selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 18:19

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
 Post subject: Unidisk SC
PostPosted: Thu Oct 28, 2010 15:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har funderingar på att skaffa en Unidisk SC och undrar några saker:
Går den att använda som 2-kanalsförsteg kopplad direkt till min Majik 2100?
Kan man hitta en förteckning över serienummer där det framgår vilka förändringar som skett genom åren?
Går den att uppgradera om den är av äldre modell till senaste konfigurationen med HDMI?
Kan man ansluta grammofonförstärkare direkt till den?

Det kanske finns någon upplyst medlem på forumet som kan besvara dessa frågor. Tack på förhand.

/Per

Post subject: Re: Unidisk SC
PostPosted: Thu Oct 28, 2010 16:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

P D F Björck wrote:
Jag har funderingar på att skaffa en Unidisk SC och undrar några saker:
Går den att använda som 2-kanalsförsteg kopplad direkt till min Majik 2100?
Kan man hitta en förteckning över serienummer där det framgår vilka förändringar som skett genom åren?
Går den att uppgradera om den är av äldre modell till senaste konfigurationen med HDMI?
Kan man ansluta grammofonförstärkare direkt till den?

Det kanske finns någon upplyst medlem på forumet som kan besvara dessa frågor. Tack på förhand.

/Per
1. Ja, den går att använda som 2-kanals-försteg. Är inte alls pjåkig.
2. En hel del software-updates, det är värt att ta den till handlaren för att vara säker. Ljudet lyfter en hel del med vissa updates.
3. Är rätt säker på att den inte går att uppdatera till HDMI-variant. Någon som vet definitivt?
4. Ja, det går utmärkt att ansluta extern phono som Linto eller Lejonklou Kinki/Slipsik

Björn

PostPosted: Thu Oct 28, 2010 18:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tack för svaren. Just nu är inte bildfunktionerna aktuella men man vet ju inte hur behovet ser ut framöver. Jag är inte så insatt i HDMI och undrar därför om detta är någon väsentlig sak att ta i beaktande. Vad anser du? Jag har sett Unidiscar till och från gå för runt 1000 pund utomlands och om man tar valutakursen nu i beaktande är väl det ett väldigt bra pris.

/Per

PostPosted: Thu Oct 28, 2010 20:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Kör själv en Unidisk SC som försteg (surround och 2-kanal) och tycker den funkar väldigt bra.
Klart godkänd som CD/DVD/SACD/DVD-Audio. Beträffande HDMI så har jag hört att den
nödvändigtvis inte behöver vara bättre än komponent - har dock ej själv gjort nån A-B jämförelse.
Jag kör komponent och är helnöjd. Skulle inte lägga mycket extra på ett beg.ex. för att få HDMI.

// j o h n

PostPosted: Thu Oct 28, 2010 20:25 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

SC:n lyfter en del med Dynamik som nätdel, kan vara bra att tänka på när man letar begagnat

PostPosted: Thu Oct 28, 2010 20:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ringhelm wrote:
... Beträffande HDMI så har jag hört att den
nödvändigtvis inte behöver vara bättre än komponent...
HDMI från min Telia BredbandsTV-box är rätt mycket sämre än RGB (via SCART) till vår Pioneer plasma. Antingen har jag gjort något seriöst fel eller så är det bara så. Har provat samtliga upplösningar och div. inställningar i TV, men utan relativ framgång. Använder originalkablage.

PostPosted: Fri Oct 29, 2010 11:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag kör en med HDMI och eftermonterad dynamik. Dynamik gör mycket faktiskt och är värt det iom att det lyfter både försteg och spelare. Som försteg är det nu, som det känns, bättre än Majik Kontrol.
Jag tycker inte att det är av betydelse att få HDMI i sig men som alltid gäller ju nyare ju bättre låter den så det är faktiskt värt att betala mer för en sådan. Försök också att få phono-versionen för då får man totalt fyra analoga ingångar med phono-kontakter, SCART-versionen har bara två phono (AUX1,AUX2) och medans TV och VCR är på SCART. Notera dock att phono-versionen inte kan skicka RGB. SCART-versionen kan skicka komponent men det är på SCART-utgången.

