydevil om just det där, det låter fruktansvärt dåligt även hos mig när jag kör med drag and drop till kinsky, spelar jag upp samma fil fast från mediaservern som vanligt via kinsky så låter det som det ska.

Teknisk förklaring? Inte en susning men det är stor skillnad i hur det låter märkligt nog.

Testa själv [Naim]-(Linn) så får du se. Återkom gärna med resultatet.

Last edited by Aleann on Thu Nov 18, 2010 17:02, edited 1 time in total.

PostPosted: Thu Nov 18, 2010 16:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Alltså, det låter ju skitbra rent ut sagt när man spelar på ”det vanliga sättet” (precis som du skriver). Vet inte varför det låter ostämt när man gör på det andra sättet, kanske har det med att göra att just jag gör det trådlöst (men det gör väl i och för sig flera, de flesta har väl en laptop i sitt nätverk). Man kan kanske jämföra med vad flera upplevt för musikaliska skillnader när de provat olika ethernet-kablar i sitt ds-system? Slänger man sedan, som i detta fall, in en trådlös överföring först fram till KDT och sedan tillbaka till ds:en, så skulle ju detta kunna tänkas påverka ännu mer negativt än vad vissa ”sämre” kablar gör som transporterar ettorna och nollorna? Jag spekulerar ju bara nu, vet ej vad det beror på. Har inte haft möjlighet heller att jämföra med att istället spela låtar på detta sätt med datorn inkopplad med kabel i nätverket, men det skulle ju vara intressant för att se om det kan bero på just det trådlösa eller om det är själva funktionen i KDT som inte ”stämmer” (he he). Eller kanske är det beroende på vilken router man har, eller vilken dator man har, eller hur min dator står på bordet…? Många olika saker påverkar ju en ds-spelares prestanda, som hur spelaren och övriga datorkomponenter står placerade, hur signal- och datakablarna ligger/hänger etc etc. Det enda jag observerat är att i just mitt fall låter det extremt ostämt att spela filer man drar till KDT. Ingen annan som har liknande erfarenheter?

PostPosted: Thu Nov 18, 2010 20:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

[Naim]-(Linn) wrote:
Jag är fd. musiker som har lyssnat och använt öronen en del. Stått och övat och lyssnat på övertoner och arbetat med intonation till perfektion.
Det kan både vara en fördel och en nackdel att vara ovanligt musikalisk. Vilket det blir beror nog på hur man fungerar. Vissa som är mycket musikaliska tycks kunna höra igenom vilken oreda som helst och detektera vad som spelas utan problem. Det tycks dock inte alls säkert att man förmår jämföra den egna tolkningen med det man faktiskt hör (d.v.s. med underlaget till den egna tolkningen). För dom framstår de flesta hifi-system som relativt bra. Andra kan enkelt göra den jämförelsen och då förefaller även rätt bra grejer förhållandevis mediokra.
[Naim]-(Linn) wrote:
Ursäkta om det låter som att jag misskrediterar och låter allmänt gnällig, men jag tycker nog att det ska vara enkelt att använda en hifiutrustning och inte finnas utrymme för "ostämdhet" i Linns produkter. Jag har ju inte installerat något DS-system och allt jag har hört från DS har haft en stabil självklarhet över sig lyssningsmässigt.
I någon mening förvanskar givetvis alla inspelningar och uppspelningsutrustning musiken på alla tänkbara sätt inklusive den uppfattade tonhöjden (som ju är en kombination av de i musiken ingående toner och till viss del tonernas inbördes effektrelation). DS-baserad musikåtergivning ligger definitivt i framkant när det gäller högkvalitativ musikåtergivning, men det betyder inte att de är helt immuna mot olämpliga signalöverföringar. T.ex. halvtaskiga trådlösa nät kan säkert göra livet besvärligt för en DS-spelare. Det tycks vara ganska vanligt att man får så stora problem med avspelningen att man t.o.m. får drop-outs vid uppspelning av högupplöst material över halvtaskiga trådlösa nät. Ett nät som ligger på gränsen kan säkert ge dåligt resultat även ljudmässigt.

PostPosted: Fri Nov 19, 2010 12:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Den här debatten känns ju igen från förr så vi behöver inte dra den igen. Den som behöver får göra sin läxa helt enkelt. Det finns gott om trådar här på Selleri där flera av oss försöker förklara hur det upplevs. (Hur och varför det fungerar så är en annan sak.)

Jag tänkte istället bidra med angränsande upplevelse. Jag har idag Twonky 5.1.5 (Brian/Linn special) på min ReadyNAS Duo och testade att aktivera den inbyggda DLNA servern i ReadyNAS gränssnittet. Det lät faktiskt rätt illa! Verkligen inte kul! Då ska man veta att det är exakt samma filer från exakt samma HW (Seagate ES.2, 1 TB). Märkligt för en novis kanske. Men det förvånar mig inte alls!

PostPosted: Fri Nov 19, 2010 13:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ja, läser man Cara-tråden blir man ju mörkrädd.. :shock: Det verkar inte speciellt upphetsande att behöva kryssa mellan utton dutton programversioner/firmware. Lite bättre här, Lite sämre där. Eller är det en skön känsla?

PostPosted: Fri Nov 19, 2010 14:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Försökte koppla in min iTunesdatabas i förrgår kväll. När man klickar på iTunes-ikonen i Kinsky står det "updating" och har gjort så sen i förrgår kväll, inget mer händer. I o f ett rätt stort gäng låtar men ändå... nån som upplevt nåt liknande?

Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00