selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 15:13

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject: Re: Tonarm
PostPosted: Tue Nov 16, 2010 10:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Lejonklou wrote:
Akito finns i tre versioner:

Den första, vars armpelare var gjuten. Därför har de nästan alla skadade lager, men om skadan är måttlig låter armen bra ändå.
Den andra, som Linn monterat själv. Den låter klart bättre och känns lätt igen på sin annorlunda finish.
Den tredje, som nyligen introducerats lite i smyg. Fler delar är frästa ur metallblock istället för gjutna.

T-kable har dessutom nyligen fått en annan DIN-kontakt i armens ände. Den sägs låta bättre än den gamla, men jag har själv inte hört skillnaden.

Jag gissar att en tidig Ekos i bra skick presterar bättre än Akito 3 med nya T-kable.
Och är det någon ide att byta Pro-ject 9cc armen mot en ny Akito arm eller är skillnaderna för små dom armarna mellan?

Mike

PostPosted: Tue Nov 16, 2010 13:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Absolut en bra idé. Skillnaden är stor!

PostPosted: Tue Nov 16, 2010 14:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Lejonklou wrote:
Absolut en bra idé. Skillnaden är stor!
Det står mellan 18år gammal Ekos 1 bra skicka och en ny Akito arm mitt nästa steg är ju Keel så villke väg ska man gå ungefär samma pris på båda armana skiljer inte mycket pengar vill ha ut så mycket som möjligt?

Mike

PostPosted: Tue Nov 16, 2010 18:29 
Site Admin
Site Admin

Minge wrote:
Det står mellan 18år gammal Ekos 1 bra skicka och en ny Akito arm mitt nästa steg är ju Keel så villke väg ska man gå ungefär samma pris på båda armana skiljer inte mycket pengar vill ha ut så mycket som möjligt?
En 18 år gammal (!!) mot ny med 5 års garanti för samma pengar? För att jag skulle gå på den begagnade skulle det vara stooor skillnad i prestanda, om ens då. Jag har köpt mer begagnat än nytt i Linnväg genom åren men 18 år är ändå länge.

PostPosted: Tue Nov 16, 2010 18:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Sony wrote:
Minge wrote:
En 18 år gammal (!!) mot ny med 5 års garanti för samma pengar? För att jag skulle gå på den begagnade skulle det vara stooor skillnad i prestanda, om ens då. Jag har köpt mer begagnat än nytt i Linnväg genom åren men 18 år är ändå länge.
Jag vet inte exakt ålder men jag menar det du säger en begagnad arm eller en ny skiljer det då inte mycket i prestanda så satsar jag hellre på en ny Akito med garanti och T-kable som ingår i priset?

Mike

PostPosted: Tue Nov 16, 2010 19:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har redan svarat vad jag tror:
> Jag gissar att en tidig Ekos i bra skick presterar bättre än Akito 3 med nya T-kable.

Talar för Ekos:
En arm kan bli i stort sett hur gammal som helst, bara den vårdas väl.
Den framtida värdeminskningen på en begagnad Ekos är troligen mindre än på en ny Akito.
Jag har för mig att armlyften på Akito kommer i kläm mot kragen på Keel.

Talar för Akito:
En ny Akito är ny och kommer med garanti.

PostPosted: Tue Nov 16, 2010 22:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Går det verkligen att montera en Akito i en Keel, har för mig att det blir strul på något vis? Om det går att verifiera att Ekos armen är i bra skick, så hade jag köpt den framför en Akito.

PostPosted: Tue Nov 16, 2010 22:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Christian wrote:
Går det verkligen att montera en Akito i en Keel, har för mig att det blir strul på något vis? Om det går att verifiera att Ekos armen är i bra skick, så hade jag köpt den framför en Akito.
Det är hos Linnhandlare ska byta in min Pro-Ject arm mot Ekos 1 testad av dom i butiken för 5500:- mellan på min arm verkar det vara en bra deal?

Mke

PostPosted: Tue Nov 16, 2010 23:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det låter ju verkligen bra!

Fredrik: Finns det alltså verkligen en Akito3? Jag fick för mig att det var ett rykte som sen visade sig vara fel...

PostPosted: Wed Nov 17, 2010 10:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
Går det verkligen att montera en Akito i en Keel, har för mig att det blir strul på något vis?
Ja, strulet är att armlyften tar i tonarmskragen på Keel. Lösningen är att inte använda någon armlyft.

PostPosted: Wed Nov 17, 2010 10:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Lejonklou wrote:
Christian wrote:
Går det verkligen att montera en Akito i en Keel, har för mig att det blir strul på något vis?
Ja, strulet är att armlyften tar i tonarmskragen på Keel. Lösningen är att inte använda någon armlyft.
Men jag satsar på Ekos-1 armen har ju redan Radikal så kan man köpa till Keel sedan.

Mike

PostPosted: Thu Nov 18, 2010 17:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Minge wrote:
Lejonklou wrote:
Christian wrote:
Men jag satsar på Ekos-1 armen har ju redan Radikal så kan man köpa till Keel sedan.

Mike
Tänkte på det skiljer det mycket på Ekos-1 och Ekos-2 armen i prestanda?

Mike

PostPosted: Thu Nov 18, 2010 22:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Minge wrote:

Mike
Skillnader är väl alltid svåra att kvantifiera men jag tyckte att det var en klar förbättring när jag gick från Ekos I till Ekos II.

PostPosted: Sat Nov 20, 2010 17:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
Minge wrote:

Mike
Skillnader är väl alltid svåra att kvantifiera men jag tyckte att det var en klar förbättring när jag gick från Ekos I till Ekos II.
Håller med, klar förbättring var det. Den stora förbättringen var när jag gick från Ittok LVII till Ekos I. Att rangordna dagens Akito i hierarkin är inte lätt. Den presterar väldigt bra i tunedem men den låter inte som en Ekos, något saknas liksom. Men jag har ju inte hört den senaste med T-kable.

PostPosted: Wed Dec 08, 2010 20:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Måste bara hålla med om att det är vettigt att byta projekt armen mot en Linn arm utav modell Akito 2B eller bättre. Så det låter alldeles utmärkt att slängas på en Ekos vare sig det är en 1a eller 2a även om 2an är klart bättre. Just det skillnaden till Ekos SE är enorm.

Hade inte en aning om att det hade kommit en Akito3.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00