selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 14:54

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
 Post subject: Akurate DS+Unidisk
PostPosted: Wed Nov 03, 2010 15:53 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Hej,
Undrar om ngn har kopplat Akurate DS med en Unidisk SC? Måste man ha en preamp eller man kan koppla dem utan ngn preamp och få ut ett bra ljud? I så fall hur?

Mvh
Alborz

Post subject: Re: Akurate DS+Unidisk
PostPosted: Wed Nov 03, 2010 16:08 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hej Alborz.

ADS kopplar du enkelt med ett par black IC eller silver IC till Aux 1 t.ex på Unidisk SC. Unidisk SC innehåller ett försteg som tar hand om insignalen och skickar det vidare till valfritt slutsteg som du kopplar på frontutgångarna på baksidan. Du bör också koppla in rs232 kabeln mellan enheterna så du kan använda volymkontrollen som finns i Unidisken. (det ställer du sen in i Linn Konfig)

Jag har det kopplat på detta vis utan problem och det låter bra, Unidisk SC med dynamik fungerar utmärkt.

PostPosted: Wed Nov 03, 2010 18:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Aleann wrote:
Hej Alborz.

ADS kopplar du enkelt med ett par black IC eller silver IC till Aux 1 t.ex på Unidisk SC. Unidisk SC innehåller ett försteg som tar hand om insignalen och skickar det vidare till valfritt slutsteg som du kopplar på frontutgångarna på baksidan. Du bör också koppla in rs232 kabeln mellan enheterna så du kan använda volymkontrollen som finns i Unidisken. (det ställer du sen in i Linn Konfig)

Jag har det kopplat på detta vis utan problem och det låter bra, Unidisk SC med dynamik fungerar utmärkt.
Instämmer till 100%, har samma uppsättning

// j o h n

PostPosted: Wed Nov 03, 2010 18:46 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Hej,
Tack för svaret. Kör du låtarna från din dator direkt till AKDS eller? För min målsättning är ju att använda dator som en musik källa. Om det går att göra så , innebär att dator måste vara kopplad via en vanlig data kabel eller man behöver ngn annan kabel eller uppsättningen funkar inte alls?

Mvh
Alborz

Alborz wrote:
Hej,
Undrar om ngn har kopplat Akurate DS med en Unidisk SC? Måste man ha en preamp eller man kan koppla dem utan ngn preamp och få ut ett bra ljud? I så fall hur?

Mvh
Alborz

PostPosted: Thu Nov 04, 2010 09:21 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Alborz wrote:
Hej,
Tack för svaret. Kör du låtarna från din dator direkt till AKDS eller? För min målsättning är ju att använda dator som en musik källa. Om det går att göra så , innebär att dator måste vara kopplad via en vanlig data kabel eller man behöver ngn annan kabel eller uppsättningen funkar inte alls?

Mvh
Alborz
Jag kör från dator direkt över nätverket, jag använder Twonky mediaserver samt Kinsky Desktop som programvaror, ska dock investera i en NAS på ett tag.

Datorn bör vara kopplad med en nätverkskabel till en switch som sen i sin tur är kopplad vidare till din ADS, sen drar du en kabel från switchen till en lämplig router. Alternativt kan du koppla dator samt ADS direkt till din router med nätverkskablage. Jag kör med en switch dock för att få lite separation från routern. Innebär att jag kan reboota min router utan att få avbrott i musiken.

Du kan också köra trådlöst mellan datorn och routern och sen dra en kabel från ADS till routern, inget jag själv kan rekommendera dock pga brister i trådlösa tekniken.

För programvaror, se: http://www.linn.co.uk/ds_software

PostPosted: Thu Nov 04, 2010 22:37 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Hej,
Vad vinner man på att skaffa sig NAS?

/Alborz

Aleann wrote:
Alborz wrote:
Hej,

Mvh
Alborz
Jag kör från dator direkt över nätverket, jag använder Twonky mediaserver samt Kinsky Desktop som programvaror, ska dock investera i en NAS på ett tag.

Datorn bör vara kopplad med en nätverkskabel till en switch som sen i sin tur är kopplad vidare till din ADS, sen drar du en kabel från switchen till en lämplig router. Alternativt kan du koppla dator samt ADS direkt till din router med nätverkskablage. Jag kör med en switch dock för att få lite separation från routern. Innebär att jag kan reboota min router utan att få avbrott i musiken.

Du kan också köra trådlöst mellan datorn och routern och sen dra en kabel från ADS till routern, inget jag själv kan rekommendera dock pga brister i trådlösa tekniken.

För programvaror, se: http://www.linn.co.uk/ds_software

PostPosted: Fri Nov 05, 2010 11:34 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Rent generellt, enklare hantering av data i mitt tycke, drar mindre ström, väsnas mindre (beroende på NAS naturligtvis) och jag misstänker det kan bli en viss ljudskillnad också.

För min del vore det skönt att inte behöva ha datorn igång hela tiden :)

PostPosted: Fri Nov 05, 2010 18:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Aleann wrote:
För min del vore det skönt att inte behöva ha datorn igång hela tiden :)
+1

PostPosted: Sat Nov 06, 2010 10:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nasen kan man ju gömma undan så man slipper se eller höra den. En annan stor fördel är ju raid mindre risk att förlora värdefull data. Inge kul att behöva rippa om 500 cd :)

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00