HCL, jag kör också Telia TV till Pioneer plasma och är nöjd med HDMI. Fick nyligen boxen med hårddisk och den är bättre än den gamla. Men bilden blir bäst med att ställa boxen i 576P, HD-upplösningarna är tydligt sämre. Jag har dock inte testat RGB faktiskt, får väl ta och göra det. Men medföljande HDMI-kabel är ingen höjdare, jag kör en Supra.

Edit: SC är en komplex maskin och mjukvarubuggar kan vara ett gissel. Med senaste mjukvaran så blir mixen fel initialt om det kommer en 5.1-signal på digital ingång och man får trycka på SURR-knappen på fjärren för att mixen skall bli rätt. Rätt irriterande faktiskt när man kör igång TV'n och man hör bakgrundsmusik men ingen dialog.

PostPosted: Fri Oct 29, 2010 11:32 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag slog till och köpte en för 999 pund + 45 pund i frakt (ca 11000 kr). Det blev en med Scart utan HDMI men med tanke på priset och att jag fick med 2,5 par interconnect kunde jag inte motstå. Hur som helst väntar jag mig ett klart lyft från Karik och gamla Majik-I. Attraktivt är det ju också att kunna ansluta PC:n via digitalingången. Problemet är att jag inte tror att den bärbara datorn har digitalt ut men det kan man väl lösa med ett externt ljudkort?

/Per

PostPosted: Fri Oct 29, 2010 19:35 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Grattis grattis! Vad har du för dator som du vill få ljud ur?

PostPosted: Fri Oct 29, 2010 22:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det är fråga om en Packard Bell Easynote MH-36 (har jag för mig utan att gräva i bruksanvisningen). Jag har letat runt efter info om digitalt ut. Jag fick den i gåva förra hösten vilket föranleder misstanke om att digitalt ut borde vara standrad. Jag kan dock inte finna några tecken på att så skulle vara fallet.

/Per

PostPosted: Sat Oct 30, 2010 17:55 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

stefan wrote:
Edit: SC är en komplex maskin och mjukvarubuggar kan vara ett gissel. Med senaste mjukvaran så blir mixen fel initialt om det kommer en 5.1-signal på digital ingång och man får trycka på SURR-knappen på fjärren för att mixen skall bli rätt. Rätt irriterande faktiskt när man kör igång TV'n och man hör bakgrundsmusik men ingen dialog.
ahh haha så det är därför den går så :p Har funderat över det där en hel del gånger :) Har inte satt upp centern osv ännu så jag kör bara 2.0 stereo och många gånger saknas dialogen helt i början och mycket riktigt, som du säger, trycker man på surr hela varvet runt till stereo igen så blir ljudet rätt. En non-issue om man har ett 5.1 system antar jag.

PostPosted: Sat Oct 30, 2010 19:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Aleann wrote:
stefan wrote:
ahh haha så det är därför den går så :p Har funderat över det där en hel del gånger :) Har inte satt upp centern osv ännu så jag kör bara 2.0 stereo och många gånger saknas dialogen helt i början och mycket riktigt, som du säger, trycker man på surr hela varvet runt till stereo igen så blir ljudet rätt. En non-issue om man har ett 5.1 system antar jag.
Och ett typexempel på If it ain't broke, don't fix it! Uppgraderade all mjukvara i samband med dynamik, den hade ju inga problem innan och det fanns ju heller inga rapporter att den nya mjukvaran skulle låta bättre. Eftersom jag fick dynamik samtidigt har jag ju ingen aning om vad mjukvaran gör ljudmässigt. Efter dynamik kom i så tappar den också inställningar (fast i menyerna ser allt rätt ut) om man stänger av strömmen på baksidan. Fick ett nytt litet kretskort till nätdelen men gjorde ingen som helst skillnad (möjligen spelade den lite bättre). Lättare att leva med då jag bara stänger av den helt vid längre vistelser hemifrån. Får nog bli en tur till Skottland innan den förlängda garantin går ut.

Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 

All times are UTC+02:00